در پی غرق شدن یک قایق در سواحل فرانسه دست کم 31 مهاجر کشته و تعدادی دیگر ناپدید شدند

دارمنین که در بیرون بیمارستانی در کاله صحبت می کرد، گفت که پنج زن و یک دختر کوچک در میان کشته شدگان هستند. وی گفت: دو نفر نجات یافتند و یک نفر همچنان مفقود است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هر دو نسبت به این تراژدی ابراز وحشت کردند و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفتند.

مکرون گفت که کشورش اجازه نخواهد داد کانال مانش به قبرستان تبدیل شود و از همتایان اروپایی خود خواست برای جلوگیری از تراژدی های آینده تلاش کنند.

رئیس‌جمهور در بیانیه‌ای گفت: به خانواده‌های قربانیان، به عزیزانشان، می‌خواهم همدردی خود و حمایت بی‌قید و شرط فرانسه را ابراز کنم.

وی افزود: “من به آنها اطمینان می دهم که برای یافتن و محکومیت مسئولین، شبکه های قاچاقچیانی که از بدبختی و ناراحتی سوء استفاده می کنند، جان انسان ها را به خطر می اندازند و در نهایت خانواده ها را تخریب می کنند، همه چیز انجام خواهد شد.”

خودروهای آتش نشانی روز چهارشنبه پس از آن که حداقل 31 مهاجر در غرق شدن قایق خود در سواحل کاله جان خود را از دست دادند، به بندر کاله رسیدند.

ماکرون گفت که فرانسه چندین ماه است که برای از بین بردن شبکه های قاچاق با بریتانیا همکاری می کند.

وی گفت: از ابتدای سال 2021 با بسیج 600 افسر پلیس و ژاندارم، 1552 قاچاقچی در سواحل شمالی دستگیر و 44 شبکه قاچاق متلاشی شده است.

علیرغم این اقدام، از اول ژانویه تاکنون 47000 تلاش برای عبور از بریتانیا انجام شده است که 7800 مهاجر توسط خدمات نجات ما نجات یافته است.

اداره دریایی منطقه ای فرانسه پیشتر اعلام کرد که عملیات جستجو و نجات برای بازماندگان در تنگه پاس دو کاله ادامه دارد و آن را بدترین حادثه در طول آب توصیف کرد.

آنیک ژیراردین وزیر دریای این کشور گفت بالگردهای فرانسوی، بریتانیایی و بلژیکی در جستجوی مفقودان هستند.

ژان کاستکس، نخست وزیر فرانسه، این حادثه را یک “تراژدی” توصیف کرد. او در توییتی نوشت: «فکر من با مفقودین و مجروحان بسیاری است، قربانیان قاچاقچیان جنایتکار که از ناراحتی و بدبختی خود سوء استفاده می کنند.

یک قایق از یک سازمان داوطلبانه نجات دریایی فرانسوی، Societe Nationale de Sauvetage en Mer، چهارشنبه با اجساد مهاجران به بندر کاله می رسد.

گذرگاه خطرناک

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که از تلفات جانی در دریا شوکه و وحشت زده و عمیقا متأسف است.

جانسون به خبرنگاران گفت: «افکار و همدردی من، اول از همه با قربانیان و خانواده‌هایشان است و این یک چیز وحشتناک است که آنها متحمل شده‌اند».

“اما من همچنین می خواهم بگویم که این فاجعه نشان می دهد که عبور از کانال به این طریق چقدر خطرناک است. و همچنین نشان می دهد که چقدر حیاتی است که ما اکنون تلاش های خود را برای شکستن مدل تجاری گانگسترهایی که مردم را می فرستند افزایش دهیم. به این طریق دریا برویم، و به همین دلیل بسیار مهم است که اگر ممکن است بتوانیم تمام اقدامات موجود در مرزهایمان را تسریع کنیم… تا بین افرادی که به طور قانونی به اینجا می آیند و افرادی که غیرقانونی به اینجا می آیند تمایز قائل شویم.”

وی افزود که مقامات “برای پیشنهاد تجاری قاچاقچیان انسان و گانگسترها که به معنای واقعی کلمه با قتل فرار می کنند، سنگ تمام نمی گذارند.”

جانسون گفت که زمان آن فرا رسیده است که بریتانیا، فرانسه و اروپا “گام بردارند” و با یکدیگر همکاری کنند. سخنگوی وی گفت که قرار بود او در واکنش به این فاجعه، جلسه کمیته اضطراری کبرا را ریاست کند.

پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا در بیانیه ای گفت که این تراژدی “به عنوان واضح ترین یادآور ممکن از خطرات این گذرگاه های کانال است که توسط گروه های جنایتکار بی رحم سازماندهی شده اند.”

وی افزود: ما به تشدید همکاری با فرانسه و دیگر شرکای اروپایی برای جلوگیری از ورود مهاجران به این سفرهای مرگبار ادامه خواهیم داد.

روز دوشنبه، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که تجهیزات و وسایل نقلیه ای به ارزش بیش از 11 میلیون یورو (12.3 میلیون دلار) را به عنوان بخشی از توافق با بریتانیا ارسال می کند تا “ایمنی نوار ساحلی بیش از 130 کیلومتر، از دانکرک تا دانکرک” خلیج سام.”

در ادامه این بیانیه آمده است که “پلیس و ژاندارم ها منابع بیشتری برای انجام ماموریت مبارزه با مهاجرت غیرقانونی خواهند داشت.”

هفته گذشته، 243 نفر در کانال مانش که تلاش می کردند به بریتانیا بروند نجات یافتند.

بر اساس داده های گردآوری شده توسط خبرگزاری PA Media بریتانیا، بیش از 25700 نفر در سال جاری تا کنون با قایق های کوچک از کانال مانش به بریتانیا رفته اند. به گزارش PA، این سه برابر کل سال 2020 است.

امی کسیدی و جوزف آتامان از CNN در این گزارش مشارکت داشتند.