دهه حکومت کیم جونگ اون: پاکسازی ها، سلاح های هسته ای، دیپلماسی ترامپ

سئول، کره جنوبی: جمعه 10 سال از زمانی که کیم جونگ اون، سومین نسل از خانواده وی که بر کره شمالی حکومت می کند، پس از حمله قلبی ناگهانی پدرش قدرت را در دست گرفت، می گذرد.
کیم که در ابتدا بی‌تجربه تلقی می‌شد، به سرعت تمایل بی‌رحمانه‌اش را برای تحکیم حکومتش با اعدام یا پاکسازی عموی قدرتمندش و دیگر رقبای بالقوه نشان داد. آزمایش‌های هولناک هسته‌ای و موشکی او در سال‌های اخیر باعث ترس بسیاری از جنگ دوم کره شد.
کیم دوباره دنده خود را تغییر داد و نشست‌های مهمی برای خلع سلاح هسته‌ای با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده برگزار کرد، اما دیپلماسی آنها به دلیل اختلافات بر سر تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده شکست خورد. اکنون، با همه‌گیری و تحریم‌ها که باعث مشکلات عمیق‌تر شده است، کیم مرزهای کشورش را بسته و تلاش کرده است اقتصاد در حال مبارزه آن را اصلاح کند.
در حالی که کیم وارد دومین دهه قدرت خود می شود، در اینجا نگاهی داریم به لحظات کلیدی حکومت او.
وارث ظاهری
8 ژانویه 1984: کیم جونگ اون سومین و جوانترین پسر کیم جونگ ایل به دنیا آمد.
سپتامبر 2010: رسانه های دولتی می گویند که کیم جونگ اون در اولین ذکر عمومی نامش به عنوان ژنرال چهار ستاره شناخته شده است.
اکتبر 2010: کیم جونگ اون اولین حضور عمومی خود را در یک رژه نظامی انجام داد، در حالی که در کنار پدر لاغر خود در بالکن ایستاده بود. او لبخند می زند، کف می زند و دست تکان می دهد در حالی که سربازان غاز، تانک ها و موشک ها در حال عبور هستند.
جانشین بزرگ
17 دسامبر 2011: کیم جونگ ایل در سن 69 سالگی درگذشت اما دو روز است که خبر درگذشت او علنی نمی شود.
19 دسامبر 2011: مرگ کیم جونگ ایل در یک ظهر ویژه از تلویزیون دولتی اعلام شد. نام کیم جونگ اون اولین بار در فهرست کمیته ملی تشییع جنازه دیده می شود و رسانه های دولتی او را “جانشین بزرگ” می نامند.
30 دسامبر 2011: کیم جونگ اون به عنوان فرمانده عالی ارتش 1.2 میلیون نفری شمال منصوب شد، اولین شغلی که پس از مرگ پدرش به او سپرده شد. در ماه‌های بعد، او پست‌های رهبری را در سایر سازمان‌های کلیدی مانند حزب حاکم کارگران و کمیسیون دفاع ملی به عهده گرفت.
پاکسازی
ژوئیه 2012: رئیس ارتش کره شمالی، ری یونگ هو، در آنچه به عنوان اولین پاکسازی بزرگ کیم جونگ اون تلقی می شود، از تمام پست های سطح بالا برکنار شد.
دسامبر 2013: عموی قدرتمند و مربی سابق کیم، جانگ سونگ تاک، به اتهام خیانت، فساد مالی و اتهامات دیگر اعدام شد که همچنان بالاترین سابقه چنین اقدامی در حکومت کیم است.
می 2015: آژانس جاسوسی کره جنوبی می گوید که کیم جونگ اون دستور داده است وزیر نیروهای مسلح خود، هیون یونگ چول، یک ماه قبل به دلیل شکایت از او و خوابیدن در جلسه ای که کیم ریاست آن را برعهده داشت، با اسلحه ضد هوایی اعدام شود.
