در اینجا دلیل تداخل 5G با هواپیما است

در اینجا همه چیزهایی است که ما انجام می دهیم – و نمی دانیم – در مورد snafu.

شرکت های مخابراتی راه اندازی شده اند شبکه های 5G در چند سال گذشته به مکان های مختلف در سراسر ایالات متحده متصل شده است و نسل بعدی سرعت داده تلفن همراه را ارائه می دهد. اما در روز چهارشنبه، Verizon و AT&T شبکه‌های باند C 5G خود را روشن کردند – مجموعه‌ای از فرکانس‌های رادیویی مهم که اینترنت را همانطور که می‌شناسیم شارژ می‌کند.

متأسفانه، باند C در نزدیکی باند فرکانس های مورد استفاده توسط ارتفاع سنج های رادار هواپیما قرار می گیرد، ابزاری که به خلبان ها می گوید که هواپیمای آنها چقدر از زمین فاصله دارد و برای فرود هواپیما در شرایط دید کم بسیار مهم است.

کمیسیون ارتباطات فدرال سال گذشته طیف باند C را به اپراتورهای بی سیم ایالات متحده به حراج گذاشت – فروش 81 میلیارد دلاری.
اما خطوط هوایی نسبت به عواقب وخیم برای حمل و نقل و اقتصاد کلی به دلیل نگرانی از اینکه فناوری باند C می تواند با ارتفاع سنج های راداری که خلبانان برای فرود در شرایط دید کم استفاده می کنند، تداخل ایجاد کند، هشدار دادند. (شرکت های هواپیمایی تخمین زدند که هر روز 1000 اختلال در پروازها پس از عرضه رخ می دهد).

در روز سه‌شنبه، امارات، ایر ایندیا، آل نیپون ایرویز، ژاپن ایرلاینز، لوفت‌هانزا و بریتیش ایرویز همگی با استناد به این موضوع تغییراتی را در برخی پروازها اعلام کردند. برخی پروازهای برگشت یا تعویض هواپیما اضافه کرده اند. به نظر می‌رسید که شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی غافلگیر شده بودند و به دلیل طولانی بودن این پروازهای طولانی باید به سرعت عمل می‌کردند.

خطوط هوایی بین المللی برخی از پروازهای آمریکا را به دلیل عدم قطعیت 5G به حالت تعلیق درآوردند

اپراتورهای داخلی نیز گفته اند که وضعیت را زیر نظر دارند.

خطوط هوایی آمریکا، یک انجمن تجاری، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «به دلیل توافق‌هایی که کاخ سفید با AT&T و Verizon دیروز انجام داد. [to delay 5G deployment at major airports]هزاران پرواز در فرودگاه‌های سراسر کشور با خیال راحت در حال برخاستن و فرود هستند.»

FAA در بیانیه خود اعلام کرد که هواپیماهای بیشتری را نیز برای پرواز ایمن در نزدیکی برج های 5G آزاد کرده است، اما “پروازها در برخی فرودگاه ها ممکن است همچنان تحت تاثیر قرار گیرند.”

FAA گفت: «حتی با وجود این تأییدیه‌ها، پروازهای برخی از فرودگاه‌ها ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.» FAA همچنین به همکاری با سازندگان ادامه می‌دهد تا بفهمد چگونه از داده‌های ارتفاع سنج راداری در سایر سیستم‌های کنترل پرواز استفاده می‌شود. مسافران باید آخرین برنامه‌های پرواز را با خطوط هوایی خود چک کنند.

یونایتد ایرلاینز اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند «اختلال‌های جزئی» در روز چهارشنبه ایجاد شود، اما «خوشحال است که دولت بایدن با AT&T و Verizon برای جلوگیری از لغو انبوه به مصالحه دست یافت».

