دیپلمات ها از محاکمه یک فعال برجسته در چین دور شدند

شنژن/ هنگ کنگ: دیپلمات های چندین کشور از جمله ایالات متحده روز پنجشنبه گفتند از شرکت در محاکمه براندازی فعال حقوق بشر و وکیل منع شده اند. گوئو فیکسیونگ در شهر جنوبی چین گوانگژو.
گوئو، 58 ساله، به دلیل کمپین های خود در مورد موضوعاتی از جمله فساد و سانسور و اتهاماتش در مورد بدرفتاری توسط مقامات چینی در طول بیش از یک دهه که پشت میله های زندان به دلیل اتهامات قبلی سپری کرده بود، توجه بین المللی را به خود جلب کرده است.
آخرین بازداشت او در سال 2022 یک سال پس از آن صورت گرفت که او از خروج از کشور برای ملاقات با همسر در حال مرگش در ایالات متحده منع شد و اعتراضات بیشتری را برانگیخت.
سفارت آمریکا در چین روز پنجشنبه در حساب توییتر خود اعلام کرد: «امروز، دیپلمات‌های آمریکایی از حضور در جلسات دادگاه گوئو فیکسیونگ، وکیلی که به دلیل وکالت صلح‌آمیز خود در گوانگژو محاکمه می‌شود، مسدود شدند.
ما همچنان خواستار آزادی سریع آقای گوئو هستیم تا او به خانواده‌اش ملحق شود.»
چهار نفر از دیپلمات‌ها به رویترز گفتند که دیپلمات‌های کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هلند و بریتانیا نیز از این کار دور شدند و توسط یک منشی دادگاه به آنها گفته شد که بازدیدکنندگان خارجی نیاز به تایید قبلی از مقامات بالاتر دارند.
دادگاه بین‌المللی خلق گوانگژو و وزارت خارجه چین بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخ ندادند.
گوئو که اسم واقعیش هست یانگ مائودونگ، متهم به “تشویق براندازی قدرت دولتی” است.
جزئیات اتهامات وارده به او ناچیز است و وکیل گوئو از اظهار نظر خودداری کرد.
چین از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سال 2012 مخالفت‌ها را سرکوب کرده است و گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که صدها وکیل و فعال در سال‌های اخیر بازداشت شده‌اند. چین می گوید به حاکمیت قانون و حقوق فردی احترام می گذارد و انتقاد از سوابق حقوق بشری خود را رد می کند.
دو وکیل برجسته حقوق بشر، دینگ جیاکسی و شو ژیونگ، در ماه آوریل هر دو به بیش از یک دهه زندان محکوم شدند.
در اوایل سال 2021، گوئو در فرودگاه شانگهای در حالی که سعی داشت با همسر بیمار خود در ایالات متحده ملاقات کند، توسط مقامات متوقف شد.
درخواست های عمومی او برای ترک رد شد و همسرش حدود یک سال بعد به دلیل سرطان درگذشت. دو روز پس از آن، گوئو توسط پلیس گوانگژو دستگیر شد و به گفته گروه‌های حقوقی از آن زمان در بازداشت به سر می‌برد.
وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای پیشین اعلام کرد که گوئو مورد «سال‌ها بدرفتاری، حبس، آزار و اذیت و نظارت معمولی قرار گرفته است و از سفر خارجی به خاطر حمایت مسالمت‌آمیز خود از طرف مردم چین محروم شده است».