دیوان عالی عراق نتایج اعتراض آمیز انتخابات را تایید کرد

این نتایج راه را برای مقتدی صدر – روحانی آتشین مخالف نفوذ ایران و آمریکا در عراق – هموار می کند تا در مورد سرنوشت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کنونی، که مورد حمایت ایالات متحده است، تصمیم بگیرد.

حزب صدر، جنبش صدر، با کسب 73 کرسی از 329 کرسی کشور، بزرگترین پیروز انتخابات بود. بلوک پارلمانی عراق مورد حمایت تهران بیش از نیمی از کرسی های خود را از دست داد – با کسب تنها 17 کرسی در مقایسه با 48 کرسی.

نتیجه به این معنی است که مذاکرات بر سر تشکیل کابینه جدید می تواند به طور رسمی آغاز شود و به طور بالقوه می تواند یک نخست وزیر جدید برای کشور انتخاب کند.

این انتخابات چند ماه زودتر در تلاش برای ایجاد ثبات در کشور برگزار شد، اعتراضات گسترده ضد فساد در سال 2019 که دولت نخست وزیر سابق علی عبدالمهدی را سرنگون کرد. گروه های مسلح تحت حمایت ایران، در کنار نیروهای امنیتی عراق، متهم به کشتن صدها تظاهرکننده در تظاهرات سراسری شدند.

جاسم محمد، رئیس قاضی با خواندن حکم روز دوشنبه گفت که هرگونه اعتراض به نتیجه، صرف نظر از مبنای آنها، ارزش رای را تضعیف می کند، اعتماد رای دهندگان را تضعیف می کند و روند سیاسی را از مسیر خود خارج می کند. او گفت که این حکم قطعی و لازم الاجرا است.

صدر که شبه نظامیان قدرتمندش پس از حمله آمریکا به کشور با نیروهای آمریکایی جنگیدند، گفته است که با هر کسی که منافع ملی عراق را در اولویت قرار دهد متحد خواهد شد. مقامات عراقی و دیپلمات‌های غربی می‌گویند که این نشانه‌ای است که او ممکن است برخی از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران را به نفع احزاب با حمایت فرقه‌ای کنار بگذارد.

تهران به دنبال حفظ نفوذ عمیق خود در عراق و در عین حال مذاکرات پرتنش بر سر جاه طلبی های هسته ای خود با ایالات متحده است. بنا بر گزارش‌ها، ایران تلاش کرده است تا حمایت خود از کاظمی را با اتحاد خود با گروه‌های محلی که گفته می‌شود در ماه گذشته قصد ترور نخست‌وزیر را داشته‌اند، متعادل کند.

به نظر می‌رسد که محبوبیت ایران در سایر بخش‌های منطقه، جایی که پایگاه سیاسی عمیقی دارد، کاهش می‌یابد، مانند لبنان، جایی که حزب‌الله مورد حمایت تهران به عنوان پر سر و صداترین مدافع نخبگان حاکم که به طور گسترده به فساد و سوءمدیریت متهم هستند، ظاهر شده است.

هادی العامری، رهبر ائتلاف تحت حمایت ایران فتح، در بیانیه ای گفت که او و گروهش از حکم دادگاه تبعیت خواهند کرد. عصائب اهل الحق، یک گروه مسلح که بخشی از ائتلاف فتح است، از این حکم ابراز ناامیدی کرد، بدون اینکه بگوید آیا آن را به چالش می کشد یا خیر.