“در انتظار زندان”: یوتیوبر رواندا از خطرات شخصی سرپیچی می کند

کیگالی: جان ویلیامز نتوالی، که کانال تلویزیونی Pax TV یک سال از عمرش می گذرد، می گوید: هیچ چیز جذابی در مورد یوتیوبر بودن در رواندا وجود ندارد. دستمزد ضعیف است، تهدیدات مکرر و خطر زندان بسیار واقعی است.
نتوالی در طول دو دهه فعالیت خود به عنوان روزنامه نگار چندین بار دستگیر شده است، اما اکنون می ترسد که حتی یوتیوب، که خود را به عنوان یک رسانه نادر برای گزارش انتقادی در رواندا معرفی کرده بود، در حال از دست دادن جایگاه خود در برابر یک دولت اقتدارگرا باشد.
او در مصاحبه ای به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به بستن کانال های یوتیوب تمایل داریم، نه با بستن یوتیوب یا اینترنت، بلکه با زندانی کردن کسانی که در یوتیوب کار می کنند».
او گفت که یوتیوب‌برهایی که در مورد زیبایی، ورزش یا خرید بحث می‌کنند نگرانی چندانی در مورد آنها ندارند، اما کسانی که روی سیاست و امور جاری تمرکز می‌کنند در موقعیتی فزاینده قرار دارند.
محدودتر می شود.»
بر خلاف بسیاری از یوتیوبرها در سراسر جهان، این 40-something مراقب است به دلایل ایمنی هیچ اطلاعات شخصی درباره خود یا خانواده اش را به اشتراک نگذارد.
در واقع، او به ندرت در تلویزیون Pax ظاهر می شود، تلویزیونی که 1.5 میلیون بازدید داشته است و به دلیل مصاحبه با منتقدان و مخالفان به زبان ملی کینیارواندا، لقب “صدای بی صدا” را به خود اختصاص داده است.
این کانال که 15000 مشترک دارد، مصاحبه هایی با چهره هایی مانند آدلین روگارا، که دولت را به آزار و اذیت متهم می کند، ارائه می کند. او قبلاً مقامات را به قتل شوهرش آسیناپول روگارا، یک صنعتگر سرشناس که با حزب حاکم درگیر شد و در یک تصادف رانندگی کشته شد، متهم کرد.
این کانال همچنین با وکیل بلژیکی پل روسساباگینا، قهرمان «هتل رواندا» که منتقد سرسخت دولت بود، مصاحبه کرد که در ماه سپتامبر در جریانی که گروه‌های حقوق بین‌الملل آن را محاکمه‌ای ناعادلانه توصیف کردند، به 25 سال زندان محکوم شد.
نتوالی گفت: “ما می خواهیم با هر شهروندی صحبت کنیم، روزنامه نگاری تحقیقی انجام می دهیم، اما این کار را برای دفاع از حقوق بشر انجام می دهیم.”
چند تن از هموطنان سابق او در زندان هستند، در حالی که سایر کاربران یوتیوب به طور فزاینده ای از طرح موضوعات بحث برانگیز می ترسند.
با این حال، نتوالی خم نشده است.
“این اشتیاق است. این فداکاری است. ما زندگی می کنیم به این امید که روزی بتواند بهبود یابد.”
– “غافلگیر شده” – رئیس جمهور پل کاگامه برای نزدیک به سه دهه با مشت آهنین بر رواندا حکومت کرده است، از زمانی که ارتش شورشی او نسل کشی سال 1994 را متوقف کرد که باعث کشته شدن حدود 800000 نفر عمدتاً قومی توتسی شد.
در حالی که کاگامه برای ایجاد ثبات و رشد اقتصادی در رواندا مورد تحسین قرار گرفته است، او همچنین به دلیل سرکوب آزادی های سیاسی مورد انتقاد قرار گرفته است.
این کشور از نظر آزادی مطبوعات در رتبه 156 از 180 کشور جهان توسط سازمان گزارشگران بدون مرز قرار دارد.
همانطور که سانسور رسانه ها افزایش یافته و رسانه های مستقل مجبور به تعطیلی شده است، یوتیوب وارد خلاء شده است و محبوبیت آن با افزایش غیرمنتظره ای که قرنطینه های کووید-19 باعث شد ساکنان کیگالی خانه های خود را حفظ کنند، افزایش یافته است.
یک تحلیلگر سیاسی رواندا که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که دولت کاگامه که عادت داشت مطبوعات را محکم نگه دارد، از پدیده جدید “غافلگیر شد”.
او گفت: «شما نمی توانید یوتیوب را کنترل کنید.
هنگامی که یک ویدیو آپلود می شود، عمر طولانی دارد، اغلب چندین بار قبل از اینکه کسی اقدام به حذف آن کند، به اشتراک گذاشته می شود.
نتوالی گفت: علاوه بر این، دولت کاگامه نمی‌تواند بدون خطر خشم غول سیلیکون ولی که می‌تواند دسترسی به سایر خدمات آن در رواندا را مسدود کند، پلتفرم متعلق به گوگل را دنبال کند و ضربه‌ای به اقتصاد وارد کند.
– “نامزد زندان” – با این وجود، در هفته های اخیر، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دولت در حال مذاکره با گوگل در مورد بستن تعدادی از کانال های یوتیوب است، افزایش یافته است.
نه گوگل و نه مقامات رواندا به درخواست های خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر در مورد این گزارش ها، که به دنبال زنجیره ای از دستگیری یوتیوبرهای برجسته در ماه های اخیر انجام شده، پاسخ ندادند.
در ماه نوامبر، ستاره یوتیوبر Dieudonne Niyonsenga، که بیشتر با شخصیت آنلاین خود Cyuma (“آهن”) شناخته می شود، پس از مجرم شناخته شدن به جعل و جعل هویت به هفت سال زندان محکوم شد.
هفته‌ها قبل از آن، ایوان آیدامانگ، مادر چهار فرزند با تعداد زیادی از طرفداران آنلاین، به دلیل تحریک خشونت آنلاین به 15 سال زندان محکوم شد.
ایمبل کاراسیرا، مدرس دانشگاه با یک کانال یوتیوب، در ماه ژوئن دستگیر شد و به انکار نسل کشی متهم شد که یک جنایت جدی در رواندا است.
اداره تحقیقات رواندا در ماه اکتبر از شهروندان خواست تا نسبت به مفسران رسانه های اجتماعی که به دنبال “تضعیف امنیت ملی” هستند، احتیاط کنند و نسبت به دستگیری ها هشدار دادند.
به گفته دیده بان حقوق بشر، “قانون رواندا محدودیت های بیش از حد گسترده و مبهم در آزادی بیان را مجاز می کند” که راه را برای “تعقیب سوء استفاده آمیز” یوتیوبرها و سایر منتقدان دولت هموار می کند.
تنها در عرض یک سال، بسیاری از یوتیوب‌برهای برتر رواندا ساکت شده‌اند، و در حالی که نتوالی می‌گوید مراقب است هر چیزی را که “در تضاد با قانون است” منتشر نکند، می‌داند که روزهای آنلاین او به شماره افتاده است.
وی گفت: این امر اجتناب ناپذیر است.
زمانی که شما یک روزنامه نگار مستقل هستید، به معنای واقعی کلمه، کاندیدای زندان هستید.»