رانش زمین در معدن یشم میانمار ده ها نفر را ناپدید کرد

یک مقام در بنیاد توسعه شبکه کاچین گفت که رانش زمین در منطقه هپاکانت ایالت کاچین حوالی ساعت 4 صبح به وقت محلی اتفاق افتاده و بیم آن می رود که حدود 80 نفر توسط زباله های معدن به داخل دریاچه برده شده باشند.

داشی نو لاون، یکی از مقامات گروه جامعه مدنی در تماس تلفنی گفت: «مقامات حوالی ساعت 7 صبح به محل رسیدند و در حال جستجو هستند.» وی افزود که هنوز جسدی پیدا نشده است.

پورتال خبری Mizzima و رسانه های Khit Thit همچنین گزارش دادند که ده ها نفر در این حادثه در Hpakant، که مرکز صنعت مخفی یشم میانمار است، مفقود شده اند. در رانش زمین دیگری در آخر هفته گذشته، رسانه ها گزارش دادند که حداقل شش نفر جان خود را از دست دادند.

زمین لغزش مرگبار و حوادث دیگر در معادن ضعیف Hpakant که کارگران فقیر را از سراسر میانمار به دنبال سنگهای قیمتی عمدتاً برای صادرات به چین می کشاند، رایج است.

فشارهای اقتصادی به دلیل همه‌گیری کووید-19، حتی با شعله‌ور شدن درگیری‌ها از زمانی که ارتش میانمار در یک کودتا در فوریه قدرت را به دست گرفت، مهاجران بیشتری را به معادن یشم کشاند.
دولت برکنار شده آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل، زمانی که در سال 2016 قدرت را در دست گرفت، متعهد شده بود که صنعت را پاکسازی کند، اما فعالان می گویند که تغییر چندانی نکرده است.
در ژوئیه سال گذشته، بیش از 170 نفر، که بسیاری از آنها مهاجر بودند، در یکی از بدترین بلایای هپاکانت پس از ریزش زباله های معدن در یک دریاچه جان خود را از دست دادند.
میانمار 90 درصد یشم جهان را تولید می کند. بیشتر آنها از Hpakant می آیند، جایی که گروه های حقوق بشر می گویند شرکت های استخراج معدن که با نخبگان نظامی و گروه های مسلح قومی ارتباط دارند میلیاردها دلار در سال درآمد دارند.