رئیس امداد می گوید که طالبان با بررسی اجازه دادن به زنان برای از سرگیری کار آژانس در قندهار موافقت کردند

کابل: رئیس یک سازمان کمک رسانی بزرگ روز پنجشنبه گفت که طالبان موافقت کرده اند که اجازه دهند زنان افغان برای از سرگیری کار در آژانس در استان جنوبی قندهار، مرکز مذهبی و سیاسی حاکمان کشور.
طالبان دسامبر گذشته زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی یا سازمان‌های غیردولتی منع کردند، به این دلیل که آنها حجاب نداشتند. روسری اسلامی – به درستی یا رعایت قوانین تفکیک جنسیتی.
در ماه آوریل، آنها گفتند که این ممنوعیت شامل دفاتر و آژانس های سازمان ملل در افغانستان می شود. در برخی از بخش ها مانند مراقبت های بهداشتی و آموزش معافیت وجود دارد.
یان اگلند، دبیر کل شورای پناهندگان نروژی، با مقامات کابل و قندهار، پایتخت کشور دیدار کرد تا آنها را متقاعد کند که ممنوعیت کارمندان زن این سازمان را لغو کنند.
ایگلند به آسوشیتدپرس گفت: “ما توافق داریم که مذاکرات فوری را در مورد یک ترتیب موقت آغاز کنیم که به همکاران زن ما امکان می دهد با و برای زنان و دیگران در قندهار کار کنند.” “اگر ما در قندهار معافیت ولایتی دریافت کنیم، باید بتوانیم آن را در جاهای دیگر تکرار کنیم.”
در ماه جنوری، طالبان گفتند که در حال کار بر روی دستورالعمل هایی برای بازگشت زنان به کار در سازمان های غیر دولتی هستند. اگلند اوایل این هفته گفت که مقامات کلیدی به او گفته اند که به نهایی کردن این دستورالعمل ها نزدیک هستند. اما وقتی فشار داده شد، نتوانستند جدول زمانی یا جزئیاتی را ارائه دهند.
ترتیبات موقت در حالی برقرار می شود که دستورالعمل های سراسری تدوین می شوند. او گفت که ترتیب موقت همه بخش ها و برنامه های شورای پناهندگان نروژ را پوشش می دهد.
پس از تسلط طالبان در آگوست 2021 و فروپاشی اقتصادی پس از آن، آژانس‌های امدادی به افغان‌ها کمک‌های غذایی، آموزشی و مراقبت‌های صحی می‌دهند. اما توزیع به شدت تحت تأثیر فرمان دسامبر قرار گرفته است.
ایگلند گفت که او به طالبان روشن کرده است که این آژانس باید بتواند مانند قبل از ممنوعیت و با زنان کمک رسانی کند.
او گفت که سال ها دیپلماسی بشردوستانه در افغانستان راه را برای بازخورد مثبت قندهار هموار کرده است، زیرا شورای پناهندگان نروژی در حال مذاکره با طالبان برای ارائه آموزش و امداد در مناطق تحت کنترل آنها در طول جنگ است.
ایگلند به آسوشیتدپرس گفت: «آنها می دانستند که ما هرگز از لحاظ فرهنگ افغانستان هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتیم، ما خیلی به عقب برمی گردیم، اما باید محکم باشیم.»
او اصرار داشت که این سازمان تیم‌های مردانه را استخدام نخواهد کرد یا کمک‌های مردانه را ارائه نخواهد کرد.
ایگلند گفت که در داخل وزارت اقتصاد، که بر سازمان های غیر دولتی در افغانستان نظارت دارد، توافق وجود دارد که یک توافق منطقه ای می تواند مسیری را به سوی یک توافق ملی باز کند.
“من احساس قوی دارم که آنها درک می کنند که اگر عملیات کمک رسانی برای مدت طولانی تری قطع شود، ممکن است باز نگردند. آنها متوجه می شوند که زمان در حال اتمام است.»
طالبان از ماه دسامبر به طور مکرر به مقامات ارشد بشردوستانه که از افغانستان بازدید کرده‌اند گفته‌اند که محدودیت‌های سازمان‌های غیر دولتی تعلیق موقت هستند، نه ممنوعیت.