دادگاه عالی آفریقای جنوبی به زوما رئیس جمهور سابق این کشور دستور داد تا به زندان بازگردد

ژوهانسبورگ: دادگاه عالی آفریقای جنوبی پس از لغو تصمیم برای آزادی مشروط پزشکی، جیکوب زوما، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی را به بازگشت به زندان محکوم کرد.
این مرد 79 ساله در ماه سپتامبر آزادی مشروط پزشکی را آغاز کرد و پس از نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها برای شرکت در تحقیقات فساد اداری، در حال گذراندن محکومیت 15 ماهه خود به دلیل اهانت به دادگاه است. در همان ماه، دادگاه عالی آفریقای جنوبی درخواست او برای لغو حکم را رد کرد.
روندهای قانونی علیه زوما به دلیل فساد اداری در طول نه سال سلطنت او به طور گسترده به عنوان آزمونی برای توانایی آفریقای جنوبی پس از آپارتاید برای اجرای حاکمیت قانون، به ویژه علیه افراد قدرتمند و دارای ارتباط خوب در نظر گرفته می شود.
زوما در 7 ژوئیه خود را تسلیم کرد تا حکم زندان خود را آغاز کند و بدترین خشونتی را که آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر دیده بود، به همراه داشت، زیرا حامیان خشمگین زوما به خیابان‌ها ریختند.
این اعتراضات به غارت و طغیان خشم عمومی بر سر سختی و نابرابری که 27 سال پس از پایان آپارتاید ادامه دارد، گسترش یافت. بیش از 300 نفر کشته شدند و هزاران تجارت غارت و ویران شدند.
اداره خدمات اصلاحی گفت که در حال بررسی این قضاوت است و در زمان مقتضی اظهارات بعدی را اعلام خواهد کرد.