رئیس جمهور چک نخست وزیر جدید را از جعبه شیشه ای منصوب کرد

آزمایش ابتلای زمان به ویروس کرونا در اوایل این هفته مثبت شد و در حال حاضر پس از اقامت طولانی مدت در بیمارستانی به دلیل بیماری جدی غیر مرتبط با کووید در محل اقامت ریاست جمهوری در لانی، در غرب پایتخت پراگ، در حال بهبودی است.

فیالا، مانند همه افراد حاضر در مراسم، زمانی که سند رسمی را در مقابل زمان که داخل جعبه ای که مخصوص این مناسبت ساخته شده بود، امضا کرد، ماسک تنفسی به دست داشت.

فیالا، رئیس حزب راست میانه ODS، یک گروه پنج حزبی متشکل از دو ائتلاف میانه رو که در انتخابات پارلمانی ماه گذشته پیروز شدند، رهبری خواهد کرد.

بلافاصله پس از اعلام نتایج، دو ائتلاف یادداشتی را برای تشکیل دولت برای خلع آندری بابیس، نخست وزیر پوپولیست فعلی امضا کردند.

کمونیست ها اکنون پارلمان چک را ترک کرده اند، بیش از سه دهه پس از انقلاب مخملی
این انتخابات برای چپ سیاسی یک فاجعه بود، به طوری که حزب کمونیست بوهمیا و موراویا (KSCM)، جانشین مستقیم حزب کمونیست تمامیت خواه چکسلواکی، برای اولین بار در 76 سال از پارلمان خارج شد.

تنها یک روز پس از انتخابات، زمان 77 ساله به سرعت به بیمارستان منتقل شد و در آنجا چندین هفته را به دلیل مشکلات کبدی و سایر مشکلات جدی سلامت در مراقبت های ویژه گذراند.

یکی از وظایف اصلی رئیس جمهور در قانون اساسی، انتخاب نخست وزیر بعدی برای تشکیل دولت است، بنابراین بستری شدن زمان در بیمارستان، کشور را در یک بن بست سیاسی قرار داده است.

زمن پس از 46 روز صبح روز پنجشنبه از بیمارستان مرخص شد و بعد از ظهر پس از مثبت شدن آزمایش کووید-19 به کشور بازگردانده شد.

میلوش زمان، رئیس جمهور مبتلا به کووید، پتر فیالا را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور منصوب کرد.

او روز شنبه پس از اینکه علائم کووید را نشان نداد، اما با این شرط که در قرنطینه بماند، دوباره مرخص شد.

در این مراسم، زمان و فیالا با استفاده از میکروفون با یکدیگر صحبت کردند. زمان گفت که بعداً با اعضای کابینه فیالا به صورت جداگانه ملاقات خواهد کرد و افزود که می خواهد این روند را تا 13 دسامبر تکمیل کند.

تا آن زمان، دولت جدید تشکیل می شود و از مجلس سفلی پارلمان چک رای اعتماد می گیرد، بابیس و دولت او در قدرت باقی می مانند.