رئیس جمهور ایران در سوریه با اسد دیدار کرد

دمشق: رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی رسانه های دولتی گزارش دادند که چهارشنبه با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در تلاش برای تقویت همکاری بین دو متحد در دمشق دیدار کرد.
تهران از زمان تبدیل شدن قیام به یک جنگ تمام عیار در مارس 2011 یکی از حامیان اصلی دولت اسد بوده و نقش مهمی در تغییر جریان به نفع او داشته است.
ایران تعداد زیادی مستشار نظامی و هزاران جنگجوی مورد حمایت ایران را از سراسر خاورمیانه برای جنگیدن در کنار اسد فرستاده است. با کمک روسیه و ایران دولت سوریه در سال‌های اخیر، نیروها بخش‌های زیادی از کشور را کنترل کرده‌اند.
رئیسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پان عرب المیادین، خواستار تلاش برای بازسازی و بازگشت پناهجویان فراری از جنگ به کشور شد.
رئیسی که یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی در سفر دو روزه به سوریه است، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی دمشق مورد استقبال سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه قرار گرفت.
رئیسی در این دیدار به اسد گفت: «دولت و مردم سوریه سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. امروز می‌توانیم بگوییم که شما بر همه این مشکلات فائق آمده‌اید و علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌های اعمال شده علیه شما پیروز شده‌اید».
او همچنین قرار است از حرم سیده زینب و سیده رقیه که هر دو مکان مقدس در اسلام شیعه هستند، و همچنین مقبره سرباز گمنام که یادبودی به سربازان سوری کشته شده در جنگ اختصاص داده شده است، بازدید کند.
آخرین رئیس جمهور ایران که به سوریه سفر کرد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2010 بود.
سفر رئیس جمهور ایران در حالی انجام می شود که برخی از کشورهای عربی از جمله قدرت های منطقه ای مصر و عربستان سعودی به روی اسد باز شده اند و وزیران خارجه آنها در هفته های اخیر از دمشق دیدن کرده اند. وزیر امور خارجه سوریه همچنین در ماه آوریل از ریاض، پایتخت عربستان سعودی دیدن کرد که اولین دیدار از این قبیل از زمان قطع روابط دو کشور در سال 2012 بود.
در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی، یکی از حامیان اصلی جنگجویان اپوزیسیون سوری، در چین به توافقی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها پس از هفت سال تنش دست یافتند.
آشتی ایران و عربستان سعودی احتمالاً تأثیرات مثبتی بر کشورهای منطقه ای خواهد داشت که دو کشور در آن جنگ های نیابتی داشتند، از جمله سوریه.
سوریه به دلیل سرکوب وحشیانه معترضان توسط اسد و فروپاشی روابط با خروج سوریه از اتحادیه عرب در سال 2011 به طور گسترده توسط دولت های عربی دوری گزید. این درگیری از آن زمان تاکنون نزدیک به نیم میلیون کشته و نیمی از جمعیت سوریه قبل از جنگ را آواره کرده است. 23 میلیون
حسین اکبری، سفیر جدید ایران در سوریه روز سه‌شنبه به خبرگزاری دولتی ایران گفت: آمریکا و متحدانش در همه جبهه‌ها در مقابل مقاومت شکست خوردند و نتوانستند به هیچ یک از اهداف خود دست یابند.
ایران نیز مانند سوریه تحت تحریم های غرب قرار دارد که در کنار چندین دهه سوءمدیریت، پول ملی خود را به پایین ترین سطح کاهش داده است. ماه ها تظاهرات ضد دولتی نتوانست روحانیون حاکم را برکنار کند و به توافق هسته ای 2015 با قدرت های جهانی که تحریم ها را در ازای محدودیت های برنامه هسته ای ایران لغو کرد، بازگردد.
در سال 2015، هنگام امضای توافق هسته ای با قدرت های جهانی، واحد پول ایران در برابر دلار 32000 ریال معامله می شد. در ماه فوریه به پایین ترین سطح یعنی 600000 رسید.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، سفر رئیس جمهور ایران یک هفته پس از دیدار مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اسد در دمشق انجام می شود که در آنجا پیام رئیس جمهور ایران مبنی بر حمایت از گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور را ارائه کرد.
حضور نظامی ایران در سوریه یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل است که قول داده است از استحکام ایران در امتداد مرز شمالی خود جلوگیری کند. اسرائیل در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است – اما به ندرت آنها را تأیید می‌کند. از آغاز سال 2023، مقامات سوری ده ها حمله به خاک سوریه را به اسرائیل نسبت داده اند که آخرین آنها اوایل روز سه شنبه انجام شد و فرودگاه بین المللی شهر شمالی حلب را از دسترس خارج کرد.