رهبری تیگرایان نیروهای شورشی را بیرون می‌کشد، زیرا رئیس‌جمهور منطقه از سازمان ملل می‌خواهد به پایان درگیری کمک کند

دبرتشن گبرمایکل، رهبر منطقه تیگری، در نامه ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و عبدو آباری، رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، که تاریخ یکشنبه و روز دوشنبه توسط سی ان ان مشاهده شد، گفت که به واحدهایی که خارج از مرزهای تیگری هستند دستور داده است. عقب نشینی به مرزهای تیگری با تأثیر فوری».

گبرمایکل پس از شنیدن فراخوان برای عقب نشینی از سوی جامعه بین المللی و دولت فدرال اتیوپی، گفت که جبهه آزادیبخش خلق تیگری (TPLF) اعتماد دارد که “اقدام جسورانه آنها برای عقب نشینی یک اقدام گشایش تعیین کننده برای صلح خواهد بود” و او امیدوار است که آغاز شود. مذاکرات صلح پس از پایان مخاصمات.

اتیوپی در حال جنگ با خودش است.  در اینجا چیزی است که باید در مورد درگیری بدانید
ابی صدمه دیدن غیرنظامیان یا پیوستن سربازان همسایه اریتره به جنگ را تکذیب کرده است، اما گزارش‌های ناظران بین‌المللی، گروه‌های حقوق بشر و سی‌ان‌ان جنایات متعددی را فاش کرده‌اند.

گبرمایکل در نامه روز یکشنبه از دیپلمات های سازمان ملل خواست تا “حمایت کامل خود را از توقف فوری خصومت ها و به دنبال آن مذاکرات” ارائه دهند و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا “مکانیسمی را برای تضمین توقف فوری و واقعی همه انواع خصومت ها ایجاد کند.” و «خروج کامل تمامی نیروهای خارجی» از منطقه.

رهبر تیگرایان همچنین خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع برای هواپیماهای متخاصم بر فراز تیگری، به استثنای اهداف بشردوستانه و مدنی، و همچنین اعمال تحریم های تسلیحاتی بر اتیوپی و اریتره شد.

در این نامه، گبرمایکل همچنین از اینکه جامعه بین المللی – از جمله سازمان ملل متحد – راهی برای اطمینان از رسیدن منابع غذایی به منطقه در طول درگیری ها پیدا نکرد، ابراز ناامیدی عمیق کرد.

گبرمایکل گفت: “ما اطمینان داریم که شما و شورای امنیت تلاش های خود را برای اطمینان از توقف جنایت جنگی گرسنگی و ارائه کمک ها مضاعف خواهید کرد.”

در ماه سپتامبر، مارتین گریفیتس، رئیس سازمان ملل متحد، مارتین گریفیتس اعلام کرد که بخش‌هایی از منطقه جنگ‌زده در گیرودار قحطی “ساخت بشر” است و از دولت اتیوپی خواست دسترسی را تسهیل کند. دولت اتیوپی بارها اتهامات مربوط به جلوگیری از کمک رسانی را رد کرده است.
سازمان ملل توزیع مواد غذایی در دو شهر اتیوپی را پس از غارت به حالت تعلیق درآورد

گتاچو ردا، سخنگوی TPLF، روز دوشنبه در توییتی گفت که با عقب نشینی، «ما معتقدیم که هر بهانه ای را که جامعه بین المللی برای توضیح در مورد اعمال فشار بر ابی احمد و شرکای منطقه ای او در جنایت دارد، از بین برده ایم. کارزار نسل کشی در تیگری.”

جمعه گذشته، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در یک جلسه ویژه به تشکیل کمیسیونی متشکل از کارشناسان حقوق بشر در مورد مناقشه اتیوپی رأی داد – اقدامی که دولت فدرال اتیوپی اعلام کرد با آن همکاری نخواهد کرد.

در همین حال، تصمیم سازمان ملل متحد مورد استقبال رهبری منطقه ای تیگرایان قرار گرفت و گفت: “مایه دلگرم کننده است که بدانیم شورا سرانجام به این واقعیت رضایت داده است که رژیم آبی تنها به دنبال مصونیت از مجازات برای همه جنایات وحشیانه ای است که تحت قوانین بین المللی مرتکب شده اند. تحت فرمان مستقیم او انجام شده است.»

دولت فدرال اتیوپی نمی تواند فوراً برای اظهار نظر تماس بگیرد.

ردا همچنین دخالت اریتره در “درگیری‌های اخیر در آفار و آمهارا” را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا بر “مجرم‌های مکرر که برای دور دیگری از نسل‌کشی در تیگری دست و پا می‌زنند” فشار بیاورد.

هفته گذشته، ایالات متحده نگرانی های خود را در مورد گزارش های مربوط به بازداشت های دسته جمعی، کشتار و اخراج اجباری تیگرایان قومی به دست نیروهای امنیتی آمهارا در غرب تیگری ابراز کرد و از رهبران محلی خواست تا از خشونت چشم پوشی کنند. این کشور همچنین درخواست خود را از اریتره برای خروج کامل نیروهای خود از اتیوپی تکرار کرد.