دادگاه روسیه مرکز حقوق بشر مموریال را یک روز پس از دستور بسته شدن گروه خواهر تعطیل کرد

ایلیا نوویکوف، وکیل این سازمان، به سی ان ان گفت که این مرکز به نقض چندگانه قانون “عامل خارجی” روسیه و “توجیه تروریسم و ​​افراط گرایی” در نشریات خود متهم شده است.

این تصمیم یک روز پس از آن صادر شد که دادگاه عالی روسیه تصمیم گرفت گروه خواهر خود را به نام Memorial International ببندد. نوویکوف گفت که آنها درخواست تجدیدنظر خواهند داد.

این یک تصمیم کاملاً قابل انتظار پس از تصمیم دیروز است [decision of the Supreme Court to shut down Memorial International]. نوویکوف در تماس تلفنی با سی ان ان از دادگاه گفت: ما هیچ توهمی در مورد جلسه امروز نداشتیم.

“اما بسیار مهم است که آن آزار و شکنجه مردم را دلسرد نکرد و فکر می کنم مردم را وادار نخواهد کرد که فعالیت حقوق بشری خود را متوقف کنند. شخص حقوقی می تواند منحل شود، اما کار باقی می ماند و مردم باقی می مانند.

ماری استروترز، مدیر اروپای شرقی و آسیای مرکزی عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، این حکم را «بی‌قلب» خواند.

“بستن بی رحمانه مرکز حقوق بشر یادبود توسط مقامات روسی، سازمانی که به هزاران نفر در مواقع بحران در داخل و خارج از کشور به مدت 30 سال کمک کرده است، نشان دهنده ضربه دیگری به جنبش جامعه مدنی روسیه پس از سال ها حملات بی امان است.” استروترز، که از “اتهامات جعلی” علیه سازمان انتقاد کرد، گفت.

نوویکوف (مرکز) گفت که سازمان درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

وی افزود: «این اتهامات ساختگی چیزی بیش از بهانه ای برای خاموش کردن مخالفان و مسدود کردن توانایی مردم برای گردهم آمدن برای دفاع از حقوق بشر است و باید فوراً کنار گذاشته شود.»

استراترز گفت که این حکم «با الگوی گسترده‌تری از سرکوب که به دنبال غیرقانونی کردن شبکه‌های جامعه مدنی روسیه است، مطابقت دارد» و تأکید کرد که این تصمیم «باید فوراً لغو شود».

مرکز حقوق بشر Memorial و Memorial International اشخاص حقوقی جداگانه هستند.

اولی بر ظلم و ستم در روسیه مدرن متمرکز است، در حالی که دومی برای افشای سوء استفاده ها و جنایات دوران استالینیستی کار می کند.

دادگاه روسیه گروه حقوق بشر یادبود بین المللی را تعطیل کرد

این احکام همچنان به توخالی شدن سازمان های جامعه مدنی روسیه ادامه می دهد که به تدریج قربانی رژیم استبدادی پوتین شده اند.

گروه های حقوق بشر و مدافعان دموکراسی در سال های اخیر مورد حملات فزاینده ای قرار گرفته اند.

هزاران معترض اوایل سال جاری به دلیل شرکت در چندین تظاهرات در حمایت از الکسی ناوالنی، معروف ترین مخالف سیاسی پوتین در این کشور بازداشت شدند.

تظاهرات در چند ماه اول سال 2021 با سرکوب شدید پلیس از جمله دستگیری های گسترده و استفاده نامتناسب از زور مواجه شد.

اما کارشناسان نگرانند که بستن یادبود می تواند برای هر گروهی که با کرملین درگیر شود، پیشگویی بدتر باشد.

چندین گروه حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل در نامه ای سرگشاده که در اوایل دسامبر منتشر شد، نوشتند: «غالغه کردن فوریت اطمینان از اینکه دو نهاد یادبود می توانند به کار حیاتی خود در حمایت از حقوق بشر ادامه دهند، دشوار است. یادبود در قلب جامعه مدنی روسیه قرار دارد و مقامات امیدوارند با هدف قرار دادن آن جامعه مدنی روسیه را در کل نابود کنند.

جاشوا برلینگر از CNN در این گزارش مشارکت داشت.