رئیس ارتش سودان نخست وزیر برکنار شده پس از کودتای ماه گذشته را به سمت خود بازگرداند

بر اساس ویدئوی زنده پخش شده از تلویزیون دولتی، ژنرال عبدالفتاح البرهان به همراه حمدوک در مراسم امضای قرارداد در کاخ ریاست جمهوری ظاهر شد.

به گفته مودوی ابراهیم، ​​یکی از مقامات برجسته در ابتکار نیروهای ملی، که به میانجیگری مذاکرات کمک کرد، معامله مورد توافق حمدوک و البرهان همچنین شامل آزادی زندانیان سیاسی است که در پی کودتای 25 اکتبر زندانی شده بودند.
حمدوک مجدداً رهبر دولت انتقالی می شود که برای اولین بار پس از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق و عمر البشیر در سال 2019 تأسیس شد. حمدوک و البرهان همچنین بر سر توافقی برای تقسیم قدرت بین رهبری غیرنظامی و نظامی به توافق رسیدند، اما این توافق خواهد شد. به گفته ابراهیم، ​​شامل بازسازی های نامشخصی می شود.
  • ژنرال برهان شورای وزیران را که پس از کودتای 25 اکتبر منحل شده بود، بازگرداند.
  • زندانیان سیاسی که پس از تسلط به زندان افتادند (از جمله دولت، سیاستمداران و معترضان) آزاد خواهند شد.
  • ارتش یکپارچه ایجاد خواهد شد.
  • قرار است کمیته ای برای بررسی اعتراضات پس از کودتای 25 اکتبر تشکیل شود.
  • قانون اساسی سودان به گونه ای اصلاح خواهد شد که شامل مواد جدیدی برای تشریح مشارکت بین غیرنظامیان و ارتش در دولت انتقالی باشد.
عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان در 26 اکتبر 2021 یک کنفرانس مطبوعاتی در خارطوم برگزار می کند.

به گفته یک منبع در ابتکار نیروهای ملی، حمدوک روز یکشنبه از حبس خانگی که پس از کودتا تحت آن قرار گرفته بود، آزاد شد. یک شاهد عینی گفت که نیروهای امنیتی که از ماه گذشته محل اقامت حمدوک را احاطه کرده بودند، عقب نشینی کردند، اما گارد شخصی او همچنان در محل است.

این توافق با مقاومت سودان روبرو شده است. به گفته شاهدان عینی روی زمین، پلیس روز یکشنبه به سوی گروه بزرگی از معترضان در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری در خارطوم گاز اشک آور شلیک کرد. تظاهرات از مرکز شهر خارطوم آغاز شد و سپس به کاخ ریاست جمهوری در مرکز شهر ادامه یافت.

انجمن وکلای دارفور در واکنش به گزارش‌های مربوط به این معامله، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دوباره هیچ معامله‌ای وجود ندارد» و «راه حل با پاسخگویی البرهان برای جنایاتی که از 25 اکتبر 2021 انجام شده آغاز می‌شود».

انجمن اطمینان می دهد که هرگونه ابتکار یا چانه زنی برای حل و فصل بین احزاب دیروز برای به قدرت رسیدن حمدوک یا دیگران (مثل او) “هیچ نتیجه ای” در صورتی که خواسته ها و حقوق مردم سودان برآورده نشود، نخواهد داشت.” بیانیه افزوده شد.

عبدالفتاح البرهان، نخست وزیر، نخست وزیر سودان، در مراسمی که در 21 نوامبر 2021 در خارطوم، سودان بازگردانده شد، در کنار ژنرال ارشد سودان نشسته است.

این توافق توسط ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر سودان (FCC) رد شد و روز یکشنبه اعلام کرد “هیچ مذاکره، شراکت و مشروعیتی برای کودتاچیان وجود ندارد.”

آنها همچنین گفتند که جنایات رژیم – از انحلال قانون اساسی تا ایجاد سرکوب و خشونت علیه مردم – باید محاکمه شوند تا عدالت اجرا شود. FCC در بیانیه های خود اتهامات بیشتری را علیه ارتش بیان کرد که ارتش مستقیماً به آنها پاسخ نداده است.

ما با این باند وحشی کاری نداریم و با تمام امکانات مسالمت آمیز برای سرنگونی این (باند) تلاش می کنیم و با همه نیروهای انقلاب، گروه های حرفه ای، کمیته های مقاومت و همه مردم شریف تلاش می کنیم. در بیانیه FCC آمده است.

این بیانیه با فراخوان برای “انقلاب جدید و باشکوه” پایان یافت، که “طناب را بر کسانی که پشت کودتا بودند تنگ کرده و به سقوط آنها می انجامد.”

معترضان سودانی در اعتراض به تسلط ارتش در خارطوم، سودان، یکشنبه، 21 نوامبر 2021 تظاهرات کردند.

سندیکای پزشکان سودان (SDS) نیز اخبار مربوط به توافق سیاسی به دست آمده توسط ارتش سودان و حمدوک را رد کرد.

SDS در بیانیه ای گفت: «خبرهایی در مورد ابتکاری در حال انتشار است که در آن یک توافق سیاسی اعلام می شود.

SDS افزود: “چه این درست باشد یا نه، ما سندیکای قانونی پزشکان سودان اعلام می کنیم:

#عدم_آشتی

#بدون_تسویه

#بدون_شرکت

خون شهدا هنوز کوچه ها را سیراب می کند و خشک نشده است

#انقلاب یک انقلاب مردمی است.”

سودان ماه گذشته پس از انحلال دولت تقسیم قدرت توسط ارتش و اعلام وضعیت اضطراری، وارد بحران شد.
این اقدام باعث اعتراض و محکومیت ارتش شد.