خلیج فارس: فرانسه در حالی که ماکرون در حال سفر به خلیج فارس است، با امارات متحده عربی یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی امضا می کند

دبی: فرانسه روز جمعه قراردادهای چند میلیارد یورویی برای فروش هواپیماهای جنگنده و هلیکوپترهای جنگی به امارات متحده عربی با هدف تقویت همکاری نظامی با متحد اصلی خود در خلیج فارس در میان نگرانی های مشترک آنها در مورد ایران اعلام کرد.
امارات متحده عربی 80 فروند هواپیمای جنگی ارتقا یافته رافال را در قراردادی به ارزش 16 میلیارد یورو (18 میلیارد دلار) می‌خرد و بزرگترین قرارداد تسلیحاتی فرانسه برای صادرات است. این کشور همچنین از توافق با امارات متحده عربی برای فروش 12 بالگرد جنگی ساخت ایرباس خبر داد.
آنها پس از فروپاشی قرارداد 66 میلیارد دلاری استرالیا برای خرید 12 زیردریایی فرانسوی که در نهایت به ایالات متحده رسید، به صنعت دفاعی فرانسه کمک می‌کنند، اما این قراردادها با انتقاد گروه‌های حقوق بشری که نگران سوابق این کشور خلیج فارس هستند، مواجه شد. و متحدانش در منطقه
قراردادهای امارات متحده عربی در حالی امضا شد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در اولین ایستگاه از سفر دو روزه خود به خلیج فارس به این کشور سفر کرد. فرانسه و کشورهای حوزه خلیج فارس مدت‌هاست که نگران جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران و نفوذ آن در سراسر منطقه، به‌ویژه در عراق، سوریه و لبنان هستند.
فرانسه روابط عمیقی با امارات دارد، فدراسیونی متشکل از هفت شیخ نشین در شبه جزیره عربستان. فرانسه در آنجا پایگاه دریایی دارد و هواپیماهای جنگی و پرسنل فرانسوی نیز در تأسیسات بزرگی خارج از ابوظبی، پایتخت امارات، مستقر هستند.
وزارت دفاع فرانسه در بیانیه خود با اعلام قرارداد بالگرد اعلام کرد که دو کشور هدف مشترکی از استفاده از «تجهیزات دفاعی مشابه» دارند تا بتوانند همکاری نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند و «همکاری عملیاتی بین دو نیروهای مسلح ما را ارتقا دهند».
مقامات اماراتی این قراردادها را تایید کردند. شرکت سازنده Dassault Aviation گفت که امارات متحده عربی نسخه ارتقا یافته F4 هواپیمای جنگی چند منظوره خود رافال را خریداری می کند. این نیروی هوایی امارات را به اولین کاربر رافال F4 در خارج از فرانسه تبدیل می کند.
اریک تراپیر، رئیس داسو هوانوردی، این فروش را «داستان موفقیت فرانسه» و «خبر عالی برای فرانسه و صنعت هوانوردی» خواند.
این خرید گامی قابل توجه برای توانایی های نظامی امارات در منطقه نفت و گاز غنی است. چارلز فارستر، تحلیلگر ارشد در Janes، گفت که این جنگنده «به طور قابل توجهی قابلیت های نیروی هوایی امارات را از نظر حمله، جنگ هوا به هوا، و شناسایی ارتقا خواهد داد».
داسو گفت که رافال “ابزاری را به امارات متحده عربی می دهد که می تواند حاکمیت و استقلال عملیاتی را تضمین کند” و تحویل هواپیماها را در سال 2027 آغاز خواهد کرد.
مکرون و محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی در امضای قرارداد رافال حضور داشتند.
مقامات دفاعی فرانسه خوشحال بودند. فلورانس پارلی، وزیر دفاع، گفت که قرارداد رافال “مستقیما به ثبات منطقه کمک می کند.” او گفت که فروش اضافی هلیکوپترهای کاراکال همچنین “تراکم روابط دفاعی ما” را نشان می دهد.
گروه‌های حقوق بشر گفتند که سلاح‌هایی که امارات در اختیار متحدان خود در خلیج فارس قرار می‌دهد می‌تواند «برای حملات غیرقانونی یا حتی جنایات جنگی» در یمن و لیبی مورد استفاده قرار گیرد، دو درگیری که امارات متهم شده است که از طریق نیابت‌ها در آن شرکت داشته است.
