دادگاه پاکستان دستگیری عمران خان را “غیرقانونی” اعلام کرد و دستور “آزادی فوری” او را صادر کرد.

اسلام آباد: دادگاه عالی پاکستان روز پنجشنبه در یک تسکین بزرگ برای عمران خان، بازداشت نخست وزیر سابق را “غیرقانونی” اعلام کرد و دستور آزادی فوری وی را پس از معرفی وی به دادگاه داد.
دستور تولید خان 70 ساله توسط یک هیئت سه نفره متشکل از عمر عطا بندیال رئیس دادگستری پاکستان، قاضی محمدعلی مظهر و قاضی اطهر مینالله صادر شد.
این دادگاه که درخواست رئیس تحریک انصاف پاکستان را در مورد دستگیری وی در پرونده القادر تراست شنیده بود، خشم خود را از نحوه بازداشت خان از محل دادگاه عالی اسلام آباد ابراز کرد.
دادگاه به دفتر ملی پاسخگویی (NAB) دستور داده بود تا ساعت 4:30 بعد از ظهر (به وقت محلی) که دادگاه دوباره تشکیل جلسه دهد، خان را معرفی کند.
خان در میان تدابیر شدید امنیتی به دادگاه معرفی شد. با ورود وی به سالن دادگاه بسته شد و متعاقباً دادگاه رسیدگی به پرونده را از سر گرفت.
باندیال رئیس دادگستری به خان گفت: از دیدنت خوشحالم.
“ما این را باور داریم عمران قاضی ارشد گفت که دستگیری خان غیرقانونی بود.
وی گفت: دادگاه عالی اسلام آباد باید روز جمعه به این پرونده رسیدگی کند. قاضی افزود: «شما باید هر چه دادگاه عالی تصمیم بگیرد، بپذیرید.
بندیال همچنین گفت که این وظیفه هر سیاستمداری است که نظم و قانون را تضمین کند.
اوایل همان روز، بندیال پرسید که چگونه می توان یک فرد را از محوطه دادگاه دستگیر کرد. قاضی مینالله مشاهده کرد که خان واقعاً وارد محوطه دادگاه شده بود. “چگونه می توان از کسی حق برخورداری از عدالت را سلب کرد؟” او درخواست کرد.
دادگاه همچنین مشاهده کرد که هیچ کس را نمی توان از دادگاه بدون اجازه سردفتر دادگاه دستگیر کرد. مشاهده کرد که بازداشت به منزله انکار دسترسی به عدالت بدون ترس و تهدید است که حق هر شهروندی است.
همچنین گفته شده است که ورود به محوطه دادگاه به معنای تسلیم شدن به دادگاه و چگونگی دستگیری فرد پس از تسلیم است. “اگر فردی تسلیم دادگاه شد، پس دستگیری آنها چه معنایی دارد؟” رئیس دادگستری گفت.
حمید خان، وکیل خان به دادگاه اطلاع داد که موکلش به دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) مراجعه کرده و به دنبال وثیقه پیش از بازداشت بوده است اما توسط تکاوران شبه نظامی دستگیر شده است.
این وکیل گفت: رنجرها با عمران خان بدرفتاری کردند و او را دستگیر کردند.
دادگاه همچنین توجه داشت که حدود 90 تا 100 پرسنل تکاور برای دستگیری خان وارد دادگاه شده بودند. «اگر 90 نفر وارد دادگاه شوند، چه حیثیتی برای دادگاه باقی می ماند؟ چگونه می توان فردی را از محل دادگاه دستگیر کرد؟» رئیس دادگستری پرسید.
باندیال، رئیس دادگستری نیز در این مورد مشاهده کرد که دفتر ملی پاسخگویی مرتکب “توهین به دادگاه” شده است. «آنها باید قبل از دستگیری از سردفتر دادگاه اجازه می گرفتند. کارمندان دادگاه نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.»
خان روز سه شنبه از دادگاه عالی اسلام آباد بازداشت شد و دادگاه حسابرسی روز چهارشنبه او را در رابطه با پرونده القادر تراست به مدت هشت روز به دفتر حسابرسی ملی تحویل داد.
نخست‌وزیر سابق روز چهارشنبه به دادگاه عالی مراجعه کرد تا حکم بازداشت خود در تاریخ 1 مه NAB را کنار بگذارد و تصمیم دادگاه عالی اسلام‌آباد مبنی بر اعلام “غیرقانونی” بازداشت را به چالش بکشد.
پیش از این، IHC با ابراز خشم از نحوه دستگیری خان، ساعاتی پس از بیرون راندن خان، دستگیری او را تایید کرد.