دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نیروهای تیگرایان ده‌ها غیرنظامی را در منطقه آمهارا اتیوپی اعدام کردند.

دیده‌بان حقوق بشر از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا یک تحقیق بین‌المللی درباره تخلفات طرف‌های متخاصم در مناقشه گسترده تیگری ایجاد کند.

دیده بان حقوق بشر گفت که در 31 اوت، “نیروهای تیگرایان وارد روستای چنا شدند و درگیر نبردهای پراکنده و گاهی شدید با نیروهای فدرال اتیوپی و شبه نظامیان آمهارا متحد شدند. ساکنان چنا به دیده بان حقوق بشر گفتند که طی پنج روز آینده نیروهای تیگرایان به طور خلاصه 26 نفر را اعدام کردند. غیرنظامیان در 15 حادثه جداگانه، قبل از عقب نشینی در 4 سپتامبر.”

این گروه حقوق بشر همچنین گزارش داد که در 9 سپتامبر، به گفته شاهدان، نیروهای تیگرایان به طور خلاصه 23 نفر را در شهر کوبو در چهار حادثه جداگانه اعدام کردند. این قتل ها در تلافی ظاهری حملات کشاورزان به پیشروی نیروهای تیگرایان در اوایل همان روز بود. ، آن گفت.

یک گور دسته جمعی برای قربانیانی که در یک قتل عام ادعا شده کشته شده اند در روستای چنا، در 95 کیلومتری شمال شرقی شهر گوندار، اتیوپی، در 14 سپتامبر 2021 دیده می شود.

دیده بان حقوق بشر گفت که در ماه های سپتامبر و اکتبر با 36 نفر از جمله شاهدان قتل، بستگان و همسایگان قربانیان، شخصیت های مذهبی و پزشکان در مورد جنگ و آزار در داخل و اطراف روستای چنا تکلهیمانوت (چنا) و شهر کوبو مصاحبه هایی از راه دور انجام داده است.

این گروه گفت: «19 نفر توصیف کردند که جنگجویان تیگرایان در چنا و کوبو به طور خلاصه در مجموع 49 نفر را که به گفته آنها غیرنظامی بودند، اعدام کردند و 44 نام را ذکر کردند.

سازمان ملل توزیع غذا در دو شهر اتیوپی را پس از غارت به حالت تعلیق درآورد

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفت که به «سه فهرست از غیرنظامیانی که گفته می‌شود بین 31 اوت تا 4 سپتامبر در چنا کشته شده‌اند، به دست آورده است. فهرست‌ها روی هم شامل 74 نام است که 30 نفر از آن‌ها شاهدان و بستگان کشته‌شدگان نیز به دیده‌بان حقوق بشر اشاره کرده‌اند. علاوه بر اعدام های خلاصه، غیرنظامیان نیز ممکن است در جریان درگیری ها از طریق تیراندازی متقابل یا سلاح های سنگین کشته شده باشند. دیده بان حقوق بشر قادر به تعیین تعداد کشته شدگان در این راه نیست.

جنگ یک ساله بین دولت فدرال اتیوپی و جبهه آزادیبخش خلق تیگری، حزب حاکم سابق منطقه تیگری در جریان است. این درگیری منجر به جنایات بسیاری از سوی همه طرف‌ها شده است.

تحقیقات جداگانه سی‌ان‌ان و عفو بین‌الملل در ماه فوریه، شواهدی از قتل‌عام‌های انجام شده توسط نیروهای اریتره در شهرهای تیگرایان دنگلات و آکسوم در اواخر سال گذشته کشف کرد. تحقیقات دیگری از CNN که در ژوئن منتشر شد، جزئیات جدیدی از قتل عام توسط سربازان اتیوپیایی در شهر تیگرایان ماهیبره دگو در ماه ژانویه را فاش کرد.

این هفته، ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی در توییتی نوشت که نیروهایش شهرهای استراتژیک را از نیروهای تیگری شمالی تصرف کرده اند، از جمله شهرهای کلیدی Dessie و Kombolcha که کمی بیش از یک ماه پیش توسط TPLF تصرف شده بودند.