رئیس تحریک طالبان پاکستان از جنگجویان خود می خواهد که حملات را از سر بگیرند

اسلام آباد: با اعلام یک جانبه تحریک طالبان پاکستان به پایان آتش بس یک ماهه پنجشنبه شب، مفتی نور ولی محسود، رئیس این گروه تروریستی از جنگجویان خود خواسته است تا حملات علیه نیروهای امنیتی پاکستان را از سر بگیرند.
مفتی نور در یک پیام صوتی گفت که جنگجویان او این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که پس از نیمه‌شب پنج‌شنبه در هر کجا که هستند حملات را از سر بگیرند، زیرا تحریک طالبان پاکستان از میانجی‌ها یا دولت پاکستان چیزی دریافت نکرده است. آتش بس یک ماهه از 9 نوامبر اجرایی شد.
تحریک طالبان پاکستان در بیانیه‌ای با اعلام پایان آتش‌بس در پنج‌شنبه شب، دولت پاکستان را به نادیده گرفتن وعده‌های خود به گروه تروریستی در مراحل اولیه رایزنی‌ها در افغانستان متهم کرد. مقامات پاکستانی 102 زندانی خود را آزاد نکرده اند. بر اساس این بیانیه، توافق اولیه تضمین کرده بود که زندانیان آزاد شده در اول نوامبر از طریق امارت اسلامی افغانستان به تحریک طالبان پاکستان تحویل داده خواهند شد.
تحریک طالبان پاکستان همچنین اعلام کرد که هر دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات رسمی را آغاز کنند و نام پنج مذاکره‌کننده را از هر طرف نهایی کنند. در حالی که تحریک طالبان پاکستان گفته است که کمیته ای پنج نفره تشکیل داده است، دولت پاکستان تیم مذاکره کننده ای را برای انجام مذاکرات تعیین نکرده است. این گروه همچنین گفت که نیروهای امنیتی حملاتی را در بسیاری از مناطق استان خیبر پختونخوا در شمال غربی انجام داده و تعدادی از ستیزه جویان را در حین برقراری آتش بس کشته و بازداشت کرده اند.
در بیانیه تحریک طالبان پاکستان آمده است: «در این شرایط، تمدید آتش بس ممکن نیست».
گفت‌وگوهای پاکستان با تحریک طالبان پاکستان شکست خورده بود، زیرا برخی از خواسته‌های این گروه، مانند اجرای شریعت و تجزیه مناطق ناآرام قبیله‌ای، برای اسلام‌آباد امکان‌پذیر نبود. مناطق قبیله ای از طریق اصلاحیه قانون اساسی در ماه مه 2018 به خیبر پختونخوا ادغام شدند.
از سال 2007، تحریک طالبان پاکستان برخی از مرگبارترین حملات را در خاک پاکستان انجام داده است که رهبران سیاسی، غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را در بمب گذاری های انتحاری، حملات بمب های دست ساز و قتل های هدفمند هدف قرار داده اند.
در سال 2014، این گروه مسئولیت حمله به مدرسه عمومی ارتش در پیشاور را بر عهده گرفت که حدود 150 نفر از جمله 132 دانش آموز را کشت. تعداد حملات تحریک طالبان پاکستان پس از آغاز عملیات نظامی پاکستان در سال 2014 و بیرون راندن این گروه از پایگاه سابق خود در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی، به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اما حملات پراکنده همچنان ادامه داشت.
پس از تسلط طالبان افغانستان بر افغانستان در اواسط ماه اوت، تحریک طالبان پاکستان حملات خود را تشدید کرده بود و غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را هدف قرار داده بود و مقامات اسلام آباد را بر آن داشت تا از کابل بخواهند که خاک خود را برای حملات تروریستی به پاکستان ندهد.