داده های مورد، اخبار واکسن، پیروزی های کوچکی را در نبرد Omicron نشان می دهد

لندن: دو تولیدکننده واکسن گفتند که واکسن های آنها محافظتی در برابر Omicron ارائه می دهد، زیرا داده های بریتانیا نشان می دهد که ممکن است به نسبت نوع کوروناویروس دلتا منجر به بستری شدن نسبتاً کمتری در بیمارستان شود که از نتایج بدست آمده در آفریقای جنوبی حمایت می کند.
با گسترش نوع بسیار عفونی Omicron و ایجاد محدودیت های جدید در بسیاری از کشورها، عفونت های ویروس کرونا در بسیاری از نقاط جهان افزایش یافته است. با این حال، مقامات سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده اند که هنوز برای نتیجه گیری قطعی در مورد بیماری زای آن خیلی زود است.
اولین بار در ماه گذشته در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ شناسایی شد، این نوع به سرعت در بریتانیا غالب شد، جایی که موارد ابتلا روزانه به بیش از 100000 افزایش یافته است.
داده های اولیه نشان داده بود که Omicron نسبت به واکسن های ساخته شده قبل از ظهور مقاوم تر است. اما به گفته محققان، افزایش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر در بریتانیا از زمان روی کار آمدن Omicron تدریجی تر بوده است.
محققان دانشگاه ادینبورگ که 22205 بیمار مبتلا به Omicron را ردیابی کردند، اواخر روز چهارشنبه گفتند که بر اساس میزان بیماران مبتلا به دلتا، تعداد افرادی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند، 68 درصد کمتر از حد انتظار بود.
محققان کالج امپریال لندن گفتند که در دو هفته گذشته شاهد کاهش 40 تا 45 درصدی خطر بستری شدن در بیمارستان برای Omicron نسبت به دلتا بودند.
در همین حال، AstraZeneca روز پنجشنبه با استناد به داده‌های یک مطالعه آزمایشگاهی دانشگاه آکسفورد، گفت که دوز سه دوره‌ای از واکسن کووید-19 خود در برابر نوع آن محافظت می‌کند.
این مطالعه که هنوز در یک مجله پزشکی معتبر منتشر نشده است، نشان می‌دهد که سطح آنتی‌بادی علیه Omicron پس از تزریق تقویت‌کننده بالاتر از آنتی‌بادی‌ها در افرادی است که به کووید-۱۹ آلوده شده‌اند و به طور طبیعی از آن بهبود یافته‌اند.
ساعاتی قبل، شرکت Novavax گفت داده‌های اولیه نشان می‌دهد که واکسن آن یک پاسخ ایمنی علیه Omicron ایجاد می‌کند.
واکسن دو دوز مبتنی بر پروتئین Novovax برای استفاده در این هفته توسط تنظیم کننده های اتحادیه اروپا و WHO مجاز شد. هنوز توسط ایالات متحده تایید نشده است.
سهام‌های جهانی رشد اخیر را در روز پنجشنبه افزایش دادند، در حالی که اوراق و ارزهای امن با استقبال بازارها از نشانه‌هایی مبنی بر اینکه نوع Omicron کووید-19 ممکن است کمتر از حد تصور باشد، کاهش یافت.
داده های بریتانیا در مورد بستری شدن در بیمارستان توسط مطالعه ای که روز چهارشنبه توسط موسسه ملی بیماری های واگیر آفریقای جنوبی (NICD) منتشر شد، تأیید شد.
با این حال، محققان NICD اخطارهای متعددی را لحاظ کردند.
آنها نوشتند: «تفکیک سهم نسبی سطوح بالای ایمنی جمعیت قبلی در مقابل حدت کمتر ذاتی به شدت کمتر مشاهده شده بیماری دشوار است.
ماریا ون کرخوف، رهبر فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید-19 نیز گفت که آژانس سازمان ملل اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری قطعی ندارد.
او روز چهارشنبه در یک نشست خبری در ژنو گفت که داده‌های Omicron هنوز “به هم ریخته” بود.