حقوق بشر گفت: «حمایت فرانسه از امارات و عربستان سعودی حتی اعتراض‌آمیزتر است، زیرا رهبران آنها نتوانسته‌اند سوابق فاجعه‌بار حقوق بشر کشورهایشان را در داخل بهبود بخشند، اگرچه تلاش‌های روابط عمومی آنها برای معرفی خود به عنوان مترقی و بردبار در سطح بین‌المللی در حال انجام است». دیده بان در بیانیه ای پیش از سفر ماکرون به خلیج فارس گفت.
علاقه شدید ماکرون به ایجاد روابط شخصی با ولیعهد ابوظبی و همتای وی در عربستان سعودی، محمد بن سلمان آل سعود، او را به مهمانی خوش آمد در منطقه تبدیل کرده است. هر دو رهبر خلیج فارس در هنگام بحث درباره دموکراسی و حقوق بشر – مسائلی که کشورهایشان به شدت مورد انتقاد گروه های حقوق بشر و قانونگذاران اروپایی قرار گرفته اند – در حالی که فرصت های تجاری را دنبال می کنند، به درجه ای از عمل گرایی اهمیت می دهند.
چند ماه پس از انتخاب ماکرون در سال 2017، او به امارات سفر کرد تا لوور ابوظبی را افتتاح کند که بر اساس توافقنامه 1.2 میلیارد دلاری برای به اشتراک گذاشتن نام و هنر موزه مشهور جهانی پاریس ساخته شده بود.
در ماه سپتامبر، مکرون میزبان ولیعهد ابوظبی در شاتو دو فونتنبلو در خارج از پاریس بود که در سال 2019 با کمک مالی 10 میلیون یورویی امارات متحده عربی (11.3 میلیون دلار) بازسازی شد.
امارات و فرانسه نیز به طور فزاینده ای بر سر بی اعتمادی مشترک به احزاب سیاسی اسلام گرا در سراسر خاورمیانه متحد شده اند و از همان طرف در درگیری های داخلی لیبی حمایت می کنند.
یک مقام ارشد ریاست جمهوری فرانسه که پیش از سفر به شرط ناشناس ماندن با خبرنگاران صحبت کرد، گفت که ماکرون “به فشار و حمایت از تلاش هایی که به ثبات منطقه، از مدیترانه تا خلیج فارس کمک می کند” ادامه خواهد داد.
به گفته این مقام، تنش‌های خلیج‌فارس، به‌ویژه گفتگوهای احیا شده درباره توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از این توافق، مورد بحث قرار خواهد گرفت.
این مقام فرانسوی با بیان اینکه ماکرون روز دوشنبه در تماسی تلفنی با رئیس جمهور ایران درباره این موضوعات بحث کرد، گفت: این موضوع داغ است. این مقام گفت، او درباره تماس و موضوعات – از جمله مذاکرات توافق هسته ای در وین – با رهبران خلیج فارس که “مثل همه ما مستقیماً نگران این موضوع هستند، بلکه به این دلیل که همسایگان (ایران) هستند، صحبت خواهد کرد.
به گفته تحلیلگران، فرانسه، همراه با آلمان و بریتانیا، بر این باورند که توافق هسته‌ای 2015 – با اصلاحات جزئی – راه رو به جلو برای ایران است. امارات و عربستان سعودی به شدت با توافق مذاکره شده غرب با ایران مخالفت کرده اند.
جین کیننمونت، کارشناس خلیج فارس مستقر در لندن با اندیشکده شبکه رهبری اروپا گفت: «اگرچه کشورهای خلیج از معامله غرب با ایران خوششان نمی آمد، اما دورنمای فروپاشی شدید آن برای آنها بدتر است و احتمالاً خطرات بدتری را به همراه دارد. .
کیننمونت گفت: «دیدگاه آنها همیشه این بوده است که غرب باید قبل از امضای توافق، بیشتر از ایران خارج می شد. اما اگر غرب بدون هیچ چیزی کنار رود، کشورهای خلیج به درک این نکته می‌رسند که امنیت آنها در نتیجه بهبود نخواهد یافت.»