دادگاه غیررسمی می گوید شی مسئول “نسل کشی” اویغورها است

پکن: یک دادگاه غیر رسمی متشکل از وکلا و مبارزان روز پنجشنبه گفت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، مسئولیت اصلی آنچه را که نسل کشی، جنایات علیه بشریت و شکنجه اویغورها و قزاق ها در سین کیانگ می داند، بر عهده دارد.
دادگاه اویغور گفت: «جمهوری خلق چین (PRC) مرتکب نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت و شکنجه علیه شهروندان اویغور، قزاق و سایر اقلیت‌های قومی در منطقه شمال غرب چین معروف به سین‌کیانگ شده است.
“دادگاه رضایت دارد که رئیس جمهور شی جین پینگ… و دیگر مقامات بسیار ارشد در جمهوری خلق چین و ح‌ک‌چ (حزب کمونیست چین) مسئولیت اصلی اقداماتی را که در سین کیانگ رخ داده است، بر عهده دارند.”
دادگاه به ریاست جفری نیس، وکیل بریتانیایی، هیچ اختیاری برای تحریم یا اجرا ندارد.
کارشناسان و گروه های حقوق بشر سازمان ملل تخمین می زنند که بیش از یک میلیون نفر، عمدتا اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان، در سال های اخیر در یک سیستم گسترده از اردوگاه ها در منطقه غربی سین کیانگ چین بازداشت شده اند.
چین در ابتدا وجود این اردوگاه ها را انکار کرد، اما از آن زمان گفته است که این اردوگاه ها مراکز حرفه ای هستند و برای مبارزه با افراط گرایی طراحی شده اند. در اواخر سال 2019، چین گفت که همه افراد در کمپ ها “فارغ التحصیل شده اند”.
در ژوئن 2020، کنگره جهانی اویغور (WUC) از نیس خواست تا یک دادگاه مستقل برای بررسی اتهامات تشکیل دهد.
WUC مستقر در مونیخ، که نماینده منافع اویغورها در سین کیانگ و سراسر جهان است، روز پنجشنبه از حکم دادگاه استقبال کرد.
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای روز پنجشنبه WUC را به عنوان یک سازمان جدایی‌طلب تحت کنترل و تامین مالی نیروهای ضد چین در ایالات متحده و غرب رد کرد.
سخنگوی این وزارتخانه گفت: «این به اصطلاح «دادگاه» هیچ اعتبار قانونی و اعتباری ندارد.
چین اتهامات نقض حقوق بشر در سین کیانگ را به شدت رد می کند.
سخنگوی این وزارتخانه درباره دادگاه اویغور گفت: «دروغ نمی تواند حقیقت را پنهان کند، نمی تواند جامعه بین المللی را فریب دهد و مسیر تاریخی ثبات، توسعه و شکوفایی سین کیانگ را متوقف کند.