در سایه خاشقجی، مکرون برای مذاکره عربستان با ولیعهد آماده شد

جده، عربستان سعودی: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه وارد عربستان سعودی شد تا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کند و به اولین رهبر بزرگ غربی تبدیل شود که از زمان قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار در سال 2018 پا به خاک پادشاهی گذاشته است.
ماکرون عربستان سعودی را برای کمک به ایجاد یک توافق صلح در سطح منطقه با ایران، و همچنین متحدی در مبارزه با تروریست‌های اسلام‌گرا از خاورمیانه تا غرب آفریقا، و سنگری علیه اخوان‌المسلمین حیاتی می‌داند.
فرانسه یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان سعودی است، اما به دلیل مبارزه ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی با شورشیان حوثی در یمن، که اکنون یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان است، با فشار فزاینده ای برای بازنگری در فروش خود مواجه شده است.
در حالی که روابط بین پاریس و ریاض در زمان فرانسوا اولاند، سلف ماکرون، گرمتر بود، فرانسه از مزایای تجاری آن بهره نبرده است. روابط در سال‌های اخیر با وجود اینکه ماکرون، قبل از قتل خاشقجی، از مخالفان خواسته بود تا به رهبر 33 ساله منتظر زمان بدهند، سرد شده است.
یک هیئت تجاری متشکل از حدود 100 شرکت از جمله TotalEnergies، EDF، Thales و Vivendi قرار است در یک مجمع سرمایه گذاری در طول سفر ماکرون شرکت کنند.
مکرون در گفتگو با خبرنگاران در دبی اتهامات مبنی بر مشروعیت بخشیدن به ولیعهد را رد کرد و افزود که با نادیده گرفتن پادشاهی نمی توان با بحران های متعدد منطقه مقابله کرد.
ما (می‌توانیم) پس از ماجرای خاشقجی تصمیم بگیریم که هیچ سیاستی در منطقه نداریم، این انتخابی است که برخی می‌توانند از آن دفاع کنند، اما من فکر می‌کنم فرانسه نقش مهمی در منطقه دارد. ماکرون گفت که ما فراموش می کنیم.
قراردادهای اخیر بسیار اندک بوده اند، و بیشتر آنها بر پروژه گردشگری الولا متمرکز شده اند که هدف آن زنده کردن تاریخ پادشاهی نبطی است، بخشی از تلاش عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور از درآمدهای نفتی.
سفر ماکرون در زمانی انجام می شود که کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به تمرکز آمریکا بر منطقه ابراز تردید کرده اند، حتی در حالی که به دنبال تسلیحات بیشتر از واشنگتن هستند.
عربستان سعودی از رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ناامید شده است که ریاض را در مورد سابقه حقوق بشر و جنگ یمن تحت فشار قرار داده و اطلاعاتی را منتشر کرده است که بن سلمان را به قتل خاشقجی مرتبط می کند.
ولیعهد هر گونه دست داشتن در قتل روزنامه نگار در کنسولگری ریاض در استانبول را رد کرده است، حادثه ای که خشم جهانی را برانگیخت و وجهه شاهزاده محمد را خدشه دار کرد.
اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین الملل، گفت: “این سفر چه هدف باشد و چه نباشد، (این سفر) به سیاست بازپروری شاهزاده سعودی کمک می کند.” برای من دردناک است که فرانسه، کشور حقوق بشر، ابزار این سیاست است.»
مکرون اولین رئیس دولت بزرگ غربی است که از زمان قتل خاشقجی و شروع همه‌گیری کووید-19 در سال گذشته، که امیدهای ریاض برای میزبانی از رهبران گروه 20 در دوران ریاست جمهوری 2020 خود را از بین برد، به عربستان سعودی سفر کرده است.
انتظار می‌رود این دو نفر در مورد مسائل منطقه‌ای، از جمله موضوع هسته‌ای ایران و لبنان گفتگو کنند، جایی که مکرون تاکنون نتوانسته کشورهای عربی خلیج فارس را متقاعد کند که نسبت به سنگینی حزب‌الله مورد حمایت ایران محتاط هستند، در تلاش برای یافتن راه‌حل مشارکت کنند.