ران دیسانتیس به عنوان بزرگترین تهدید ترامپ وارد رقابت کاخ سفید در سال 2024 می شود

واشنگتن: فرماندار فلوریدا ران دیسانتیس روز چهارشنبه گفت که به دنبال نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 خواهد بود و با متحد سابق خود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، رقابتی را ترتیب می‌دهد که رقابت برای کاخ سفید را متزلزل خواهد کرد.
دیسانتیس این خبر را قبل از مصاحبه صوتی در یک ویدیو اعلام کرد توییتر با مدیر عامل آن، ایلان ماسک.
مصاحبه ماسک، که قرار بود شروع رسمی کمپین DeSantis باشد، با مسائل فنی مواجه بود که شنوندگان را از شنیدن او باز می‌داشت، شروعی نامطلوب برای کمپین مبتنی بر صلاحیت اجرایی فرماندار.
دیسانتیس در ویدئوی منتشر شده در توییتر گفت: ما به شجاعت رهبری و قدرت برای پیروزی نیاز داریم. من ران دیسانتیس هستم و برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌کنم تا بازگشت بزرگ آمریکا را رهبری کنم.»
دیسانتیس، 44 ساله، با وجهه ملی رو به رشد و منابع مالی عمیقی که انتظار می رود، فوراً تبدیل به بزرگترین رقیب ترامپ برای نامزدی جمهوری خواهان شود.
اما نظرسنجی ها نشان می دهد که ترامپ بیش از 2 بر 1 برتری نسبت به فرماندار فلوریدا دارد که مدت هاست به عنوان یک ستاره در حال ظهور جمهوری خواه و منادی نسل جدیدی از رهبران در حزب تلقی می شود. ترامپ که در ماه نوامبر اعلام کرد، در سازماندهی مبارزات انتخاباتی خود در ایالت های کلیدی رای گیری اولیه نیز شروع خوبی داشته است.
دیسانتیس در مراسمی که با ماسک از سر گرفته شد، گفت: «ما باید به فرهنگ باخت که در سال‌های اخیر به حزب جمهوری‌خواه سرایت کرده، پایان دهیم.
حامیان و حامیان مالی به شدت نظاره گر خواهند بود تا ببینند آیا دیسانتیس اکنون مبارزه را به سمت ترامپ می کشد، ترامپی که بی امان با واکنش اندکی به او حمله می کند و باعث ناامیدی برخی از متحدان دیسانتیس می شود که می خواستند او با قدرت بیشتری پاسخ دهد.
ماسک، مدیرعامل تسلا و توییتر با 140 میلیون دنبال کننده توییتر، پیشتر گفته بود که حضور او در رویداد روز چهارشنبه به منزله تایید نیست، بلکه نشان دهنده تمایل او برای تبدیل این سرویس به یک میدان شهر است.
همچنین انتظار می‌رفت که دیسانتیس روز چهارشنبه جلسه‌ای با اهداکنندگان ارشد خود در یکی از هتل‌های میامی تشکیل دهد، جایی که آنها بلافاصله تلاش‌های خود را برای جمع‌آوری کمک‌های مالی آغاز خواهند کرد.
استدلال اصلی دیسانتیس برای نامزدی خود احتمالاً این خواهد بود که او تنها جمهوری خواه است که می تواند جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، پیروز ترامپ در انتخابات 2020 را شکست دهد.
جمهوری خواهان جریان اصلی دسانتیس را با دقت زیر نظر خواهند داشت تا ببینند آیا او می تواند از گام های اشتباه خود در سیاست خارجی، مانند عدم تمایل اولیه او برای ابراز حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، بهبود یابد.
در هفته‌های منتهی به نامزدی ریاست‌جمهوری خود، دیسانتیس به کشور سفر کرده و از ایالت‌هایی مانند آیووا و نیوهمپشایر که رقابت‌های اولیه نامزدی را برگزار خواهند کرد، بازدید کرده است. او به سابقه خود به عنوان فرماندار فلوریدا، از جمله نبردهایش با دولت فدرال بر سر سیاست های همه گیر، افتخار کرده است.
دیسانتیس و مشاورانش مصمم بودند که منتظر ورود به رقابت بمانند تا مجلس قانونگذار فلوریدا بتواند یک سری پیروزی در سیاست به او بدهد – و قانونگذاران دقیقاً این کار را انجام داده اند.
او اقداماتی را امضا کرد که سقط جنین در ایالت را به شدت محدود می‌کرد، حمل سلاح‌های مخفی را برای ساکنان آسان‌تر می‌کرد، یک برنامه کوپن را گسترش داد تا به دانش‌آموزان اجازه دهد تا در مدارس خصوصی تحصیل کنند و بودجه برای برنامه‌های تنوع در دانشگاه‌های دولتی را حذف کرد.
DeSantis همچنان در یک نبرد تنومند با شرکت والت دیزنی بر سر انتقاد این شرکت از قوانین منع آموزش مفاهیم هویت جنسیتی در مدارس دولتی است. این شرکت یک شکایت فدرال تنظیم کرده است که DeSantis را متهم کرده است که دولت ایالتی را برای مجازات عملیات خود مسلح کرده است.
از دیگر نامزدهای اعلام شده جمهوری خواهان می توان به نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، و تیم اسکات، سناتور آمریکایی از کارولینای جنوبی اشاره کرد.