دادگاه عالی اسلام آباد به عمران خان نخست وزیر سابق در پرونده اختلاس دو هفته مهلت داد.

اسلام آباد: دادگاه عالی اسلام آباد به عمران خان، نخست وزیر اسبق این کشور در یک پرونده اختلاس دو هفته مهلت داد و به او وثیقه صادر کرد.
بابر اعوانوکیل خان می گوید که دادگاه روز جمعه، یک روز پس از درخواست دادگاه عالی کشور، این تصمیم را گرفت. او می گوید که خان اکنون “یک مرد آزاد” است و این تصمیم عادلانه بود.
این حکم پس از بازگشت خان به دادگاه صادر شد تا بشنود آیا از بازداشت مجدد محافظت می‌شود یا به بازداشت بازگردانده می‌شود – تصمیمی که دولت و سپاه حامیان خان را پس از روزها درگیری‌های خشونت‌آمیز به خطر انداخت.
عمران خان روز جمعه به دادگاه بازگشت تا بشنود که آیا از بازداشت مجدد محافظت می‌شود یا به بازداشت بازگردانده می‌شود – تصمیمی که دولت و لژیون حامیان خان را پس از روزها درگیری‌های خشونت‌آمیز به خطر انداخت.
این رهبر محبوب 70 ساله اپوزیسیون روز سه شنبه در همان دادگاهی که از آنجا کشیده و دستگیر شد، حاضر شد. این دستگیری باعث اعتراضات سراسری شد که طی آن هواداران وی به تأسیسات نظامی حمله کردند، خودروها و آمبولانس ها را سوزاندند و فروشگاه های عمومی را در مناطق مختلف کشور غارت کردند. دولت با سرکوب پاسخ داد و نزدیک به 3000 نفر را دستگیر کرد.
جلسه دادگاه روز جمعه بخشی از یک سری مانورهای حقوقی پیچیده است.
روز پنجشنبه، دادگاه عالی پاکستان اعلام کرد که دستگیری خان غیرقانونی است، اما سپس از دادگاه عالی اسلام آباد – یک دادگاه پایین تر – خواست تا در تصمیم اولیه خود برای تایید بازداشت تجدید نظر کند.
دادگاه عالی گفت که به هر آنچه دادگاه اسلام آباد در روز جمعه حکم دهد احترام خواهد گذاشت.
در اولین جلسه کوتاه روز جمعه دادگاه اسلام آباد، قضات درخواست خان را که خواستار حمایت از دستگیری در مورد اتهامات اختلاس شده بود، شنیدند. در حالی که طرفداران خان در دادگاه شعار می دادند، قاضی جلسه را دو ساعت به تعویق انداخت. در بیرون، وقتی نیروهای امنیتی از نزدیک شدن آنها به ساختمان دادگاه جلوگیری کردند، دیگر هواداران خودروی پلیس را به آتش کشیدند.
دولت گفته است که اگر دادگاه عالی اسلام آباد حکم قبلی خود مبنی بر قانونی بودن دستگیری اولیه را تایید کند، به سرعت خان را دوباره دستگیر خواهد کرد. وزارت کشور روز پنجشنبه گفت که اگر از او در پرونده های فساد حمایت شود، ممکن است او را به اتهامات دیگر بازداشت کند.
دولت ادعا می کند که آزادی خان پاداش و تشویق خشونت اوباش است. در دادگاه روز جمعه، بابر اعوان، وکیل اصلی خان به خبرنگاران گفت که به نظر می رسد دولت در مورد دستگیری نخست وزیر سابق قاطع است.
دستگیری خان در روز سه‌شنبه یک حرکت حیرت‌انگیز و بحث‌برانگیز بود – ماموران دفتر ملی پاسخگویی به دادگاه عالی اسلام‌آباد که خان در آن جلسه به اتهامات دیگر شرکت می‌کرد، هجوم بردند و او را به داخل خودروی زرهی بردند. دادگاه عالی حکم داد که این دستگیری «بی اعتبار و غیرقانونی» است، زیرا این دستگیری از محل دادگاه صورت گرفت و حق خان برای عدالت را نقض کرد.
خشونتی که در پی آن رخ داد دست کم 10 نفر از هواداران خان را کشت. ده ها معترض و بیش از 200 افسر پلیس زخمی شدند. معترضان کامیون ها، خودروها و خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و بزرگراه ها را مسدود کردند. نزدیک به 3000 هوادار حزب تحریک انصاف پاکستان از جمله معاونان خان دستگیر شده اند.
هواداران خان روز جمعه دوباره به خشونت متوسل شدند و یک خودروی پلیس را در نزدیکی دادگاهی که وی در آن حضور داشت آتش زدند. پلیس از رسیدن آنها به نزدیک دادگاه جلوگیری کرد.
جنجال پیرامون خان – شخصیتی که هم وفاداری شدید و هم مخالفت خشمگین را برمی انگیزد – تهدیدی برای گشودن رگه عمیق تری از آشفتگی در کشوری است که شاهد چندین تصرف نظامی و حملات خشونت آمیز بوده است. ناآرامی‌ها بازتاب آن چیزی است که پس از ترور بی نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق در سال 2007 در جریان یک گردهمایی انتخاباتی رخ داد. حامیان او در آن زمان که از قتل او خشمگین بودند، برای روزها در سراسر پاکستان بیداد کردند.
خان، ستاره سابق کریکت که تبدیل به یک سیاستمدار اسلام‌گرا شد، سال گذشته با رأی عدم اعتماد در پارلمان از سمت نخست‌وزیری برکنار شد و اکنون رهبری مخالفان را بر عهده دارد. او با بیش از 100 پرونده قانونی روبرو است که بیشتر آنها شامل اتهاماتی مبنی بر تحریک خشونت و تهدید پلیس و مقامات دولتی است.
او همچنین با حداقل سه پرونده اختلاس روبرو است، از جمله اتهامات دفتر ملی پاسخگویی مبنی بر اینکه او میلیون ها دلار دارایی را در ازای ارائه منافع به یک سرمایه دار املاک و مستغلات پذیرفته است. اتهام تروریستی جدیدی علیه او روز پنجشنبه به اتهام تحریک پیروانش به خشونت پس از دستگیری، تشکیل شد.
به دنبال حکم آزادی دادگاه عالی در روز پنجشنبه، خان شب را در مهمان خانه دولتی در اسلام آباد گذراند و در آنجا با اعضای خانواده و دوستانش دیدار کرد.
عارف علوی رئیس جمهور پاکستان نیز با وی دیدار کرد. الوی سعی کرده است تنش بین خان و دولت نخست وزیر شهباز شریف را کاهش دهد تا از تشدید تنش جلوگیری کند.
شریف در سخنانی در جلسه ویژه کابینه روز جمعه برای بحث در مورد تحولات، از حکم دادگاه عالی انتقاد کرد و گفت که یک “پرونده فساد واقعی” علیه خان وجود دارد، “اما قوه قضاییه تبدیل به دیوار سنگی برای محافظت از او شده است.”
از آنجایی که دولت شریف با آشفتگی سیاسی در بحبوحه وخامت بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، با حملات شبه نظامیان نیز مقابله می کند. به گفته ارتش پاکستان، روز جمعه بر اثر حمله شورشیان به یک پاسگاه امنیتی در شهر مسلم باغ در جنوب غربی استان بلوچستان، دو سرباز کشته و سه سرباز زخمی شدند. به گفته این منبع، دو شورشی نیز در تبادل آتش کشته شدند.