رئیس سازمان ملل: طالبان باید حقوق اولیه بشری هر دختر، زن را به رسمیت بشناسند

نیویورک: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه از طالبان خواست حقوق اولیه بشری را که متعلق به هر دختر و زن است، به رسمیت بشناسند و از آنها حمایت کنند.
در حالی که افغانستان شش ماه پس از تسلط طالبان “به نخ آویزان شده است”، اعضای جامعه بین المللی بارها در مورد وخامت اوضاع حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرده اند.
“در افغانستان، زنان و دختران بار دیگر از حقوق خود برای تحصیل، اشتغال و عدالت برابر محروم می‌شوند. طالبان برای نشان دادن تعهد واقعی به عضویت در جامعه جهانی، باید حقوق اساسی بشر را که متعلق به همه است به رسمیت بشناسد و از آنها حمایت کند. دختر و زن»، دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه در توییتی نوشت.

افغانستان با خشکسالی، یک بیماری همه گیر، یک فروپاشی اقتصادی و اثرات سال ها درگیری دست و پنجه نرم می کند. حدود 24 میلیون نفر با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند. برآوردهای سازمان ملل می گوید که بیش از نیمی از جمعیت در زمستان امسال با قحطی مواجه خواهند شد و ۹۷ درصد جمعیت ممکن است امسال زیر خط فقر قرار گیرند.
دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر روز چهارشنبه گفت که جهان نمی تواند اکنون این کشور را رها کند – به خاطر مردمش و امنیت کلی جهانی.
گوترش در جلسه توجیهی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان گفت: «در حال حاضر، ما به جامعه جهانی – و این شورا – نیاز داریم که دست خود را روی چرخ پیشرفت بگذارند، منابع را فراهم کنند و از پیشرفت بیشتر افغانستان جلوگیری کنند.»
گوترش همچنین اقداماتی را برای حاکمان واقعی کشور، یعنی طالبان، تشریح کرد و از بنیادگرایان خواست فرصت ها و امنیت را برای افغان ها گسترش دهند، از حقوق بشر حمایت کنند و تعهد واقعی خود را برای حضور در جامعه بین المللی نشان دهند.
دبیرکل سازمان ملل گفت که افغانستان مدت‌هاست که به‌طور ناعادلانه به‌عنوان بستری برای برنامه‌های سیاسی، مزیت‌های ژئوپلیتیکی، تسلط ایدئولوژیک، درگیری‌های وحشیانه و تروریسم استفاده می‌شود.