درگیری‌های خشونت‌آمیز در جریان تظاهرات ضد قرنطینه در اروپا آغاز شد

ناآرامی روز شنبه در لاهه به دلیل اقدامات جدید دولت هلند در مورد ویروس کرونا آغاز شد. ویدئویی از صحنه نشان می‌دهد که پلیس ضد شورش ماشین‌های آب پاش را به کار گرفته و گروه‌هایی از تظاهرکنندگان را مورد حمله قرار می‌دهد.

هلند شنبه گذشته دوباره وارد سه هفته قرنطینه نسبی شد و اکنون در حال برنامه ریزی برای ممنوعیت ورود افراد واکسینه نشده به برخی از مکان ها است.

پلیس در بیانیه ای اعلام کرد که پنج افسر پلیس در جریان درگیری ها در لاهه مجروح شدند که یکی از آنها دچار ضربه مغزی شد و دو افسر پلیس در اثر آتش بازی های شدید آسیب شنوایی داشتند.

هزاران معترض روز شنبه در راهپیمایی مسالمت آمیز در پایتخت آمستردام شرکت کردند. پخش کننده عمومی هلند، NOS نیز از شورش در شهر اورک و شهرهای استان لیمبورگ جنوبی خبر داد. این اعتراضات به دنبال درگیری‌های خشونت‌آمیز جمعه شب در شهر بندری روتردام صورت گرفت که طی آن پلیس مجبور به شلیک گلوله برای متفرق کردن جمعیت شد و 51 نفر دستگیر شدند.

معترضان ضد قرنطینه روز شنبه در وین اتریش مشعل به دست گرفتند.

در جاهای دیگر، حدود 40000 نفر روز شنبه در خیابان های وین در بزرگترین تظاهرات مربوط به ویروس کرونا تا به امروز در این کشور تجمع کردند. فرانتس ایگنر، معاون رئیس پلیس وین روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که پلیس تلاش کرد تا تظاهرات را کاهش دهد و زمانی که “حال و هوا در شرف اوج گیری بود”، آنها از جریمه افرادی که ماسک نداشتند متوقف کردند.

ایگنر گفت که برخی از افسران پلیس “مایع ناشناس” روی آنها پاشیده بودند و معترضان سعی داشتند با لیزر یک هلیکوپتر را کور کنند.

کارل نهمر، وزیر کشور اتریش در جریان این کنفرانس مطبوعاتی گفت که تعداد کمی از معترضان “به شدت مستعد خشونت هستند.”

اروپا در حال یادگیری یک درس مهم است - واکسن ها کار می کنند، اما آنها به تنهایی نمی توانند کووید را اکنون متوقف کنند.

اتریش روز دوشنبه یک قرنطینه نسبی سراسری را مجدداً معرفی می کند و از فوریه سال آینده واکسیناسیون کرونا را اجباری می کند.

بر اساس بیانیه پلیس، بیش از 1400 افسر پلیس در سراسر کشور برای حفظ نظم عمومی مستقر شدند. بیانیه پلیس افزود: در یک تظاهرات “تند” در مرکز وین از اسپری فلفل استفاده شد.

فرانسه در پی غارت و آتش‌سوزی شبانه روز شنبه ده‌ها پلیس و افسر مبارزه با تروریسم را به جزیره‌ی گوادلوپ در دریای کارائیب اعزام کرد.

بخشدار جزیره روز جمعه پس از آن که اعتراضات علیه مجوز واکسن در شب گذشته به خشونت کشیده شد، دستور ماندن در خانه را صادر کرد. وزارت داخله گفته است که 31 نفر بازداشت شده اند.

حدود 15000 نفر روز شنبه در زاگرب علیه اقدامات دولت کرواسی برای ویروس کرونا تظاهرات کردند. از دوشنبه، تنها افرادی که دارای پاسپورت کووید هستند می توانند وارد ساختمان های دولتی و عمومی در کرواسی شوند.