دادگاه میانمار دستیاران آنگ سان سوچی را به اتهام فتنه گری زندانی کرد

یانگون: یک منبع حقوقی به خبرگزاری فرانسه گفت که دادگاه نظامی میانمار روز پنجشنبه دو دستیار نزدیک آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده غیرنظامی را به اتهام فتنه انگیزی به دو سال زندان محکوم کرد.
این حکم که در یک دادگاه ویژه در زندان اینسین یانگون صادر شد، آخرین ضربه ای است که در مبارزات قانونی مقامات نظامی علیه اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) سوچی وارد شده است.
کشور از اول فوریه، زمانی که ژنرال‌ها دولت غیرنظامی سوچی را پس از پیروزی NLD در انتخابات عمومی سرنگون کردند، دچار آشفتگی شده است.
به گفته یک گروه نظارتی محلی، اعتراضات علیه کودتا با نیروی بی رحمانه مواجه شده است که به کشته شدن بیش از 1300 غیرنظامی منجر شده و انتقاد شدید دولت های جهان را به دنبال داشته است.
شخصیت‌های ارشد NLD مورد اتهامات جنایی قرار گرفته‌اند، از جمله خود سوچی، برنده جایزه نوبل، که با مجموعه‌ای از اتهامات از جمله فساد و نقض قانون اسرار رسمی مواجه است.
یک منبع حقوقی نزدیک به این پرونده گفت که دو عضو کمیته مرکزی NLD — مشاور اقتصادی هان تار مینت و تین او — روز پنجشنبه به دو سال زندان محکوم شدند.
روزنامه نگاران به جلسات دادگاه دسترسی ندارند و وکلا از صحبت با رسانه ها منع شده اند.
اوایل این ماه سوچی که سال‌ها را در رژیم نظامی قبلی در بازداشت گذراند، به دلیل تحریک علیه ارتش و نقض محدودیت‌های کووید به چهار سال زندان محکوم شد.
مین آنگ هلینگ، رئیس حکومت نظامی، مدتی بعد مدت را به دو سال کاهش داد و گفت که دوران محکومیت خود را در حبس خانگی در نایپیداو پایتخت سپری خواهد کرد.
bur-pdw/rebicleshow/88583818.cms