رهبر ارشد حزب تحریک انصاف به دلیل فعالیت های خشونت آمیز 9 مه از حزب عمران خان استعفا داد

اسلام آباد: پارچه براق فردوس روز جمعه به دلیل خشونت‌ها و «فعالیت‌های تروریستی» اخیر از حزب عمران خان استعفا داد و گفت که نخست‌وزیر سابق و پاکستان نمی‌توانند با هم کنار بیایند و آخرین رهبر ارشدی هستند که از حزب مخالف کناره‌گیری می‌کنند.
آوان، 53 ساله، از سال 2019 تا 2020 به عنوان دستیار ویژه نخست وزیر در امور اطلاعات و پخش فعالیت می کرد.
او آخرین سیاستمداری است که از سمت خان استعفا داد تحریک انصاف پاکستان (PTI) مهمانی – جشن.
عوان، وزیر سابق رفاه جمعیت فدرال، گفت که راه خود را با PTI به دلیل “فعالیت های خشونت آمیز و تروریستی” این حزب جدا می کند.
من معتقدم که شهدا… عشق آنها و احترام به کشور بخشی از ایمان ماست. آنها که به شهدا بی احترامی کردند به بنیاد و ایدئولوژی پاکستان حمله کردند.
روزنامه داون به نقل از او گفت: “عمران خان و پاکستان نمی توانند با هم کنار بیایند.”
استعفای او پس از آن صورت گرفت که دیگر رهبران ارشد حزب تحریک انصاف – از جمله اسد عمر دبیر کل حزب، فواد چودری وزیر سابق اطلاعات و شیرین مزاری وزیر سابق حقوق بشر – راه خود را از حزب اصلی مخالف جدا کردند.
آنها اقدامات حامیان خان را که در 9 می به تأسیسات دفاعی حساس در سراسر پاکستان حمله کردند و آنها را به آتش کشیدند، محکوم کردند.
در 9 ماه مه، پس از آن که تکاوران شبه نظامی خان را از ساختمان دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) دستگیر کردند، اعتراضات خشونت آمیزی آغاز شد.
کارگران حزب او در واکنش به دستگیری خان، ده ها تأسیسات نظامی، از جمله خانه فرمانده سپاه لاهور، پایگاه هوایی میانوالی و ساختمان آی اس آی در فیصل آباد را تخریب کردند.
اوباش همچنین برای اولین بار به مقر ارتش (GHQ) در راولپندی یورش بردند.
پلیس تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های خشونت‌آمیز را به 10 نفر رساند، در حالی که حزب خان ادعا می‌کند که 40 نفر از کارگرانش در تیراندازی پرسنل امنیتی جان خود را از دست دادند.
هزاران نفر از هواداران خان در پی خشونتی که ارتش قدرتمند آن را “روز تاریک” در تاریخ کشور توصیف کرد، دستگیر شدند.
شهباز شریف، نخست وزیر، روز یکشنبه گفت که افرادی که در حملات به تأسیسات نظامی دست داشته اند در دادگاه های نظامی محاکمه خواهند شد، در حالی که متهمان حمله به اهداف غیرنظامی تحت قوانین غیرنظامی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان روز چهارشنبه گفت که دولت در حال بررسی ممنوعیت احتمالی حزب تحریک انصاف خان پس از حملات هواداران وی به تاسیسات نظامی پس از دستگیری نخست وزیر سابق است.
خان در آوریل سال گذشته پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه ای به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.