دامپزشک ارتش به عنوان اولین فرد قطع عضو بالای زانو که به اورست صعود کرد، تاریخ را ثبت کرد

کاتماندو: جانباز گورخا روز بودا معده هایکی از اعضای تیم او یکشنبه گفت، که در خدمت ارتش بریتانیا در افغانستان تقریباً کشته شد، اولین فرد قطع عضو بالای زانو است که به اورست صعود کرده است.
هیم بیستا گفت: “او حوالی ساعت 3 بعدازظهر (به وقت محلی) روز جمعه به قله ساگارماتا رسید. پس از صعود به قله، به کمپ اصلی فرود آمد.”
ماگار، 43 ساله، در سال 2010 در حالی که در حال گشت زنی در افغانستان با گروه گورخها بود، پاهای خود را پس از پا گذاشتن روی یک بمب دست ساز از دست داد. در نپال که بیش از 200 سال با ارتش بریتانیا جنگیده اند.
دو فرد قطع عضو زیر زانو در گذشته به اوج رسیده اند – مارک اینگلیس نیوزلندی در سال 2006 و چینی شیا بویو در سال 2018
ماگار دارای پاهای مصنوعی بود و به غیر از کایاک سواری در اطراف جزیره وایت، چندین قله از جمله کوه توبکال مراکش و مونت بلان در اروپا. اما سرجوخه سابق برای چندین سال به دلیل قانون نپال ممنوعیت کوهنوردی افراد قطع عضو و همچنین افراد نابینا را از صعود به بلندترین کوه جهان باز داشت.
دادگاه عالی نپال در سال 2018 تحت فشار ماگار و دیگران این قانون را – که در زمان صعود اینگلیس به قله وجود نداشت – لغو کرد. ماه گذشته ماگار قبل از رفتن به کمپ اصلی اورست گفت: “تا زمانی که بتوانید زندگی خود را با توجه به زمان و موقعیت تطبیق دهید، ما می توانیم هر کاری که بخواهیم انجام دهیم. هیچ محدودیتی وجود ندارد، آسمان حد است.” ماگار از کمپ اصلی گفت: “امیدوارم صعود من به تغییر درک افراد دارای معلولیت کمک کند.”