رئیس سازمان ملل: محدودیت‌های سفر کووید-19 ناعادلانه، ناکارآمد است

سازمان ملل: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ممنوعیت های مسافرتی را که کشورها و مناطق خاصی را هدف قرار می دهد که به دلیل نوع جدید کووید-19 اعمال شده است، “ناعادلانه” و “ناکارآمد” خواند.
گوترش در یک کنفرانس خبری گفت: «با ویروسی که واقعاً بدون مرز است، محدودیت‌های سفر که هر کشور یا منطقه‌ای را منزوی می‌کند، نه تنها عمیقاً ناعادلانه و تنبیه‌کننده هستند، بلکه بی‌اثر هستند».
ده‌ها کشور محدودیت‌هایی را برای سفر از کشورهای جنوب آفریقا اعمال کردند، پس از اینکه نوع Omicron ویروس کرونا برای اولین بار در این منطقه در هفته گذشته گزارش شد.
گوترش گفت کشورهایی که ظهور سویه جدید را گزارش کرده اند نباید “به دلیل شناسایی و به اشتراک گذاری اطلاعات مهم علمی و بهداشتی با جهان به طور دسته جمعی مجازات شوند.”
او مجدداً از دولت‌ها درخواست کرد تا اقدامات آزمایشی تکمیلی را برای مسافران «همراه با سایر اقدامات مناسب و واقعاً مؤثر» اجرا کنند.
این تنها راه برای کاهش خطر انتقال و در عین حال امکان سفر و تعامل اقتصادی است.»
سازمان بهداشت جهانی (WHO) خطر کلی Omicron را “بسیار بالا” تعیین کرده است – اما مدیر سازمان بهداشت جهانی در آفریقا نیز مخالف ممنوعیت ورود مسافران به این قاره است و گفته است که “به همبستگی جهانی حمله می کند.”
مقامات در آفریقای جنوبی گفته اند که به دلیل شناسایی سویه ای که اکنون در همه جا از هلند گرفته تا بریتانیا، کانادا و هنگ کنگ شناسایی شده است، مجازات می شوند، در حالی که لازاروس چاکورا، رئیس جمهور مالاوی، کشورهای غربی را به “آفروفوبیا” متهم کرد.