رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از انزوای کووید به کار بازگشت

ژوهانسبورگ: دفتر وی روز دوشنبه اعلام کرد، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی پس از یک هفته انزوا پس از مثبت شدن آزمایش کووید-19 به کار خود بازگشته است.
رامافوزا علائم خفیفی داشت و در محل اقامت رسمی خود در کیپ تاون توسط سرویس بهداشتی ارتش آفریقای جنوبی تحت درمان قرار گرفت، زیرا این کشور با موجی از ویروس تحت سلطه نوع بسیار قابل انتقال omicron مبارزه می کرد.
دفتر وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور رامافوسا درخواست خود را از همه مردم این کشور تکرار می‌کند که با واکسینه شدن، پوشیدن ماسک صورت، شستن یا ضدعفونی مکرر دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات در امان بمانند».
در این بیانیه آمده است که رامافوزا قرار است روز چهارشنبه این هفته ریاست آخرین جلسه کابینه سال را بر عهده بگیرد.
در 24 ساعت گذشته، آفریقای جنوبی 15465 مورد جدید ابتلا به کووید-19 و سه مورد فوتی را گزارش کرده است. میانگین 7 روزه موارد جدید روزانه آفریقای جنوبی طی دو هفته گذشته از 16.9 مورد جدید به ازای هر 100000 نفر در 5 دسامبر به 33.8 مورد جدید به ازای هر 100000 نفر در 19 دسامبر افزایش یافته است.
اگرچه موارد تایید شده جدید کووید-19 در آفریقای جنوبی از اواسط نوامبر افزایش یافته است، اما تعداد افرادی که در بیمارستان بستری شده اند و کسانی که فوت کرده اند از یک مسیر صعودی پیروی نکرده است.
با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، که در طی آن بسیاری از صنایع تعطیل می شوند و سفرهای گسترده ای برای دیدار خانواده ها وجود دارد، به نظر می رسد واکسیناسیون متوقف شده است.
طبق آمار رسمی، آفریقای جنوبی بیش از 27 میلیون دوز واکسن تزریق کرده است به طوری که بیش از 38 درصد از جمعیت بزرگسال آن واکسینه شده اند. تخمین زده می شود که این کشور 19 میلیون دوز واکسن Pfizer-BioNTech و Johnson & Johnson دارد، اما سرعت واکسیناسیون به شدت کاهش یافته است از میانگین حدود 120000 در روز در نوامبر به کمتر از 20000 در روز در هفته گذشته. فقط بیش از 5000 ضربه در 24 ساعت گذشته داده شده است. هدف آفریقای جنوبی برای واکسینه کردن 70 درصد جمعیت خود تا پایان سال دست نیافتنی به نظر می رسد.