دادگاه پاکستان در سه پرونده به عمران خان وثیقه موقت تا چهارم می اعطا کرد

لاهور: یک دادگاه ضد تروریسم در پاکستان روز پنجشنبه وثیقه موقت عمران خان را در سه پرونده مربوط به درگیری بین حامیان وی و پلیس در جریان عملیات دستگیری نخست‌وزیر سابق در پرونده فساد توشاخانا تا 4 مه تمدید کرد.
دادگاه ضد تروریسم لاهور (ATC) یک بار مجوز به خان، رئیس دادگاه داد. تحریک انصاف پاکستان (PTI)، برای حضور در جلسه از طریق پیوند ویدیویی در پرونده.
عمران در سه FIR که تحت قوانین ضد تروریسم در ایستگاه پلیس Race Course ثبت شده بودند، درخواست وثیقه ارائه کرده بود.
خان 70 ساله بارها مدعی شده است که جانش در خطر است و به همین دلیل از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرده است.
اعجاز احمد بوتا، قاضی ATC از سلمان صفدر، وکیل خان پرسید که برای چه کاری انجام داده و جانش را تهدید می کند.
صفدر در این باره گفت، کسانی که پشت حمله مسلحانه به موکلش (در نوامبر گذشته) بودند، می توانند به این موضوع پاسخ دهند.
او گفت: «اگر عمران خان ترور شود، پاکستان دچار هرج و مرج خواهد شد، مانند آنچه پس از قتل بی نظیر بوتو، نخست‌وزیر پیشین رخ داد.»
او گفت: «گزارش‌های موثقی وجود دارد مبنی بر اینکه آقای خان می‌تواند در راه رفتن به دادگاه مورد هدف تک‌تیراندازان قرار گیرد و این را می‌توان از سوی سازمان‌های مجری قانون تأیید کرد.»
در نوامبر سال گذشته، خان از یک سوء قصد جان سالم به در برد.
یک مقام دادگاه گفت که قاضی پس از شنیدن مشاجرات، به خان اجازه داد تا حضور خود را در دادگاه از طریق یک لینک ویدیویی مشخص کند و وثیقه پیش از بازداشت خود را تا 4 می تمدید کرد.
پلیس لاهور در جریان درگیری با پلیس در ماه گذشته در عملیاتی برای دستگیری خان و صدها تن از کارگران حزبش در سه پرونده تروریسم در پرونده توشاخانا دستگیر شده بود.
خان برای خرید هدایا از جمله ساعت مچی گراف گرانقیمتی که به عنوان نخست‌وزیر با قیمتی تخفیف‌خورده از سپرده‌گذاری دولتی به نام توشاخانا دریافت کرده بود، و فروش آن‌ها برای کسب سود، در تیررس بوده است.
او در اکتبر سال گذشته توسط کمیسیون انتخابات پاکستان به دلیل عدم به اشتراک گذاشتن جزئیات فروش رد صلاحیت شد.
هیئت انتخاباتی بعداً شکایتی را به دادگاه منطقه ارائه کرد تا او را بر اساس قوانین جزایی به دلیل فروش هدایایی که به عنوان نخست وزیر کشور دریافت کرده بود مجازات کند.
خان این اتهامات را به شدت رد کرده است.
مورد دیگر مربوط به قتل یک کارگر PTI است که در آن خان به اتهام اقدام به قتل محکوم شد.
خان، بازیکن کریکت که تبدیل به سیاستمدار شده است، در حال حاضر با بیش از 140 پرونده به اتهام خیانت، تروریسم، قتل، اقدام به قتل، توهین به مقدسات، و اتهامات دیگر روبرو است.
خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه به رهبری ایالات متحده بود که او را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داد.
از زمان برکناری خود، او خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام برای برکناری آنچه «دولت وارداتی» به رهبری نخست وزیر شهباز شریف می خواند، بوده است.
شریف گفته است که پس از پایان دوره پنج ساله پارلمان، انتخابات اواخر امسال برگزار خواهد شد.