دانشگاه هنگ کنگ مجسمه کشتار تیان آنمن را برداشت

هنگ کنگ: بنای یادبودی در دانشگاه هنگ کنگ که یادبود کشتار میدان تیان‌آن من در سال 1989 را گرامی می‌دارد، بامداد پنجشنبه توسط کارگران به دلیل اعتراض خالق آن از دانمارک برداشته شد.
ستون شرم 8 متری (26 فوت) که 50 جسد پاره شده و پیچ خورده را به تصویر می کشد که روی هم انباشته شده اند، توسط ینس گالشیوت مجسمه ساز دانمارکی ساخته شده است تا نمادی از جان باختگان در جریان سرکوب خونین نظامی معترضان دموکراسی خواه باشد. در میدان تیان آن من پکن در 4 ژوئن 1989.
اما این مجسمه در ماه اکتبر به موضوع مناقشه تبدیل شد و دانشگاه خواستار برداشتن آن شد، حتی در شرایطی که این تصمیم با واکنش فعالان و گروه های حقوق بشر مواجه شد. Galschiøt پیشنهاد کرد که آن را به دانمارک بازگرداند، مشروط بر اینکه به او مصونیت قانونی داده شود که تحت قانون امنیت ملی هنگ کنگ تحت تعقیب قرار نگیرد، اما تاکنون موفق نشده است.
کارگران این بنای تاریخی در دانشگاه هنگ کنگ را اواخر شب چهارشنبه سد کردند. صداهای حفاری و صدای زمزمه بلند از محل نصب شده که توسط نگهبانان گشت زنی می شد شنیده می شد.
در ماه اکتبر، دانشگاه به سازمان‌دهنده شمع‌افشانی از بین رفته، اتحاد هنگ‌کنگ در حمایت از جنبش‌های دموکراتیک میهنی چین اطلاع داد که باید مجسمه را به دنبال «آخرین ارزیابی ریسک و توصیه‌های حقوقی» بردارد. این سازمان با استناد به فضای ظلم و ستم گفته بود که در حال انحلال است و مالک مجسمه نیست. به دانشگاه گفته شد که در عوض با خالق آن صحبت کند.
هنگامی که آسوشیتدپرس به آن دست یافت، مجسمه ساز Galschiot گفت که او فقط از آنچه در روز چهارشنبه برای مجسمه اتفاق می افتد از رسانه های اجتماعی و گزارش های دیگر آگاه است.
او گفت: «ما دقیقاً نمی دانیم چه اتفاقی افتاده است، اما می ترسم که آنها آن را نابود کنند. “این مجسمه من است و دارایی من است.”
او قبلاً به دانشگاه نامه نوشته بود تا مالکیت خود را بر این بنای تاریخی اعلام کند، اگرچه درخواست های او تا حد زیادی نادیده گرفته شده بود. او همچنین به دانشگاه هشدار داده است که در صورت آسیب دیدن مجسمه در حین برداشتن آن، می تواند درخواست خسارت کند.
مقامات هنگ‌کنگ پس از اجرای قانون امنیت ملی که به نظر می‌رسد بیشتر جنبش‌های طرفدار دموکراسی را هدف قرار داده است، مخالفان سیاسی را سرکوب کرده‌اند.
این قانون که جدایی، براندازی، تروریسم و ​​تبانی خارجی برای مداخله در امور شهر را غیرقانونی می‌داند، پس از ماه‌ها اعتراضات ضد دولتی در سال 2019 توسط پکن وضع شد.
بیش از 100 فعال دموکراسی خواه تحت قانون امنیت ملی دستگیر شده اند که به دلیل لغو آزادی های وعده داده شده به هنگ کنگ در زمان تحویل آن توسط بریتانیا به چین در سال 1997 مورد انتقاد قرار گرفته است.
بنای یادبود ستون شرم بیش از دو دهه است که برپا شده است و ابتدا در پارک ویکتوریا هنگ کنگ قرار داشت تا اینکه در نهایت به صورت طولانی مدت به دانشگاه هنگ کنگ منتقل شد.
هر سال در 4 ژوئن، اعضای اتحادیه دانشجویی که اکنون منحل شده است، مجسمه را برای بزرگداشت قتل عام تیان آنمن می شستند. این شهر، همراه با ماکائو، قبلاً تنها مکان‌هایی در خاک چین بودند که برگزاری مراسم بزرگداشت سرکوب تیان‌آن‌من مجاز بود.
طی دو سال گذشته، مراسم سالانه شمع‌افروزی در هنگ‌کنگ توسط مقامات ممنوع شده بود، زیرا آنها به خطرات عمومی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کردند.
حدود 24 فعال به خاطر ایفای نقش در مراسم بیداری تیان آنمن در سال گذشته متهم شدند، که در طی آن فعالان حاضر شدند و هزاران نفر به دنبال آن رفتند و با شکستن موانع در پارک به خواندن آهنگ و روشن کردن شمع علیرغم ممنوعیت پلیس در این مراسم پرداختند.