دان در مقابل رون: چرا ترامپ در رقابت 2024 دسانتیس را شکست می دهد؟

واشنگتن: او جوان، عاری از رسوایی، و عزیز محافظه کاران است، زیرا از دستور کار “ضد بیداری” استقبال می کند که به رشد شهاب سنگ او در حزب جمهوری خواه دامن زده است.
با این حال فرماندار فلوریدا ران دیسانتیس در رقابت برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس جمهور فعلی دموکرات برای کاخ سفید در سال 2024، نتوانست دستکشی به دونالد ترامپ بزند – ناظرانی را که رئیس جمهور سابق را آسیب پذیرتر از همیشه می بینند، گیج می کند.
روی کاغذ، این نامزدی باید برای ترامپ که دو بار در یک دوره استیضاح شد، در سه دوره انتخاباتی جایگاه خود را برای جمهوری‌خواهان از دست داد و در تحقیقات جنایی و مدنی به دلیل سوء رفتار ادعایی گرفتار شد، باشد.
اما نامزد 76 ساله حزب جمهوری خواه در انتخابات مقدماتی، منتقدان خود را گیج کرده است و پیشی دو رقمی را نسبت به دستیار سابق خود باز کرده است، زیرا دیسانتیس نتوانسته است از تردیدها در مورد انتخاب شدن ترامپ استفاده کند.
دیسانتیس که انتظار می رود هر روز کارزار انتخاباتی خود را به طور رسمی راه اندازی کند، خود را به عنوان نماد ترامپیسم کمتر آشفته تر از خود ترامپ به تشکیلات جمهوری خواه فروخته است.
فرماندار سال گذشته در ایالتی که تا همین اواخر به عنوان یک ایالت نوسانی تلقی می شد، با قاطعیت دوباره در انتخابات پیروز شد و به دلیل مقابله با لیبرال های فلوریدا در زمینه مهاجرت، حقوق اسلحه و تحصیل، از جناح راست تمجید کرد.
اما تعدادی از اشتباهات، پرچم قرمز را بر سر آمادگی این افسر نظامی سابق 44 ساله برای حضور در پست ملی برافراشته است.
نزاع تلخ و قابل اجتناب با بزرگترین کارفرمای فلوریدا دیزنی بر سر سیاست آن، قهرمانان سرمایه داری بازار آزاد را گیج کرده است، در حالی که ممنوعیت شش هفته ای سقط جنین که او امضا کرده بود، میانه روها را نگران کرده است که او با افکار عمومی ارتباطی ندارد.
دیسانتیس همچنین متهم شده است که در سیاست خارجی سبک به نظر می رسد، به دلیل کم اهمیت جلوه دادن تهاجم روسیه به اوکراین و ایراد سخنرانی های “کم وات” در سفر اخیر به بریتانیا، انتقاداتی را دریافت کرده است.
هری انتن، تحلیلگر سیاسی CNN، پیشنهاد کرد که دیسانتیس امید خود را به راه‌اندازی رسمی خود برای راه‌اندازی مجدد کمپینی که حتی قبل از بیرون آمدن از بلوک‌ها در حال شکست است، بسته است.
آنتن در تفسیر اخیر خود گفت: «اگر اینطور نباشد، با توجه به مزایای قابل توجه بایدن و ترامپ، این ممکن است یکی از خسته کننده ترین دوره های مقدماتی ریاست جمهوری در دوران مدرن باشد.
با این حال، حرکت به طور قطعی در برابر دیسانتیس است، که در آخرین میانگین نظرسنجی‌های اصلی RealClearPolitics، پیشی 15 امتیازی ترامپ در پایان ماه مارس دو برابر شده است.
فقط این نیست که دیسانتیس عقب نشینی کرده است: تعداد ترامپ از دهه 40 به بیش از 50 درصد از زمان کیفرخواست او به اتهامات مالی جنایت در نیویورک افزایش یافته است.
علیرغم این حواس پرتی – به علاوه تهدیدات یک پرونده تجاوز جنسی مدنی و تحقیقات جنایی در مورد مداخله ادعایی در انتخابات و سوء استفاده از اسناد دولتی – ترامپ در طول هفته ها حملات بی امان به دیسانتیس تمرکز و انضباط نشان داده است.
کمیته اقدام سیاسی طرفدار ترامپ، آمریکا را دوباره بزرگ می کند، در بهار میلیون ها دلار را صرف تبلیغاتی کرد که DeSantis را به عنوان یک برش دهنده غیور حقوق رفاهی به سطل زباله تبدیل کرد.
در یک کودتای بسیار دیدنی، ترامپ از اکثر نمایندگان کنگره فلوریدا حمایت کرد زیرا دیسانتیس در سفر به واشنگتن خارج از ایالت بود.
لری ساباتو، استاد دانشگاه ویرجینیا و تحلیلگر سیاسی، گفت: «در مسیر مبارزات انتخاباتی، با افزایش بررسی ها، دیسانتیس کمتر از آنچه که تبلیغ می شد تأثیرگذار بود.
او با بسیاری از مردم ارتباط خوبی برقرار نمی‌کند، سخنرانی‌هایش گاهی اوقات بی‌تأثیر هستند، و او برخی از انتخاب‌های عجیب و غریب را انجام داده است که به او آسیب رسانده است، مانند تحقیر شدید دیزنی – یک نماد آمریکایی.
بزرگترین مزیت دیسانتیس شاید جمع آوری کمک های مالی او باشد. گفته می شود که او صندوق جنگ مبارزات انتخاباتی تا 110 میلیون دلار دارد که به او جیب های عمیق تری نسبت به ستاد انتخاباتی ترامپ یا هر رقیب احتمالی دیگری می دهد.
اما به رسمیت شناختن نام در صندوق رای بیشتر از پول سرد و سخت ارزش دارد و ترامپ – یکی از مشهورترین چهره های جهان – مجبور نیست برای معرفی خود به آمریکایی ها هزینه زیادی بکند.
تحلیلگران نسبت به شمارش دیسانتیس هشدار می دهند و به محبوبیت او در میان رای دهندگان حومه شهر اشاره می کنند که جمهوری خواهان در انتخابات بعدی به شدت به آن نیاز دارند.
و حامیان او استدلال گسترده‌تری برای انتخاب شدن دارند – اینکه فرماندار می‌تواند بایدن را شکست دهد، در حالی که ممکن است هیچ راهی برای بازگشت به کاخ سفید برای ترامپ وجود نداشته باشد.
جیسون آزبورن، رهبر اکثریت مجلس نیوهمپشایر، در تایید اخیری که توسط دستیاران فرماندار فلوریدا تبلیغ شده است، گفت: فرماندار دیسانتیس یک رهبر موثر ثابت شده است.
او نشان داده است که عزم خود را برای تغییر سیستم های شکسته و مبارزه با برنامه های افراطی که تلاش می کنند جامعه ما را تضعیف کنند، دارد.”