راه اندازی شغل عطاری از صفر تا صد – ورزمان

عطاری ها در طول تاریخ عضو جدانشدنی از جامعه و فرهنگ ما بوده اند و حتی امروزه نیز بسیاری از عطاری ها چه به صورت سنتی و به صورت حجره هایی در گوشه کنار بازار ها و چه به صورت آنلاین و بروز فعالیت میکنند و علاوه بر فروش های جزئی که دارند، اقدام به عمده فروشی گیاهان دارویی به افراد و یا شرکت عطاری زیتون های دارویی میکنند. متاسفانه مدتهاست عطاری در بحث ارائه خدمات ترک اعتیاد ورود کرده اند و این احتمال هم وجود دارد که در برخی از عطاریها داروهای مخدر از جمله متادون و حتی مواد مخدر عرضه شود.

به گفته جمشیدی، رئیس اداره داروهای گیاهی و مکمل وزارت بهداشت، عطاریها مجاز به فروش هیچ نوع دارو، قرص و کپسول لاغری نیستند و فقط میتوانند برخی گیاهان خشک را به صورت باز و فلهای و در شرایط بهداشتی عرضه کنند. عطار فردی است که باید آگاهی کافی در مورد طب سنتی داشته باشد. یکی از پر طرفدارترین داروهای عطاریها، داروی ترک اعتیاد است که با تبلیغاتی چون «داروی ترک اعتیاد گیاهی رسید.

وی به مردم توصیه کرده است که از داروهای ترکیبی بدون مجوز و بدون تجویز پزشک استفاده نکنند چون مشخص نیست ترکیبات این داروها چه خطراتی برای مردم دارد و حتی چه تداخلاتی با داروهای شیمیایی که به صورت روزانه توسط مردم استفاده میشود، ایجاد میکنند. این مسئله (داشتن شخص دوم) به طور کلی یکی از مشکلات اصلی تجارت خرده فروشی است و سودهای جدی ایجاد می کند.

اما وجود ترامادول در این داروهای ترک اعتیاد باعث میشود، فرد احساس سرخوشی و شادابی پیدا کرده و تصور کند که ترک اعتیادش موثر بوده است. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: با توجه به آسیبهای ناشی از سوء مصرف قرصهای ترامادول در افراد و گسترش روز افزون این قرص در جوامع مختلف و وابستگی افراد به قرص ترامادول در کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، این دارو تحت کنترل است، یعنی تاکید شده است که کشورها بر روی توزیع و مصرف آن نظارت کافی داشته باشند. متاسفانه نبود آگاهی لازم درباره سوء مصرف این مواد زنگ های خطر را به صدا در آورده است.