دروازه عوارض Lekki: دولت نیجریه گزارش تیراندازی را به عنوان “خبر جعلی” رد کرد

لای محمد سه‌شنبه، وزیر اطلاعات، گفت گزارش پانل، که هفته گذشته درز کرد و به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، “چیزی جز پیروزی اخبار جعلی” نبود.

محمد که در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابوجا پایتخت کشور صحبت می کرد، انکار مداوم تیراندازی لکی توسط دولت را دو چندان کرد و گفت: «این گزارش چیزی نیست جز پیروزی اخبار جعلی و ارعاب اکثریت ساکت توسط یک اوباش لینچ پر سر و صدا. ”

وزیر همچنین از CNN به دلیل “جشن گرفتن” این گزارش در “عجله برای ادعای اثبات” انتقاد کرد.

با این حال، یکی از اعضای این پنل، سگون آوسانیا، چهارشنبه به CNN گفت که یافته‌های این پنل مبتنی بر عینیت و حقایق است.

وی افزود که اظهارنظر وزیر در زمانی که کشور هنوز در حال بهبودی از حادثه لکی بود، نادرست بود.

هیأت قضایی نیجریه تیراندازی در دروازه تلفات لکی 2020 را به عنوان

آوسانیا گفت: «هر چه که الحاجی لای محمد در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است… راه مناسبی برای رسیدگی به چنین موضوعی در ملتی که خواهان شفا، عدالت است و می خواهد اعتماد عمومی را جلب کند، نیست. وی افزود که “هیئت به صورت عینی و جراحی… برای اطمینان از اینکه حقایق و حقایق ظاهر می شوند، کار کردند و ما توصیه های خود را بر اساس آن ارائه کردیم.”

آوسانیا در واکنش به ادعای محمد مبنی بر اینکه گزارش فاش شده «نمی توان به آن اعتماد کرد زیرا صحت آن مورد تردید است» به سی ان ان گفت که نسخه های چاپی این گزارش به دولت لاگوس ارسال شده است.

“این گزارش یک سند عمومی نیست. درز یا عدم درز نباید مشکل دولت باشد… آنچه برای ما مهم است این است که ما نسخه های چاپی را به دولت ارائه کرده ایم و دولت قول داده است که به آن پاسخ دهد. دو هفته از طریق یک کاغذ سفید و همان را علنی کنید. ما گزارش را نوشتیم، آن را جمع کردیم و روی آن اتفاق نظر داریم.”

هیئت قضایی تحقیق و استرداد در دادگاه داوری لاگوس در گزارش سالانه خود مستند کرده بود که تیراندازی به معترضان جوانی که به طور مسالمت آمیز علیه خشونت پلیس ادعا شده توسط نیروهای امنیتی نیجریه در دروازه عوارضی Lekki تظاهرات می کردند، می تواند یک “تلقی شود” قتل عام.”

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از انتشار رسمی گزارش پانل، خواستار اقدام شد. او گفت که “ممکن است اصلاحاتی لازم باشد” تا اطمینان حاصل شود که یک رویداد مشابه تکرار نمی شود.

او به سی‌ان‌ان گفت: «اگر افرادی هستند که، همانطور که از این گزارش برمی‌آید، مسئول ارتکاب تخلفات هستند، باید در رابطه با آن افراد پاسخگو باشد».

یک روایت دولت نیجریه از این حادثه مدت‌هاست که با وجود شواهد ویدیویی و چندین شاهد جمع‌آوری شده توسط CNN، به معترضان در محل ورودی عوارض شلیک شده است.

به گفته رسانه های محلی، رد این گزارش توسط محمد یک هفته پس از آن صورت گرفت که فرماندار ایالت لاگوس، باباجیده سانو-اولو، گفت که دولت او توصیه های این هیئت را اجرا خواهد کرد.
'او در آغوش من مرد.'  دوازده ماه بعد، مادری منتظر است تا بفهمد چرا پسرش در عوارضی لککی جان خود را از دست داده است.
در بیانیه ای که توسط دولت لاگوس منتشر شد، همچنین به نقل از رئیس هیئت، قاضی دوریس اوکووبی، آمده است که به حدود 70 قربانی خشونت پلیس در مجموع 410 میلیون نایرا (حدود یک میلیون دلار) به عنوان غرامت پرداخت شده است.
گزارش پانل بود استقبال کرد توسط عفو بین‌الملل، که خاطرنشان کرد: «یافته‌های این هیئت حقیقت را در مورد آنچه در دروازه عوارضی Lekki اتفاق افتاد را نشان می‌دهد و با انکار آشکار دولت نیجریه مبنی بر استفاده از نیروی مرگبار علیه معترضان صلح‌آمیز #EndSARS در تضاد است.
ماموریت ایالات متحده در نیجریه نیز استقبال کرد نتیجه گیری از جلسات هیئت، بیان می کند که مشتاقانه منتظر پاسخ دولت لاگوس است.
رئیس جمهور محمدو بوهاری اخیراً در جریان بازدید رسمی از ابوجا به بلینکن گفته بود که دولت نیجریه منتظر اعلامیه های هیئت هایی خواهد بود که توسط سایر ایالت ها برای تحقیق در مورد خشونت پلیس در این کشور تشکیل شده است و قبل از انجام اقدامات بیشتر.