رسانه هنگ کنگ پس از حمله پلیس و دستگیری ها بسته شد

هنگ کنگ: رسانه حامی دموکراسی هنگ کنگ، Stand News، چهارشنبه گفت که پس از یورش پلیس و دستگیری هفت کارمند فعلی و سابق، تعطیل خواهد شد که این آخرین ضربه به آزادی مطبوعات در این شهر است که به سرعت در حال کاهش است.
سرکوب مطبوعات محلی شهر نیمه خودمختار چین در پی اعتراضات گسترده و اغلب خشونت آمیز دموکراسی در سال 2019 و متعاقباً تحمیل قانون امنیت ملی گسترده توسط پکن افزایش یافته است.
صبح چهارشنبه، افسران پلیس به دفتر استند نیوز هجوم بردند و تلفن ها، رایانه ها، اسناد و هزاران دلار را ضبط کردند و در حالی که سردبیر موقت آن را با دستبند به دفتر مرکزی بازرسی کردند، بردند.
این رسانه بعداً در بیانیه ای در فیس بوک گفت: «به دلیل وضعیت فعلی، استند نیوز فوراً فعالیت خود را متوقف می کند.
استند نیوز گفت وب سایت و رسانه های اجتماعی آن دیگر به روز نمی شوند و به زودی حذف خواهند شد. این گزارش افزود که پاتریک لام، سرپرست سردبیر، که در میان دستگیرشدگان بود، استعفا داد و همه کارمندان از کار اخراج شدند.
استیو لی، ناظر ارشد پلیس امنیت ملی، این رسانه را به انتشار مقالات خبری و پست های وبلاگی بین ژوئیه 2020 تا نوامبر 2021 متهم کرد که باعث تحریک نفرت نسبت به دولت هنگ کنگ، در میان سایر جنایات ادعا شده است.
لی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «آنها معترضان هنگ کنگ را «ناپدید شده» و «تجاوز» توصیف کردند… اینها اتهامات بدخواهانه و بدون هیچ مبنای واقعی است.
این هفت نفر بر اساس قانون دوران استعمار بریتانیا به اتهام “توطئه برای انتشار نشریه فتنه انگیز” دستگیر شدند.
پلیس گفت که بیش از 200 افسر با مجوز دادگاه برای توقیف مطالب روزنامه نگاری برای بازرسی اتاق خبر این رسانه مستقر شدند.
حوالی وقت ناهار روز چهارشنبه، آنها را می‌توان دید که جعبه‌هایی را از دفتر بیرون می‌آوردند. لی گفت که آنها حدود 500000 دلار هنگ کنگ (64100 دلار) پول نقد ضبط کردند.
لی گفت که واحد امنیت ملی همچنین حدود 61 میلیون دلار هنگ کنگ (7.8 میلیون دلار) از دارایی های این رسانه را مسدود کرد که یکی از بزرگترین مبالغی است که تا کنون مسدود کرده است.
به گفته رسانه های محلی، پلیس سردبیر سابق چانگ پوی کوئن، و همچنین چهار عضو هیئت مدیره را که در ماه ژوئن استعفا دادند – دنیس هو، ستاره پاپ هنگ کنگ، مارگارت نگ، وکیل دادگستری، کریستین فانگ و چاو تات چی – را دستگیر کرد.
پلیس در اواخر روز تایید کرد، سردبیر سابق اپل دیلی، چان پوی من، همسر چانگ، هفتمین فردی بود که طبق قانون دستگیر شد.
لی دستگیری بیشتر را رد نکرد و گفت که برخی از افرادی که در هنگ کنگ نیستند در لیست تحت تعقیب قرار گرفته اند.
Stand News با اعلام تعطیلی خود از خوانندگان خود تشکر کرد و گفت که در دسامبر 2014 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی تاسیس شد تا “در هنگ کنگ موضع گیری کند”.
استند نیوز از نظر سرمقاله مستقل بود و به حفاظت از ارزش های اصلی هنگ کنگ مانند دموکراسی، حقوق بشر، آزادی، حاکمیت قانون و عدالت اختصاص داشت.
هنگ‌کنگ مدت‌ها به‌عنوان یک مرکز رسانه‌ای منطقه‌ای عمل کرده است، اگرچه در سال‌های اخیر رتبه‌بندی آزادی مطبوعات را کاهش داده است زیرا پکن کنترل بیشتری بر شهر دارد.
در جریان ناآرامی های سال 2019، پلیس با چندین خبرنگار استند نیوز درگیر شد.
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در توییتر نوشت که این یورش و دستگیری نشان دهنده “وخامت بیشتر در #آزادی مطبوعات” در شهر است.
و کایل وارد، معاون دبیرکل عفو بین‌الملل، گفت: «مقامات همچنان با استناد به قانون دوران استعمار مربوط به «انتشار فتنه‌انگیز» و پیشنهاد اینکه مقاله‌ها ممکن است «تشویق به جدایی» باشند، به سلاح نظام حقوقی هنگ‌کنگ ادامه می‌دهند.
در همین حال، ناتان لا، فعال تبعیدی در توییتر نوشت که این دستگیری ها نشان دهنده آزار و شکنجه روزنامه نگاران و رسانه هایی است که “جرأت به چالش کشیدن آنها و گفتن حقیقت را دارند”.
اما جان لی، وزیر ارشد هنگ کنگ به خبرنگاران گفت که افراد بازداشت شده “عناصر شیطانی” و “سیب های بدی هستند که از موقعیت … کارمند رسانه سوء استفاده می کنند”.
Stand News دومین شرکت رسانه‌ای هنگ‌کنگ است که پس از اپل دیلی مورد هدف مقامات قرار گرفته است – که در ماه ژوئن پس از مسدود شدن دارایی‌هایش بر اساس قانون امنیت ملی تعطیل شد.
لی هدف قرار دادن رسانه‌ها توسط پلیس را تکذیب کرد و گفت اگر روزنامه‌نگاران آنها گزارش‌های «بی‌طرفانه» بنویسند، رسانه‌ها با مشکل قانونی مواجه نخواهند شد.