رئیس جمهور سابق اوکراین برای رسیدگی به پرونده خیانت به کیف وارد شد

پوروشنکو در یک توقف کوتاه در کنترل مرز پس از ورود با پرواز از ورشو، مرزبانان را متهم کرد که پاسپورت او را گرفته اند. او بعداً در جمع هزاران هوادار تشویق کننده و پرچم گردان در بیرون فرودگاه ظاهر شد.

بازگشت پوروشنکو یک رویارویی با دولت پرزیدنت زلنسکی ایجاد می‌کند، چیزی که منتقدان می‌گویند حواس پرتی بد قضاوتی است، زیرا اوکراین برای حمله احتمالی نظامی روسیه آماده می‌شود و به دنبال حمایت متحدان غربی خود است.

دیپلمات های غربی پیش از ورود پوروشنکو که از سال 2014 تا 2019 رئیس جمهور اوکراین بود، خواستار اتحاد سیاسی در اوکراین شدند.

پوروشنکو، 56 ساله، به اتهام خیانت مرتبط با تامین مالی جنگجویان جدایی طلب مورد حمایت روسیه از طریق فروش غیرقانونی زغال سنگ در سال های 2014-2015 مورد بازجویی قرار گرفته است. او در صورت محکومیت ممکن است با ۱۵ سال زندان محکوم شود. حزب او زلنسکی را به تلاش بی پروا برای ساکت کردن مخالفان سیاسی متهم کرد.

دولت زلنسکی می گوید دادستان ها و قوه قضاییه مستقل هستند و پوروشنکو را متهم می کند که فکر می کند فراتر از قانون است.

پوروشنکو قبل از رفتن به دادگاه پچرسک در مرکز کیف برای رسیدگی به پرونده او در حالی که هواداران در بیرون ساختمان شعار می دادند، به جمعیت گفت: “ما اینجا نیستیم تا از پوروشنکو محافظت کنیم، بلکه برای متحد کردن و محافظت از اوکراین هستیم.”

در یک استراحت در جلسه دادگاه، او به جمعیت گفت: “مقامات گیج، ضعیف هستند و به جای مبارزه با پوتین (ولادیمیر رئیس جمهور روسیه) سعی در مبارزه با ما دارند.”

تتیانا ساپیان، سخنگوی اداره تحقیقات دولتی (DBR)، در یک جلسه توجیهی جداگانه گفت که DBR غیرسیاسی است.

افزایش نیروهای روسیه

روز جمعه، رئیس دفتر زلنسکی این پیشنهادها را مبنی بر رفتار زلنسکی مانند ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق که مورد حمایت روسیه بود و رقیب سیاسی او یولیا تیموشنکو در پرونده ای که کشورهای غربی به طور گسترده آن را به عنوان سیاسی شده محکوم کردند، به زندان انداخت، رد کرد.

در حالی که اوکراین تلاش می کند حمایت غرب را در بن بست خود با مسکو پس از به صدا درآوردن زنگ خطر در مورد تجمع ده ها هزار نیروی روسی در نزدیکی مرزهایش جلب کند، شدت گرفته است.

حمله سایبری به وب سایت های دولتی اوکراین حمله کرد

پوروشنکو که یک سرمایه دار قنادی است، پس از تظاهرات خیابانی میدان که یانوکوویچ در سال 2014 برکنار شد، به عنوان رئیس یک دولت طرفدار غرب انتخاب شد.

روابط اوکراین و روسیه در سال 2014 پس از الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه و حمایت از جنگجویان جدایی طلب در درگیری در شرق اوکراین به هم خورد.

زلنسکی در انتخابات سال 2019 پوروشنکو را شکست داد. او برای مقابله با فساد و مهار نفوذ الیگارشی ها در جمهوری شوروی سابق نامزد شد.

دادستان در ماه دسامبر از دادگاه اوکراین خواست تا پوروشنکو را با امکان وثیقه یک میلیارد گریونیا (37 میلیون دلار) دستگیر کند.