دولت راست میانه چک در بحبوحه افزایش قیمت ها و موج کووید روی کار آمد

این استاد دانشگاه 57 ساله ائتلافی متشکل از پنج حزب را رهبری می کند که شامل دموکرات های مدنی محافظه کار مالی او تا حزب لیبرال تر دزدان دریایی است که برای اولین بار وارد دولت می شود.

این ائتلاف که تحلیلگران انتظار دارند بیشتر از ائتلاف قبلی خود طرفدار غرب باشد و با اتحادیه اروپا درگیرتر باشد، در زمان افزایش هزینه‌های خانوارها و موجی از عفونت‌های ویروس کرونا که بیمارستان‌ها را تحت فشار قرار داده است، مسئولیت را بر عهده می‌گیرد.

همچنین وارث برنامه ای از جمله مناقصه بالقوه برای واحدهای نیروگاه هسته ای جدید با هزینه میلیاردها یورو است.

دولت جدید در انتخابات اکتبر 108 کرسی از 200 کرسی مجلس سفلی را به دست آورد و اکثریت قاطع را به دست آورد.

اما با مخالفت حزب ANO به رهبری آندری بابیش، که بزرگترین گروه مجرد در مجلس سفلی است، و راست افراطی SPD مواجه است.

پتر فیالا، نخست وزیر جدید جمهوری چک، در اولین جلسه دولت در روز جمعه در پراگ.

فیالا پس از انتصاب دولت خود گفت: “ما در شرایط آسانی شروع نمی کنیم. ما با مشکلات بزرگی مانند کووید، قیمت انرژی، تورم و هر آنچه که به همراه دارد، مواجه هستیم.”

جمهوری چک شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کووید-19 قوی‌تر از موج‌های قبلی بوده است، اگرچه تعداد در هفته‌های گذشته کاهش یافته است. دولت می‌خواهد واکسیناسیون‌هایی را که در اتحادیه اروپا عقب مانده است، تقویت کند و در عین حال محدودیت‌ها را نسبت به گذشته سبک‌تر نگه دارد.

کابینه همچنین به دنبال راه‌هایی برای کاهش بار تورم در بالاترین سطح 13 ساله خواهد بود و افزایش هزینه‌های انرژی در اکتبر بدتر شد، زمانی که یک تامین‌کننده بزرگ برق و گاز در بحبوحه جهش قیمت‌ها در سراسر اروپا فعالیت خود را متوقف کرد.

تست اول

ائتلاف ممکن است با اختلافات داخلی مواجه شود.

طرحی برای کاهش 80 میلیارد کرون (3.58 میلیارد دلار) هزینه ها در بودجه 2022 اولین آزمون بزرگ را ارائه می دهد: طرفین باید پس انداز را به توافق برسانند و بودجه ای را دنبال کنند که در آن اقلام مخارج اجباری در سال های اخیر به دلیل افزایش سریع حقوق بازنشستگی و مردم افزایش یافته است. دستمزد

فیالا با موافقت با انتصاب دولت با رئیس جمهور میلوش زمان، که با نامزدی یان لیپاوسکی، 36 ساله از حزب دزدان دریایی به عنوان وزیر امور خارجه مخالفت کرد، از یک درگیری احتمالی در این هفته اجتناب کرد.

زمان که بر کابینه‌های گذشته تسلط داشته است، نسبت به دیدگاه لیپاوسکی نسبت به اسرائیل، متحد دیرینه چک، و موضع سردتر او در قبال اتحاد اروپای مرکزی ویسگراد، ملاحظاتی داشت. مجارستان و لهستان – که هر دو با بروکسل درگیر شده اند – و اسلواکی را به عنوان اعضای آن به حساب می آورد.

برنامه ائتلاف اعلام کرد که این کشور به توسعه مشارکت استراتژیک با اسرائیل ادامه خواهد داد و همکاری در ویسگراد که در موضع تندرو علیه مهاجرت غیرقانونی در اتحادیه اروپا متحد شده است، ادامه خواهد یافت.

ائتلاف همچنین بر همکاری با «دموکراسی‌ها» در جهان مانند تایوان یا ژاپن در آسیا تأکید کرده است و می‌خواهد روابط با روسیه و چین، دو کشوری که زمان در گذشته به دنبال روابط عمیق‌تر با آنها بوده است، تجدید نظر کند.

جمهوری چک قرار است در نیمه دوم سال 2022 ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده بگیرد.