چه کاری در این مورد انجام می شود؟

تنظیم‌کننده‌های حمل‌ونقل قبلاً نگران بودند که نسخه 5G که قرار بود روشن شود می‌تواند با برخی از ابزارهای هواپیما تداخل داشته باشد، و بسیاری از گروه‌های صنعت هوانوردی در این ترس سهیم بودند – علی‌رغم اطمینان‌دادن از تنظیم‌کننده‌های مخابراتی فدرال و حامل‌های بی‌سیم.
شرکت‌های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس نیز در نامه‌ای به پیت بوتیگیگ، وزیر حمل‌ونقل، هشدار دادند که عرضه 5G تداخلی ایجاد می‌کند که می‌تواند بر توانایی هواپیما برای کارکرد ایمن تأثیر منفی بگذارد.
در ماه دسامبر، FAA دستوری فوری صادر کرد که خلبانان را از استفاده از ارتفاع‌سنج‌های بالقوه آسیب‌دیده در اطراف فرودگاه‌ها که در غیر این صورت شرایط دید کم به آن نیاز دارد، منع کرد. این قانون جدید می‌تواند هواپیماها را از رسیدن به برخی فرودگاه‌ها در شرایط خاص باز دارد، زیرا خلبانان نمی‌توانند تنها با استفاده از ابزار فرود بیایند و بیش از 6800 هواپیمای آمریکایی و ده‌ها سازنده هواپیما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
5G باند سی چیست؟  Verizon و AT&T در ایالات متحده سوئیچ را تغییر می دهند
صنعت هوانوردی همچنین آخرین فشار ناامیدانه ای را انجام داد تا اپراتورهای بی سیم را مجبور کند تا عرضه 5G را که قبلاً به تعویق افتاده بود، بیشتر به تأخیر بیندازند. در ابتدا برای 5 دسامبر 2021 برنامه ریزی شده بود.

اما این مسئله هرگز به طور کامل حل نشد. به این ترتیب بود که با شرکت‌های هواپیمایی در تلاش برای رزرو مجدد یا لغو پروازها، به وضعیت نامناسب این هفته رسیدیم. سپس، AT&T – که مالک شرکت مادر CNN WarnerMedia است – و Verizon یک ساعت یازدهم متعهد شدند که استقرار 5G را در اطراف برخی از فرودگاه‌ها به تاخیر بیاندازند.

یکی از مقامات کاخ سفید روز سه‌شنبه به CNN گفت که دولت در حال مذاکره با FAA، FCC، حامل‌های بی‌سیم، خطوط هوایی و سازندگان تجهیزات هواپیما برای یافتن راه‌حلی است که همچنان اجازه می‌دهد تا 5G بدون به خطر انداختن ایمنی پروازها، عرضه شود.

اما Faye Malarkey Black – رئیس انجمن خطوط هوایی منطقه ای، که نماینده خطوط هوایی است که عمدتاً به مناطق روستایی آمریکا خدمات رسانی می کنند – در توییتر شکایت هایی را منتشر کرده است که RAA در هیچ یک از بحث ها شرکت نکرده است. او نیز ارسال شده که “0٪ از ناوگان هواپیمایی منطقه ای برای انجام فرودهای کم دید در فرودگاه های تحت تاثیر #5G در صورتی که/زمانی که آب و هوا به زیر حداقل می رسد، آزاد شده است. آب و هوای منصفانه امروز آمریکا را از اختلال شدید خدمات هوایی نجات می دهد.”

FAA تنها پاسخ داد که “در حال بررسی داده های آزمایش برای ارتفاع سنج های مورد استفاده در جت های منطقه ای است.”

در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از ظهر چهارشنبه، رئیس جمهور جو بایدن به خبرنگاران گفت: “مسئله اینکه آیا ما با 5G سر و کار داریم یا نه، ما با 5G سر و کار نداریم. واقعیت این است که شما دو شرکت داشتید. دو شرکت خصوصی…آنها به وضوح مقررات دولتی دارند. بنابراین کاری که من انجام داده‌ام تا جایی که می‌توانم برای اینکه مردم 5G نگه دارند و به آنچه که توسط خطوط هوایی درخواست شده بود پایبند باشند تا زمانی که بتوانند آن‌ها را بیش از حد مدرن‌سازی کنند، تحت فشار قرار گرفتند. سال‌ها،» او ظاهراً با اشاره به ارتفاع‌سنج‌ها گفت.

با این حال، فی مالارکی بلک در مصاحبه با CNN لحن متفاوتی داشت. او گفت که آنچه به نظر او گیج کننده بود، این همه نوع رقص پیروزی در مورد این معامله بود – که این یک معامله بزرگ بود و از بحران جلوگیری شد. بحران جلوگیری نشد. بحران برای مراکز شهری جلوگیری شد.

چرا این اتفاق در ایالات متحده رخ می دهد و در خارج از کشور اتفاق نمی افتد؟

اروپا بدون هیچ تاثیری بر حمل و نقل هوایی، 5G را راه اندازی کرد و کاملاً در تضاد با غوغایی است که در ایالات متحده وجود دارد. تمایز در برخی از جزئیات فنی کلیدی نهفته است.

