دادگاه میانمار حکم آنگ سان سوچی، رهبر مخلوع این کشور را آماده کرد

بانکوک: دادگاهی در میانمار آمادگی خود را برای صدور حکم روز سه‌شنبه در مورد محاکمه آنگ سان سوچی، رهبر مخلوع این کشور به اتهام انتشار اطلاعاتی که می‌تواند نظم عمومی را برهم بزند و نقض محدودیت‌های کروناویروس را صادر کند.
این اولین حکم دادگاه برای این خانم 76 ساله برنده جایزه نوبل از زمانی است که ارتش قدرت را در اول فوریه به دست گرفت و او را دستگیر کرد و حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی را از شروع دوره دوم ریاست جمهوری اش ممانعت کرد.
او همچنین با یک سری اتهامات دیگر، از جمله فساد، محاکمه می شود که در صورت محکومیت ممکن است او را به ده ها سال زندان ببرد.
این موارد به طور گسترده برای بی اعتبار کردن او و جلوگیری از نامزدی او در انتخابات بعدی ساخته شده است. قانون اساسی هر کسی را که به زندان محکوم شده است از تصدی مقامات عالیه یا قانونگذار شدن منع می کند.
حزب او در انتخابات سراسری نوامبر گذشته به پیروزی قاطع دست یافت. ارتش، که حزب متحدش کرسی های زیادی را از دست داد، ادعا کرد که تقلب گسترده در انتخابات صورت گرفته است، اما ناظران مستقل انتخابات هیچ تخلف عمده ای را شناسایی نکردند.
سوچی همچنان محبوبیت زیادی دارد و نمادی از مبارزه علیه حکومت نظامی است.
بر اساس آمار انجمن کمک به زندانیان سیاسی، تسلط ارتش با تظاهرات غیرخشونت آمیز سراسری مواجه شد که نیروهای امنیتی با نیروی مرگبار آن را سرکوب کردند و نزدیک به 1300 غیرنظامی را کشتند.
با محدودیت‌های شدید اعتراضات غیرخشونت‌آمیز، مقاومت مسلحانه در شهرها و روستاها به حدی افزایش یافته است که کارشناسان سازمان ملل هشدار داده‌اند که کشور در حال سقوط به سمت جنگ داخلی است.
سوچی که در سال 1991 جایزه صلح نوبل را به خاطر مبارزات غیرخشونت آمیز خود برای دموکراسی دریافت کرد، از زمان بازداشت در روز تسلط ارتش در انظار عمومی دیده نشده است. او در چندین دادگاه خود که به روی رسانه ها و تماشاگران بسته است، در دادگاه حاضر شده است.
در ماه اکتبر، وکلای سوچی، که تنها منبع اطلاعات در مورد روندهای قانونی بودند، با دستورات تهوع آنها را از انتشار اطلاعات منع کردند.