دادگاه بریتانیا درباره پرونده استرداد جولیان آسانژ تصمیم می گیرد

لندن: جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، روز دوشنبه خواهد فهمید که آیا می تواند به دادگاه عالی بریتانیا علیه حکم دادگاه عالی مبنی بر استرداد او به ایالات متحده اعتراض کند یا خیر.
دادگاه عالی در 10 دسامبر حکم قبلی یک دادگاه قضایی بریتانیا را مبنی بر “ظالمانه” بودن استرداد این مرد 50 ساله استرالیایی به سیستم قضایی ایالات متحده به دلیل سلامت روانی و خطر خودکشی لغو کرد.
دادگاه اکنون تصمیم خواهد گرفت که آیا آسانژ که با 18 اتهام مرتبط با انتشار 500000 پرونده محرمانه ایالات متحده مواجه است، اجازه می دهد تا به این تصمیم در دادگاه عالی بریتانیا در مورد “موارد حقوقی دارای اهمیت عمومی عمومی” تجدید نظر کند یا خیر.
واشنگتن از آسانژ می خواهد که به دلیل انتشار اسناد نظامی محرمانه مربوط به جنگ های ایالات متحده در افغانستان و عراق توسط ویکی لیکس در سال 2010 محاکمه شود.
او ممکن است تا 175 سال در ایالات متحده زندانی شود، اگرچه برآورد دقیق حکم دشوار است.
در یک جلسه دو روزه در ماه اکتبر، وکلای آمریکایی استدلال کردند که یک قاضی دادگاه بدوی اهمیت کافی به دیگر شهادت‌های کارشناسان درباره وضعیت روانی آسانژ نداده است.
آنها همچنین به تضمین های دیپلماتیک ارائه شده از زمان تصمیم ژانویه اشاره کردند که آسانژ در انزوای مجازات در زندان سوپرمکس فدرال نگهداری نمی شود و از مراقبت های مناسب برخوردار خواهد شد.
دو قاضی در دادگاه عالی لندن با تأیید درخواست تجدیدنظر، تضمین های جدید را پذیرفتند و خاطرنشان کردند که در چنین مواردی و “تعهدات موقری که یک دولت به دولت دیگر پیشنهاد می کند” غیرعادی نیست.
اگر آسانژ روز دوشنبه شکست بخورد، پرونده به دادگاه وست مینستر بازگردانده می‌شود تا به وزیر کشور پریتی پاتل برای گفتن نهایی ارسال شود.
آسانژ از سال 2019 در زندان بلمارش لندن نگهداری می‌شود، علیرغم گذراندن محکومیت قبلی به دلیل نقض شرایط وثیقه در یک پرونده جداگانه.
او هفت سال را در سفارت اکوادور در لندن گذراند تا از انتقال به سوئد برای مواجهه با اتهامات تجاوز جنسی که بعداً کنار گذاشته شد، اجتناب کند.
ائتلافی از گروه‌های ضد جنگ و هزاران مبارز صلح روز جمعه با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری او شدند.
نامزد او، استلا موریس، گفت که او بیشتر از بسیاری از زندانیان محکوم به جنایات خشونت آمیز در بلمارش گذرانده است.
ناتان فولر، مدیر بنیاد شجاعت، گفت: «در حالی که دولت بایدن با دشمنان ایالات متحده به دلیل کمبودهای آزادی مطبوعات آنها مقابله می کند، باید به ریاکاری خود رسیدگی کند.
حبس کردن جولیان آسانژ به دلیل افشای حقیقت در مورد جنگ های ایالات متحده، توهین به همه کسانی است که برای صلح و حقوق بشر مبارزه می کنند.