فوریه 2017: کیم جونگ نام، برادر ناتنی کیم جونگ اون، در فرودگاهی در مالزی پس از آغشته شدن عامل اعصاب VX به صورت او کشته شد. دو زن آسیایی دستگیر می شوند، اما سرویس جاسوسی کره جنوبی، کره شمالی را متهم می کند که پشت این حمله بوده است. شمال دخالت در آن را رد می کند.
جاه طلبی های هسته ای
دسامبر 2012: کره شمالی می گوید یک ماهواره را در مداری قرار داده است که خارجی ها آن را اولین پرتاب موفقیت آمیز موشک دوربرد کره شمالی می نامند. سازمان ملل چنین پرتابی توسط کره شمالی را آزمایش ممنوعه فناوری موشکی می داند.
فوریه 2013: کره شمالی سومین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، اولین انفجار بمب اتمی تحت حکومت کیم.
2016: کره شمالی دو آزمایش هسته ای دیگر و دومین پرتاب موفقیت آمیز ماهواره خود را انجام داد.
4 ژوئیه 2017: کره شمالی اولین آزمایش پروازی خود را از یک موشک بالستیک قاره پیما انجام داد که کیم آن را «بسته هدایایی» کره شمالی برای روز استقلال ایالات متحده می نامد. کره شمالی دو پرتاب ICBM دیگر را در سال 2017 انجام می دهد.
آگوست 2017: ترامپ هشدار داد که کره شمالی ممکن است «با آتش و خشمی روبرو شود که جهان هرگز ندیده است.» کره شمالی بعداً با تهدید به پرتاب موشک به سمت قلمرو آمریکا در گوام پاسخ داد.
سپتامبر 2017: کره شمالی ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته ای خود را تا به امروز انجام داد و گفت که این یک بمب هیدروژنی است که برای بالا بردن یک ICBM طراحی شده است.
دیپلماسی
آوریل 2018: کیم جونگ اون با مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی در سومین اجلاس سران بین کشورهای رقیب از زمان تقسیم آنها در سال 1945 دیدار می کند. دو رهبر دو دیدار دیگر نیز برگزار کردند.
ژوئن 2018: کیم جونگ اون و ترامپ در سنگاپور برای اولین بار بین رهبران ایالات متحده و کره شمالی از زمان پایان جنگ کره 1950-1953 ملاقات کردند. کیم قول داد که برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل شبه جزیره کره بدون ارائه جدول زمانی دقیق یا نقشه راه برای خلع سلاح تلاش کند.
فوریه 2019: کیم جونگ اون برای دومین اجلاس سران خود در هانوی ویتنام با ترامپ دیدار کرد. این نشست به دلیل اختلافات بر سر تحریم های آمریکا علیه کره شمالی شکست خورد.
ژوئن 2019: کیم جونگ اون با ترامپ در مرز پرتنش کره دیدار کرد، اما سومین دیدار فی البداهه آنها هیچ پیشرفت بزرگی ایجاد نکرد.
مبارزات
ژوئن 2020: کره شمالی یک دفتر خالی ارتباط بین کره ای را در قلمرو خود در نمایش خشم نسبت به کمپین تبلیغات غیرنظامی کره جنوبی منهدم کرد. این تحریک آمیزترین اقدام کره شمالی از زمان آغاز دیپلماسی هسته ای با واشنگتن و سئول در سال 2018 است.
ژانویه 2021: کیم جونگ اون اعتراف کرد که برنامه های توسعه اقتصادی او در اولین کنگره حزب کارگران شمال در پنج سال گذشته شکست خورده است. اما او همچنین تهدید می‌کند که زرادخانه هسته‌ای خود را گسترش خواهد داد و در اعتراض به آنچه خصومت آمریکا می‌خواند، سلاح‌های پیچیده‌تری تولید خواهد کرد.
آوریل 2021: کیم جونگ اون می گوید که کشورش به دلیل همه گیری، تحریم های مداوم و بلایای طبیعی با “بدترین وضعیت” خود مواجه است.
اکتبر 2021: کیم جونگ اون طی یک نمایشگاه تسلیحات کمیاب که شامل موشک‌های دوربردی است که قادر به رسیدن به سرزمین ایالات متحده است، عهد کرد که ارتشی «شکست‌ناپذیر» بسازد.