رئیس جمهور قزاقستان دستور استفاده از نیروی مرگبار علیه “تروریست ها” را صادر کرد.

مسکو: رئیس‌جمهور قزاقستان روز جمعه گفت که به مجریان قانون اجازه داده است به سوی «تروریست‌ها» تیراندازی کنند و برای کشتن شلیک کنند، اقدامی که پس از چند روز اعتراضات شدید خشونت‌آمیز در کشور شوروی سابق انجام شد.
قاسم ژومارت توکایف در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت، ناآرامی ها را به گردن “تروریست ها” و “ستیزه جویان” انداخت و گفت که اجازه استفاده از نیروی مرگبار علیه آنها را داده است.
توکایف گفت: «کسانی که تسلیم نشوند حذف خواهند شد.
او همچنین درخواست‌های برخی از کشورها برای مذاکره با معترضان را “بیهوده” خواند. توکایف گفت: “چه مذاکره‌ای می‌توان با جنایتکاران و قاتلان انجام داد؟
وزارت کشور قزاقستان روز جمعه از کشته شدن 26 معترض در جریان ناآرامی ها، 18 زخمی و بیش از 3000 نفر بازداشت شده است. در مجموع 18 افسر مجری قانون نیز کشته شدند و بیش از 700 نفر مجروح شدند.
قزاقستان بدترین اعتراضات خیابانی را از زمان استقلال این کشور در سه دهه پیش تجربه می کند. تظاهرات بر سر دوبرابر شدن قیمت یک نوع سوخت خودرو آغاز شد و به سرعت در سراسر کشور گسترش یافت که نشان دهنده نارضایتی گسترده تر از حاکمیت همان حزب از زمان استقلال بود.
اعتراضات به شدت به خشونت تبدیل شده است و ساختمان های دولتی به آتش کشیده شده و تعداد زیادی معترض و بیش از ده ها افسر مجری قانون کشته شده اند. اینترنت در سراسر کشور قطع شده و دو فرودگاه از جمله یکی در آلماتی، بزرگترین شهر کشور بسته شده است.
در یک امتیاز، دولت روز پنجشنبه سقف قیمتی 180 روزه برای سوخت خودرو و تعلیق افزایش نرخ آب و برق را اعلام کرد. توکایف بین تلاش برای آرام کردن معترضان، از جمله پذیرش استعفای دولتش، و وعده اقدامات سختگیرانه برای سرکوب ناآرامی‌ها، که او «گروه‌های تروریستی» را مقصر آن می‌داند، متزلزل شده است.
در اقدامی که به عنوان یکی از این اقدامات تلقی می‌شود، رئیس‌جمهور از یک اتحاد نظامی به رهبری روسیه برای کمک خواسته است.
این اتحاد، سازمان پیمان امنیت جمعی، شامل جمهوری‌های شوروی سابق قزاقستان، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان است و اعزام نیرو به قزاقستان را برای ماموریت حفظ صلح آغاز کرده است.
مقامات قزاقستان اصرار دارند که سربازان با تظاهرکنندگان مبارزه نخواهند کرد و در عوض از نهادهای دولتی محافظت خواهند کرد.
توکایف روز جمعه اعلام کرد که نظم قانون اساسی “عمدتاً در تمام مناطق کشور احیا شده است” و “مقامات محلی کنترل اوضاع را در دست دارند.”
رئیس جمهور افزود: با این حال “تروریست ها همچنان از سلاح استفاده می کنند و به اموال مردم آسیب می رسانند” و “اقدامات ضد تروریستی” باید ادامه یابد.
درگیری در آلماتی همچنان در صبح جمعه گزارش شده است. خبرگزاری دولتی روسیه تاس گزارش داد که ساختمان متعلق به شعبه قزاقستان شبکه تلویزیونی میر که توسط چندین کشور شوروی سابق تامین می شد، در آتش سوخت.
سرلشکر ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه گفت، با این حال، فرودگاه آلماتی – که قبلاً توسط معترضان یورش برده و تصرف شده بود – دوباره تحت کنترل نیروهای مجری قانون قزاقستان و حافظان صلح سازمان پیمان امنیت جمعی قرار گرفت. تلویزیون محلی خبر 24 به نقل از سخنگوی فرودگاه گزارش داد که فرودگاه تا عصر روز جمعه بسته خواهد بود.
در سایر نقاط کشور برخی از اوضاع به حالت عادی بازگشت. در نورسلطان، پایتخت، دسترسی به اینترنت تا حدی بازسازی شده است و ترافیک قطار در سراسر قزاقستان از سر گرفته شده است.
به گزارش خبر24، فرودگاه پایتخت به روال عادی فعالیت می کند. به گفته این کانال تلویزیونی، خطوط هوایی پروازهای داخلی به شهرهای شیمکنت، ترکستان و آتیراو و همچنین پروازهای مسکو و دبی را از ساعت 15 (09:00 GMT) از سر خواهند گرفت.