دادگاه عالی: دادگاه عالی ایالات متحده دسترسی به قرص سقط جنین را در حال حاضر حفظ می کند

واشنگتن دادگاه عالی در روز جمعه، دسترسی زنان به دارویی که در رایج‌ترین روش سقط جنین استفاده می‌شود، حفظ شد و محدودیت‌های دادگاه پایین‌تر تا زمانی که شکایت ادامه دارد را رد کرد.
قضات درخواست‌های اضطراری دولت بایدن و آزمایشگاه‌های Danco مستقر در نیویورک، سازنده داروی میفپریستون را پذیرفتند. آنها در حال اعتراض به حکم دادگاه بدوی هستند که تاییدیه سازمان غذا و داروی میفپریستون را لغو می کند.
این دارو از سال 2000 برای استفاده در ایالات متحده تایید شده است و بیش از 5 میلیون نفر از آن استفاده کرده اند. میفپریستون در ترکیب با داروی دوم، میزوپروستول، در بیش از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده استفاده می شود.
اقدام دادگاه در روز جمعه تقریباً مطمئناً دسترسی به مایفپریستون را حداقل در سال آینده بدون تغییر می‌گذارد، زیرا درخواست‌های تجدیدنظر از جمله درخواست تجدیدنظر بالقوه به دادگاه عالی انجام می‌شود. توقف بعدی این پرونده در دادگاه استیناف ایالات متحده مستقر در نیواورلئان برای حوزه پنجم است که برای 17 مه استدلال هایی را در پرونده تنظیم کرده است.
دو قاضی از نه قاضی – ساموئل آلیتو، نویسنده تصمیم سال گذشته مبنی بر لغو رو در مقابل وید، و کلارنس توماس – به اجازه اعمال محدودیت‌ها رای دادند و آلیتو یک مخالفت چهار صفحه‌ای صادر کرد. هیچ قاضی دیگری در مورد دستور یک بند دادگاه اظهار نظر نکرد و دادگاه تفکیک کامل آرا را منتشر نکرد.
پرزیدنت جو بایدن از دادگاه عالی به دلیل در دسترس نگه داشتن مایفپریستون در حالی که مبارزه دادگاه ادامه دارد، تمجید کرد.
خطرات برای زنان در سراسر آمریکا نمی تواند بالاتر باشد. من به مبارزه با حملات سیاسی علیه سلامت زنان ادامه خواهم داد. اما بیایید واضح بگوییم – مردم آمریکا باید همچنان از رای خود به عنوان صدای خود استفاده کنند و کنگره ای را انتخاب کنند که قانونی را برای بازگرداندن حمایت های رو در مقابل وید تصویب کند.
Alliance Defending Freedom، به نمایندگی از مخالفان سقط جنین که تأییدیه FDA را در مورد میفپریستون به چالش می کشند، اقدام دادگاه را کم اهمیت جلوه داد.
اریک، وکیل ADF، “همانطور که روال معمول است، دادگاه عالی تصمیم گرفته است تا وضعیت موجود را که قبل از شکایت ما وجود داشت حفظ کند، در حالی که اعتراض ما به تایید غیرقانونی داروهای سقط جنین شیمیایی توسط FDA و حذف تدابیر حیاتی آن برای این داروها ادامه دارد.” باپتیست در بیانیه ای گفت.
قضات این بحث را مورد بررسی قرار دادند مبنی بر اینکه اعمال محدودیت‌های موجود در احکام دادگاه‌های پایین‌تر به شدت در دسترس بودن میفپریستون را مختل می‌کند.
دیوان عالی ابتدا گفته بود که تا روز چهارشنبه تصمیم خواهد گرفت که آیا محدودیت ها می توانند تا زمانی که پرونده ادامه دارد اعمال شوند یا خیر. دستور یک حکمی که روز چهارشنبه توسط آلیتو امضا شد دو روز دیگر بدون توضیح به قضات داد.
چالش مایفپریستون اولین مناقشه سقط جنین است که از زمانی که اکثریت محافظه‌کار آن 10 ماه پیش رو علیه وید را لغو کردند و به بیش از 12 ایالت اجازه دادند عملاً سقط جنین را ممنوع کنند، به بالاترین دادگاه کشور رسید.
به عقیده اکثریت خود در ژوئن گذشته، آلیتو گفت که یکی از دلایل سرنگونی رو، حذف دادگاه های فدرال از مبارزه سقط جنین است. او نوشت: «زمان توجه به قانون اساسی و بازگرداندن موضوع سقط جنین به نمایندگان منتخب مردم فرا رسیده است.
