دیپلمات آمریکایی می گوید که از متحدان آسیایی نمی خواهد واشنگتن را به جای پکن انتخاب کنند

بانکوک: یک دیپلمات ارشد آمریکایی در آسیا روز جمعه گفت که واشنگتن از متحدانش نمی‌خواهد بین چین و چین یکی را انتخاب کنند و در عوض دیدگاه مشترکی درباره نظم مبتنی بر قوانین “جایی که کشورهای بزرگ ضعیفان را مورد آزار و اذیت قرار نمی‌دهند” ترویج می‌کند.
دانیل کریتنبرینک، دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیای شرقی و اقیانوس آرام، در حالی که در حال پایان دادن به چرخش خود در آسیای جنوب شرقی بود، در تایلند صحبت می کرد، گفت که ترجیح می دهد بر “دستور کار مثبت” احیای روابط در آسیا تمرکز کند.
کریتنبرینک گفت: «در مورد اینکه آیا ایالات متحده به نحوی از کشورها می خواهد که انتخاب کنند، پاسخ مطلقاً خیر است.
با این حال، ما از شرکای منطقه می خواهیم که حق انتخاب داشته باشند.
او متحدان آسیایی را در پشت یک دیدگاه مشترک از نظم توصیف کرد که «جایی که همه کشورهای بزرگ و کوچک با قوانین بازی می‌کنند و کشورهای بزرگ ضعیف‌ها را قلدری نمی‌کنند و کشورهایی که آزادانه تجارت می‌کنند و در معرض اجبار اقتصادی نیستند».
کریتنبرینک قبلاً از سنگاپور دیدن کرده بود و گفت که ایالات متحده تعهد محکمی برای کمک به تایوان در برابر تهدیدها و اجبار چین دارد.
او گفت که همچنین با رهبران آسیای جنوب شرقی، از جمله در تایلند، در مورد اعمال فشار بر ارتش میانمار صحبت کرده است و از انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا به دلیل کنار گذاشتن مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی از نشست اخیر رهبران، تمجید کرده است.