درخواست زنان معترض افغان: زنان معترض افغان خواستار به رسمیت شناختن طالبان از سوی خارجی هستند

کابل: زنان افغان روز شنبه در کابل تظاهرات کردند و سرکوب مخالفان را به چالش کشیدند تا از کشورهای خارجی بخواهند که دولت طالبان را به رسمیت نشناسند. و نشست هفته آینده
از زمانی که طالبان در سال 2021 به قدرت بازگشتند، معترضانی که مخالفت خود را علیه محدودیت های خزنده حقوق زنان ابراز می کردند مورد ضرب و شتم یا بازداشت قرار گرفتند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن برخی تجمعات تیراندازی هوایی کردند.
اما گروه های کوچکی از زنان به برگزاری تجمعات پراکنده ادامه داده اند.
روز شنبه، حدود 25 روز پیش از نشست سران در دوحه که به گفته سازمان ملل در مورد “راه بادوام رو به جلو” برای کشور بحث خواهد شد، در یک منطقه مسکونی در پایتخت افغانستان راهپیمایی کردند.
این زنان در این راهپیمایی که بیش از 10 دقیقه طول نکشید و بدون درگیری با نیروهای امنیتی به پایان رسید، شعار می دادند: “طالبان را به رسمیت بشناسید – نقض حقوق زنان”.
شعارهای دیگر شامل “مردم افغان، گروگان طالبان” و “می جنگیم، می میریم، حقوق خود را می گیریم” بود.
از زمانی که طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال 2021 به قدرت بازگشتند، هیچ کشوری هنوز دولت را مشروع اعتراف نکرده است.
یک دولت قبلی طالبان که از سال 1996 تا 2001 حکومت می کرد، تنها توسط سه کشور – پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به رسمیت شناخته شد.
دیپلمات‌ها، سازمان‌های غیردولتی و آژانس‌های امدادی در حال حاضر بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند.
برخی بر این باورند که جامعه بین‌المللی ممکن است طالبان را وادار کند تا از طریق ایجاد چشم‌انداز به رسمیت شناختن، محدودیت‌های حقوق زنان را معکوس کند.
برخی دیگر می گویند که حتی بحث در مورد آن به طالبان مشروعیت می بخشد در زمانی که آنها زنان را از زندگی عمومی بیرون می کشند.
هفته گذشته، آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که نشست دوحه که از دوشنبه آغاز می‌شود، می‌تواند شاهد بحث نمایندگان درباره «گام‌های کوچک» در مسیر به رسمیت شناخته شدن باشد، البته با شرایط.
محمد در یک سخنرانی در دانشگاه پرینستون گفت: “عده ای هستند که معتقدند این هرگز نمی تواند اتفاق بیفتد. دیگرانی هستند که می گویند، خوب، باید اتفاق بیفتد.”
طالبان آشکارا خواهان شناسایی هستند… و این اهرمی است که ما داریم.»
سازمان ملل اعلام کرده است که «مقامات بالفعل» افغانستان به کنفرانس دوحه دعوت نشده اند.
سخنگوی سازمان جهانی روز جمعه گفت: «به رسمیت شناختن موضوعی نیست.
شمایل توانا نصیری، معترض 26 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت که هرگونه بحث در مورد به رسمیت شناختن رسمی “به طالبان انگیزه می دهد”.
برای ما که تحت ظلم و ستم هستیم و حقوقمان سلب شده است، نگرانی ما را بیشتر می کند.»