اما حتی با پیروزی در دادگاه، مخالفان سقط جنین با هدف جدیدی به دادگاه فدرال بازگشتند: سقط جنین دارویی، که بیش از نیمی از سقط جنین در ایالات متحده را تشکیل می دهد.
زنانی که به دنبال پایان دادن به بارداری خود در 10 هفته اول بدون سقط جراحی تهاجمی تر هستند، می توانند از میفپریستون، همراه با میزوپروستول استفاده کنند. FDA در طول سال‌ها شرایط استفاده از mifepristone را تسهیل کرده است، از جمله اجازه ارسال آن از طریق پست در ایالت‌هایی که امکان دسترسی را دارند.
مخالفان سقط جنین در ماه نوامبر در تگزاس شکایت کردند و ادعا کردند که تایید اولیه میفپریستون توسط FDA در 23 سال پیش و تغییرات بعدی ناقص بوده است.
آنها در 7 آوریل توسط قاضی ناحیه ایالات متحده حکمی را به دست آوردند متیو کاکسماریک، منصوب رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، تاییدیه FDA را از مایفپریستون لغو کرد. قاضی به دولت بایدن و آزمایشگاه‌های دانکو یک هفته فرصت داد تا درخواست تجدیدنظر کنند و به دنبال تعلیق حکم او باشند.
در پاسخ به درخواست تجدیدنظر سریع، دو منصوب دیگر ترامپ در پنجمین دادگاه استیناف حوزه ایالات متحده گفتند که تأییدیه اصلی FDA در حال حاضر پابرجاست. اما قاضی اندرو اولدهام و کرت انگلهارت گفتند که بیشتر بقیه حکم کاکسماریک می تواند تا زمانی که پرونده در دادگاه های فدرال به پایان می رسد، اجرایی شود.
حکم آنها به طور موثر تغییرات ایجاد شده توسط FDA از سال 2016 را باطل می کند، از جمله تمدید هفته هفتم به 10 بارداری که میفپریستون می تواند به طور ایمن استفاده شود. دادگاه همچنین ارسال دارو از طریق پست یا توزیع آن را به عنوان یک داروی ژنریک متوقف می کرد و بیمارانی که به دنبال آن بودند باید سه بار مراجعه حضوری با پزشک انجام می دادند. زنان همچنین ممکن است نیاز داشته باشند که دوز بالاتری از دارو را نسبت به آنچه FDA می گوید لازم است مصرف کنند.
دولت و دانکو گفته اند که اگر این محدودیت ها در حین ادامه پرونده اعمال شوند، هرج و مرج به وجود می آید. یک قاضی فدرال در واشنگتن که به طور بالقوه بر این سردرگمی افزوده است، به FDA دستور داده است تا دسترسی به میفپریستون را تحت قوانین فعلی در 17 ایالت تحت رهبری دموکرات ها و ناحیه کلمبیا که شکایت جداگانه ای را ارائه کرده اند، حفظ کند.
دولت بایدن گفته است که احکام در تضاد هستند و وضعیت غیرقابل دفاعی را برای FDA ایجاد می کنند.
آلیتو این استدلال را که منجر به هرج و مرج خواهد شد، زیر سوال برد و گفت که دولت “تردیدهایی مبنی بر اینکه حتی از دستور نامطلوب در این موارد اطاعت خواهد کرد را برطرف نکرده است.”
و یک چین و چروک قانونی جدید عوارض بیشتری را تهدید می کند. GenBioPro که نسخه عمومی میفپریستون را می سازد، روز چهارشنبه شکایتی را تنظیم کرد تا در صورت عدم مداخله دادگاه عالی، FDA را از حذف داروی خود از بازار جلوگیری کند.
از دیوان عالی کشور فقط خواسته شده بود که تا پایان پرونده حقوقی از صدور احکام دادگاه بدوی جلوگیری کند.
دادگاه تجدید نظر بررسی خود را تسریع کرده است، اما هیچ جدول زمانی برای صدور حکم وجود ندارد.
هرگونه درخواست تجدیدنظر به دیوان عالی ظرف سه ماه پس از صدور حکم انجام می شود، اما هیچ مهلتی برای قضات برای تصمیم گیری در مورد بررسی پرونده وجود ندارد.