دست کم چهار معترض ضد کودتا در سودان در جریان یورش نیروهای امنیتی به صدا و سیما به ضرب گلوله کشته شدند

SCDC در بیانیه ای گفت که مقامات به سمت جمعیت در Omdurman، در حدود 25 کیلومتری (16 مایلی) شمال غرب پایتخت، گلوله های واقعی و گاز اشک آور شلیک کردند. وی افزود: تعدادی زخمی شده و در بیمارستان بستری شده اند.

در ویدئوهایی که توسط گروه‌های فعال به اشتراک گذاشته شده است، انبوهی از تظاهرکنندگان را می‌توان دید که از میان دود گاز اشک‌آور سفید می‌دوند و از صدای تیراندازی ظاهراً پراکنده می‌شوند.

SCDC از “همه افراد و متخصصان پزشکی” خواست تا از مجروحان بدحال حمایت کنند و “شبه‌نظامیان” را به دلیل ممانعت از حرکت آمبولانس‌ها و تاخیر تیم‌های پزشکی در رسیدن به مجروحان فراخواند.

نخست وزیر تازه آزاد شده سودان از توافق با ارتش دفاع می کند و می گوید که این توافق را برای

CNN برای اظهار نظر با مقامات تماس گرفته است.

تظاهرات روز پنجشنبه یازدهمین روز تظاهرات گسترده علیه حکومت نظامی از زمان کودتای 25 اکتبر است. SCDC گزارش داد که از آن زمان حداقل 52 نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند.

سفارت ایالات متحده در خارطوم شامگاه چهارشنبه در توییتی بر حمایت خود از “بیان مسالمت آمیز آرمان های دموکراتیک و نیاز به احترام و حمایت از افرادی که آزادی بیان را اعمال می کنند” تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما خواستار احتیاط شدید در استفاده از زور هستیم و از مقامات می‌خواهیم از توقیف خودسرانه خودداری کنند».

معترضان کودتای نظامی ۲۵ اکتبر در خارطوم سودان را محکوم کردند.

تظاهرات روز پنجشنبه در حالی آغاز شد که نیروهای امنیتی سودان به دنبال سانسور برخی از صدا و سیما از گزارش دادن در مورد آنها، بر اساس گزارش های چندین رسانه، بودند.

العربیه در مجموعه ای از توئیت ها اعلام کرد که مقامات روز پنجشنبه به دفاتر شبکه تلویزیونی العربیه سعودی و شبکه خواهرش الحدث یورش بردند، تجهیزات را مصادره کردند و به کارکنان آن در خارطوم حمله کردند.

العربیه گفت: «نیروهای امنیتی سودان به دفاتر العربیه و الحدث یورش می برند و تجهیزات (د) را مصادره می کنند.

در یکی دیگر از توئیترهای العربیه آمده است: «مصدومیت کارکنان العربیه و الحدث در نتیجه حمله نیروهای امنیتی سودان». “نیروهای امنیتی سودان به خبرنگاران العربیه، لینا یعقوب و نزار بیقداوی حمله کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و عکاسان و تهیه کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.”

پیش از این، یک ایستگاه تلویزیونی مستقر در قطر اعلام کرد که خبرنگاران آن از گزارش دادن درباره تظاهرات جلوگیری شده‌اند.

سالی عثمان، خبرنگار الشرق نیوز، روز پنجشنبه طی یک برنامه زنده تلویزیونی از بینندگان عذرخواهی کرد و گفت که نمی تواند پخش را ادامه دهد زیرا مقامات سودانی او را از این کار منع کرده اند.

عثمان روی آنتن گفت: «…ببخشید، من نمی توانم به گزارشی که مقامات همین الان مانع ادامه من شده اند، ادامه دهم، مرا ببخشید.

ساعاتی بعد، الشرق نیوز با انتشار تصویری از عثمان به همراه این پیام، گفت که کارکنان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

سفارت ایالات متحده در خارطوم خشونت روز پنجشنبه را محکوم کرد و افزود: «ما همچنین از حملات خشونت‌آمیز سرویس‌های امنیتی سودان به رسانه‌ها و خبرنگاران ابراز تاسف می‌کنیم و از مقامات می‌خواهیم از آزادی مطبوعات محافظت کنند.»

تنش بالا می رود

خدمات اینترنتی از زمان کودتا به شدت مختل شده است و پوشش تلفنی همچنان ناقص است. اگرچه با وقوع کودتا، زندگی روزمره تقریباً متوقف شد، اما از آن زمان مغازه‌ها، جاده‌ها و برخی بانک‌ها بازگشایی شدند.

این کودتا به دنبال ماه‌ها تنش‌های فزاینده در این کشور، جایی که گروه‌های نظامی و غیرنظامی در سال‌های پس از سرنگونی بشیر در قدرت مشترک بوده‌اند، انجام شد. از سال 2019، سودان توسط یک اتحاد متزلزل بین این دو اداره می شد.

همه چیز زمانی تغییر کرد که ارتش عملاً کنترل را به دست گرفت، شورای حاکمیت تقسیم قدرت و دولت انتقالی را منحل کرد و به طور موقت نخست وزیر عبدالله حمدوک را بازداشت کرد.

ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده نظامی این کشور، ماه گذشته حمدوک را به عنوان بخشی از توافق بین رهبری نظامی و غیرنظامی، بازگرداند.

بر اساس قراردادی که حمدوک و البرهان به توافق رسیدند، حمدوک دوباره رهبر دولت انتقالی می شود که اولین بار پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور قدرتمند، در سال 2019 تأسیس شد.

شورای وزیران که در 25 اکتبر منحل شد، احیا خواهد شد و رهبری غیر نظامی و نظامی قدرت را به اشتراک خواهند گذاشت. قانون اساسی به منظور تشریح شراکت بین غیرنظامیان و نظامیان در دولت انتقالی اصلاح خواهد شد.

اما به گفته موداوی ابراهیم، ​​یکی از مقامات برجسته در ابتکار نیروهای ملی (NFI)، که به میانجیگری مذاکرات کمک کرد، این توافق همچنین شامل بازسازی هنوز نامشخصی نیز می شود و با مقاومت در سودان مواجه شده است.