رهبران اتحادیه اروپا در مورد افزایش عفونت ها، گسترش omicron بحث می کنند

بروکسل: رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در تلاش برای هماهنگی اقدامات برای مقابله با افزایش عفونت‌های ویروس کرونا در سراسر قاره و ظهور نوع جدید Omicron و در عین حال باز نگه داشتن مرزها هستند.
با نزدیک شدن به فصل جشن، رهبران اتحادیه می خواهند از ترکیب گیج کننده قوانین جلوگیری کنند و اطمینان حاصل کنند که تمام 27 کشور عضو در یک صفحه هستند و گواهینامه های کووید-19 همچنان سفر بدون محدودیت را تضمین می کند.
اما افزایش هشداردهنده عفونت‌ها، بسیاری از دولت‌های اروپایی را بر آن داشته تا اقدامات بهداشت عمومی و محدودیت‌های جدید را در هفته‌های اخیر اجرا کنند.
شورای اروپا که رهبران اتحادیه اروپا را گرد هم می آورد تا دستور کار سیاسی این اتحادیه را تعیین کنند، پیش از مذاکرات بروکسل گفت که “هر گونه محدودیتی نباید عملکرد بازار واحد را تضعیف کند یا مانع سفر بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اروپا شود.”
ایتالیا این هفته نیاز به آزمایش منفی از بازدیدکنندگان واکسینه شده داشت و این نگرانی را ایجاد کرد که اقدامات مشابه در سایر نقاط، توانایی شهروندان اتحادیه اروپا را برای سفر برای دیدن دوستان و اقوام در تعطیلات محدود می کند.
پرتغال اقدام مشابهی را در تاریخ 1 دسامبر اتخاذ کرد که بر اساس آن آزمایش منفی اجباری برای همه مسافران در پروازها بدون در نظر گرفتن وضعیت واکسیناسیون، نقطه مبدا یا ملیت آنها الزامی بود. یونان روز چهارشنبه اعلام کرد که همه مسافرانی که وارد می شوند باید از روز یکشنبه تست منفی نشان دهند مگر اینکه کمتر از 48 ساعت را در خارج از کشور سپری کرده باشند.
رهبران در مورد گسترش واکسن ها و نیاز به استقرار دوزهای تقویت کننده برای مقابله با گسترش omicron بحث خواهند کرد.
کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفت: «یک پاسخ به omicron در حال حاضر تسریع برنامه واکسیناسیون ما است، با تأکید ویژه بر تزریقات تقویت کننده.
“در یونان، ما یکی از اولین کشورهای اروپایی هستیم که برای کل جمعیت برنامه های تقویت کننده باز کرده ایم.”
میتسواکیس گفت که اقدامات محدودکننده اضافی، مانند آزمایش اضافی برای بازدیدکنندگان، فقط باید در طول دوره کریسمس اعمال شود “تا ما زمان بیشتری برای تقویت هرچه بیشتر مردم به دست آوریم. این یک نبرد با زمان است.” میشل مارتین، نخست وزیر ایرلند، گفت که رهبران نگرانی های قابل توجهی در مورد ظرفیت Omicron برای گسترش سریع و ایجاد فشار بر سیستم های بهداشتی دارند.
به گفته اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، انتظار می‌رود Omicron تا اواسط ژانویه به نوع غالب ویروس کرونا در 27 کشور اتحادیه اروپا تبدیل شود. او گفت که بیش از 66 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا اکنون به طور کامل واکسینه شده اند، اما این رقم دیدگاه روشنی از تصویر متضاد اتحادیه اروپا ارائه نمی دهد.
در حالی که کشورهایی مانند پرتغال و اسپانیا اکثریت قریب به اتفاق مردم خود را واکسینه کرده اند، سایر کشورها بسیار عقب هستند. به عنوان مثال، بر اساس گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های اروپا، بلغارستان تنها 26.6 درصد از جمعیت خود را به طور کامل واکسینه کرده است.