خودروهای برقی فورد سهام آن را تکان داده است

امروز، فارلی خود مدیرعامل است — او پنج ماه پس از آن خرید جایگزین هاکت شد — و ارزش سهام اکنون چهار برابر بیشتر است. ظاهراً اعتماد او به فورد کم نشده است. فارلی آن سهام را نفروخته است.

فارلی تنها بالاترین مقامی در این خودروساز نیست که اخیراً روی این شرکت شرط بندی کرده است. بیل فورد، رئیس فورد، نوه بنیانگذار هنری فورد، اخیراً از 2 میلیون گزینه سهام برای به دست آوردن سهام بیشتر استفاده کرد. (گزینه‌های سهام به کسی اجازه می‌دهند تا سهام را با قیمت از پیش تعیین‌شده خاصی خریداری کند، معمولاً به همان قیمتی که در تاریخ قبلی هزینه می‌کند، به جای پرداخت قیمت فعلی.) فورد 20.5 میلیون دلار، از جمله مالیات‌ها و هزینه‌های مرتبط با این انتقال را پرداخت کرد – و به جای آن. او به جای فروش گزینه ها برای پوشش هزینه، همه آنها را به سهام فورد تبدیل کرد.

دلایل متعددی برای افزایش ارزش سهام فورد در بازار وجود دارد، اما یکی از بزرگترین آنها اشتیاق نسبت به حرکت اولیه این خودروساز به بازار خودروهای الکتریکی است. شاسی بلند برقی موستانگ ماخ-ای فورد اکثراً نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرده است – و مهمتر از آن فروش خوبی داشته است. فورد اخیراً اعلام کرده است که تولید برنامه ریزی شده Mach-E خود را در کارخانه Cuautitlán مکزیک سه برابر می کند.
مدیران فورد همچنین گفته اند که علاقه به وانت برقی فورد F-150 لایتنینگ که انتظار می رود در بهار آینده وارد تولید شود، بسیار فراتر از انتظارات بوده است. این شرکت اخیراً رزرو کامیونی را که با 100 دلار سپرده قابل استرداد در دسترس بوده است، متوقف کرده است. رزروها پس از رسیدن به 200000 متوقف شد. فورد همچنین اعلام کرد که تولید F-150 لایتنینگ برنامه ریزی شده خود را دو برابر کرده و به 80000 کامیون در سال می رساند.

استفانی برینلی، تحلیلگر صنعت IHS Markit، گفت: اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد فورد نحوه ساخت وسایل نقلیه الکتریکی را که مردم واقعاً می خواهند، می داند.

او گفت: «آنها کارهایی را که باید انجام دهند تا در آن فضا قوی باشند، انجام می دهند.

به همین دلیل یکی از اولین خودروهای الکتریکی فورد نسخه ای از محبوب ترین مدل آن یعنی F-150 است. همچنین به همین دلیل است که موستانگ برقی فورد یک کراس اوور SUV چهار در است و نه یک کوپه دیفرانسیل عقب دو در. به لطف موتورهای الکتریکی قوی، عملکرد یک موستانگ – و جذابیت بازاریابی نام – را دارد، اما کاربردی تر.

داگ بتس، تحلیلگر صنعت JD Power and Associates گفت: فورد، مانند دیگر خودروسازان باسابقه، از این درک نادرست رنج می برد که هرگز نمی تواند در تغییر خودروهای الکتریکی رقابت کند.

او گفت: «من فکر می‌کنم بسیاری از تحلیلگران و سایرین در تجارت وجود داشتند که به نوعی این ایده را داشتند که فوردهای جهان به نوعی نمی‌دانند چگونه خودروهای الکتریکی بسازند. مثل اینکه چیزی فوق‌العاده اسرارآمیز در مورد آن وجود دارد، آنها هرگز آن را کشف نمی‌کنند و خیلی طول می‌کشد، که هرگز درست نبود.»

در گزارش اواخر سپتامبر، مورگان استنلی ارزش تجارت خودروهای برقی فورد را 25 میلیارد دلار، اما تجارت موتور احتراقی آن را “درست بالاتر از صفر دلار” ارزیابی کرد.

آدام جوناس تحلیلگر در آن زمان نوشت: «به نظر می رسد جیم فارلی، مدیر عامل فورد، با تهاجم و فوریت برای جبران زمان از دست رفته در صنعتی شدن تولید انبوه خودروهای الکتریکی حرکت می کند.

بتس گفت که تغییر از خودروهای با موتور گازی به برقی چالش برانگیز است.

او گفت: «از آنجایی که هنوز بیشتر خودروهای بنزینی را می فروشند، هنوز باید روی آن سرمایه گذاری کنند.

و همانطور که فورد قبلاً در مورد Mach-E و F-150 Lightning دیده است، برنامه های تولید باید انعطاف پذیر باشد تا امکان تغییر غیرمنتظره تقاضا از خودروهای گازسوز به خودروهای برقی و بالعکس را فراهم کند.

این چیزی است که استارت آپ های خودروهای الکتریکی دوست دارند تسلا (TSLA)، ریوین و لوسید با آن مخالفت نمی کنند زیرا آنها صرفاً روی اتومبیل های الکتریکی خود تمرکز می کنند.

دلایل دیگری برای بهبود قیمت سهام فورد وجود دارد، از جمله، همانطور که جی پی مورگان در ماه اکتبر اشاره کرد، اقداماتی مانند کاهش فعالیت در بازارهای چالش برانگیز مانند آمریکای جنوبی و هند که باعث می شود درآمد بیشتری برای خودروهای برقی و خودران خرج شود. همچنین این شرکت دوباره پرداخت سود سهام به سهامداران را آغاز کرده است.

مت دیگان، ویراستار ارشد Kelley Blue Book، می‌گوید در حالی که قیمت سهام فورد ممکن است تا حد زیادی توسط خودروهای برقی هدایت شود، این موضوع فقط مربوط به برخی مدهای فناوری وال استریت نیست. این یک موضوع واقعی بقا است.

او گفت: “فورد این کار را انجام می دهد، زیرا این راهی است که صنعت پیش می رود.” “ما داریم برق می‌رویم، و شما یا سازگار می‌شوید یا می‌میرید.”

کریس ایزیدور از CNN در این گزارش مشارکت داشت.