رئیس جمهور سریلانکا از چین خواست تا بازپرداخت بدهی ها را بازسازی کند

کلمبو: دفتر وی روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور سریلانکا از چین برای کمک به بازسازی بازپرداخت بدهی‌ها به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای کمک به این کشور جنوب آسیایی برای عبور از بحران مالی بدتر شده، درخواست کرد.
راجاپاکسا روز یکشنبه در دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین در کلمبو این درخواست را مطرح کرد.
به گفته تحلیلگران، سریلانکا از میلیاردها دلار وام های نرم چین بهره مند شده است، اما این کشور جزیره ای در حال حاضر در بحبوحه بحران ارزی است که آن را در آستانه نکول قرار داده است.
دفتر راجاپاکسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد که اگر توجه به تجدید ساختار بازپرداخت بدهی‌ها به عنوان راه‌حلی برای بحران اقتصادی که در مواجهه با همه‌گیری کووید-۱۹ به وجود آمده است، تسکین بزرگی برای کشور باشد». صورتحساب.
چین چهارمین وام دهنده بزرگ سریلانکا پس از بازارهای مالی بین المللی، بانک توسعه آسیایی (ADB) و ژاپن است.
در دهه گذشته چین بیش از 5 میلیارد دلار به سریلانکا برای بزرگراه ها، بنادر، فرودگاه و نیروگاه زغال سنگ وام داده است. اما منتقدان ادعا می‌کنند که این بودجه برای پروژه‌های فیل سفید با بازده کم استفاده شده است، که چین آن را رد کرده است.
راجاپاکسا همچنین از چین درخواست کرده است تا “شرایط امتیازی” را برای صادرات خود به سریلانکا، که در سال 2020 حدود 3.5 میلیارد دلار بود، ارائه دهد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. راجاپاکسا همچنین پیشنهاد داد به گردشگران چینی اجازه داده شود به سریلانکا بازگردند، مشروط بر اینکه محدودیت‌های سختگیرانه کووید را رعایت کنند، از جمله فقط اقامت در هتل‌های از پیش تأیید شده و بازدید از جاذبه‌های گردشگری خاص.
قبل از همه‌گیری، چین منبع اصلی گردشگران سریلانکا بود و این جزیره بیش از هر کشور دیگری از چین کالا وارد می‌کرد.
سریلانکا بخش مهمی از ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) است، یک طرح بلندمدت برای تامین مالی و ایجاد زیرساخت‌هایی که چین را به سایر نقاط جهان متصل می‌کند، اما دیگران از جمله ایالات متحده آن را “تله بدهی” نامیده‌اند. کشورهای کوچکتر
سریلانکا باید حدود 4.5 میلیارد دلار بدهی را در سال جاری با شروع 500 میلیون دلار اوراق قرضه بین المللی مستقل (ISB) که در 18 ژانویه سررسید می شود، بازپرداخت کند.
سوآپ 1.5 میلیارد دلاری یوان از چین به این جزیره کمک کرد تا ذخایر خود را به 3.1 میلیارد دلار در پایان دسامبر افزایش دهد.
یک منبع وزارت دارایی سریلانکا به رویترز گفت که بازپرداخت بدهی به چین در سال 2022 احتمالاً کمتر از تعهدات ISB آن به مبلغ 1.54 میلیارد دلار و در حدود 400 تا 500 میلیون دلار خواهد بود.
بانک مرکزی سریلانکا مکرراً اطمینان داده است که تمام بازپرداخت بدهی ها انجام خواهد شد و گفت که بودجه برای ISB ژانویه قبلاً تخصیص داده شده است.