شرکت‌های حامل بی‌سیم در اروپا سرویس جدید 5G را در محدوده طیف 3.4 تا 3.8 گیگاهرتز عرضه کردند. ایالات متحده خدمات 5G را در طیفی از امواج رادیویی با فرکانس‌های بین 3.7 تا 3.98 گیگاهرتز ارائه می‌کند که برد سریع‌تر و کمی نزدیک‌تر به طیف مورد استفاده توسط ارتفاع‌سنج‌های راداری است که بین 4.2 و 4.4 است. گیگاهرتز

اروپا 5G را بدون آسیب رساندن به هوانوردی راه اندازی کرد.  در اینجا چگونه است

و به گفته FAA، برای راحتی خیلی نزدیک است.

کشورهای دیگر نیز از تاکتیک‌های کاهش‌دهنده دیگری برای جلوگیری از تداخل استفاده می‌کنند، مانند محدود کردن قرار دادن آنتن‌های 5G در نزدیکی فرودگاه‌ها و الزام آن‌ها به سمت پایین برای محدود کردن تداخل احتمالی با هواپیما.

نیکلاس کالیو، رئیس و مدیر عامل خطوط هوایی آمریکا، در مورد چگونگی رفع مشکلات ایالات متحده، در مصاحبه با CNN گفت: “اصلاح اساساً این است که پهنای باند، میزان برق مصرفی، شیب آنتن ها کجاست. وی گفت: محل قرارگیری آنتن ها. اقدامات کاهشی وجود دارد که می‌توان انجام داد، فقط انجام آن زمان می‌برد. رفع این مشکل می‌تواند تقریباً فوری باشد – برج به برج.

مقصر کیست؟

این کاملاً مشخص نیست.

AT&T و Verizon در بیانیه‌های روز سه‌شنبه بیشتر تقصیرها را به گردن اداره هوانوردی فدرال انداختند.

مگان کترر، سخنگوی AT&T در بیانیه‌ای گفت: «ما از ناتوانی FAA در انجام کاری که تقریباً 40 کشور انجام داده‌اند، یعنی استقرار ایمن فناوری 5G بدون ایجاد اختلال در خدمات هوایی، ناامید شده‌ایم و از آن می‌خواهیم این کار را به موقع انجام دهد.»

ورایزون در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که «FAA و خطوط هوایی کشورمان نتوانسته‌اند به طور کامل ناوبری 5G در اطراف فرودگاه‌ها را حل کنند، علی‌رغم اینکه در بیش از 40 کشور دیگر ایمن و کاملاً عملیاتی است».

سر تیم کلارک، رئیس امارات، در مورد آنچه که به عنوان موضوع می‌داند سخنی کوتاهی نکرد و ساختار سیستم ایالات متحده را مقصر دانست و گفت: «این یکی از بزه‌آمیزترین و کاملاً غیرمسئولانه‌ترین موقعیت‌هایی است که او در حرفه هوایی خود دیده است.

وی افزود که “خطرات و خطرات” باید قبلا ارزیابی می شد.

کدام فرودگاه ها تحت تأثیر قرار می گیرند؟

ما نمی دانیم. هنگامی که FAA دستور خود را در ماه دسامبر صادر کرد، فهرستی از فرودگاه هایی را که باید مناطق حائل برای 5G داشته باشند را شامل شد. اما مشخص نیست که آیا AT&T و Verizon استقرار 5G را اصلاً به تعویق انداخته اند یا در برخی از آن مکان ها.

همچنین مشخص نیست که آنها چه مدت قصد دارند استقرار را به تعویق بیندازند یا اینکه در نهایت باید قبل از روشن شدن، تغییراتی در آنتن ها ایجاد شود.

چه چیز دیگری را نمی دانیم؟

ما هنوز دقیقاً نمی دانیم چه چیزی این همه مذاکرات را متوقف کرده است. در میان بسیاری از صداهای حاضر در میز می توان به FCC، FAA، خطوط هوایی، تولیدکنندگان هواپیما، حامل های بی سیم و گروه های صنعتی اشاره کرد – و ماهیت بن بست فعلی آنها کاملاً مشخص نیست. ما نمی دانیم چه کسی چه چیزی را می خواهد. ما نمی دانیم که آیا آزمایشات بیشتری باید انجام شود یا خیر.

و شاید نگران‌کننده‌تر، ما نمی‌دانیم چه زمانی همه اینها حل می‌شود.