رهبر جزایر سلیمان قدرت های خارجی را مسئول ناآرامی ها می داند

کانبرا: مناسه سوگاواره، نخست وزیر جزایر سلیمان روز جمعه دخالت خارجی را در تصمیم دولتش برای تغییر اتحاد از تایوان به پکن به دلیل اعتراضات ضد دولتی، آتش سوزی و غارتی که در روزهای اخیر پایتخت هونیارا را ویران کرده است، مقصر دانست.
اما منتقدان همچنین ناآرامی ها را به دلیل شکایت از فقدان خدمات دولتی و پاسخگویی، فساد و مشاغل چینی که به جای افراد محلی به خارجی ها شغل می دهند، می دانند.
محله چینی هاونیارا و حوزه مرکزی آن کانون شورشیان، غارتگران و معترضانی بوده است که از سوگاواره، که از سال 2000 به طور متناوب نخست وزیر بوده است، خواسته اند استعفا دهد.
ساختمان پارلمان ملی، یک ایستگاه پلیس و مشاغل در طی دو روز پرآشوب که در آن پلیس موفق به کنترل اوباش نشد، به آتش کشیده شد.
سوگاواره در سال 2019 خشم بسیاری را برانگیخت، به‌ویژه رهبران پرجمعیت‌ترین استان جزایر سلیمان، مالایتا، هنگامی که روابط دیپلماتیک کشور را با تایوان قطع کرد.
رهبران مالایتا شکایت دارند که جزیره آنها از زمان تغییر به طور ناعادلانه از سرمایه گذاری دولتی محروم شده است.
پیتر داتون وزیر دفاع استرالیا گفت که هواپیمای حامل پلیس و دیپلمات های استرالیایی اواخر روز پنجشنبه وارد هونیارا شد و در آنجا به تلاش های پلیس محلی برای بازگرداندن نظم کمک خواهند کرد.
سوگاواره گفت که او بر تصمیم دولتش برای در آغوش گرفتن پکن، که او آن را “تنها موضوع” در خشونت توصیف کرد، ایستاده است، که “متاسفانه توسط قدرت های دیگر تحت تاثیر و تشویق قرار گرفت.”
فشارهای خارجی «تأثیر بسیار بزرگی بود. نمی‌خواهم نام ببرم. سوگاواره گفت.
“من در برابر کسی تعظیم نمی کنم. ما دست نخورده هستیم، دولت دست نخورده است و از دموکراسی دفاع می کنیم.»
ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا موافق نبود که کشورهای دیگر ناآرامی را برانگیخته باشند.
پین گفت: «ما اصلاً به آن اشاره نکرده‌ایم.
ما خیلی واضح صحبت کرده ایم. دیدگاه ما این است که نمی خواهیم شاهد خشونت باشیم. ما به بازگشت به ثبات بسیار امیدواریم.»
روزنامه‌نگار محلی جینا کیکا گفت که تغییر سیاست خارجی به پکن با مشورت عمومی اندک یکی از موضوعاتی بود که منجر به اعتراض‌ها شد. همچنین شکایت هایی مبنی بر عدم ارائه مشاغل داخلی توسط شرکت های خارجی وجود داشت.
Kekea گفت: «به نظر می رسد که مشاغل چینی و (سایر) مشاغل آسیایی … بیشتر کار را انجام می دهند، به خصوص وقتی صحبت از استخراج منابع می شود، که مردم به شدت نسبت به آن احساس می کنند.
کیکه گفت که معترضان روز جمعه در محله چینی ها جای خود را به غارتگران و لاشخورها داده بودند.
کیکه در مورد خانه 85000 نفری می گوید: «دو روز، دو روز کامل غارت و اعتراض و شورش می گذرد و هونیارا فقط یک شهر کوچک است.
او افزود: «بنابراین من فکر می‌کنم که در حال حاضر چیز زیادی برای غارت و خراب کردن آنها باقی نمانده است.
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا روز پنج‌شنبه سربازان، پلیس و دیپلمات‌ها را برای کمک به پلیس محلی برای بازگرداندن نظم و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی متعهد کرد.
استرالیا در حفاظت از پارلمان ملی و ساختمان‌های اجرایی کمک نمی‌کند، این نشانه این است که استرالیا طرف‌های سیاسی را اتخاذ نمی‌کند.
برخی ناظران استدلال می کنند که استرالیا به سرعت مداخله کرد تا از ورود نیروهای امنیتی چین برای بازگرداندن نظم جلوگیری کند.
اما موریسون گفت که سوگاواره درخواست کمک کرده است زیرا به استرالیا اعتماد دارد.
موریسون گفت: «جزایر سلیمان ابتدا با ما تماس گرفتند… به عنوان خانواده، زیرا آنها به ما اعتماد دارند و ما برای این اعتماد در اقیانوس آرام سخت کار کرده ایم.
او افزود: «این منطقه ماست و ما با شرکا، دوستان، خانواده و متحدانمان برای تامین امنیت منطقه خود می ایستیم».
سوگاواره بر اساس یک معاهده امنیتی دوجانبه که از سال 2017، زمانی که نیروهای حافظ صلح استرالیا برای آخرین بار جزایر سلیمان را ترک کردند، از استرالیا درخواست کمک کرد.
استرالیا یک نیروی پلیس و نظامی بین‌المللی به نام مأموریت کمک منطقه‌ای به جزایر سلیمان را رهبری می‌کرد که پس از خشونت‌های قومی خونین از سال 2003 تا 2017، صلح را به کشور بازگرداند.
موریسون این سوال را مطرح کرد که آیا شهروندان و مشاغل چینی هدف قرار گرفته اند یا خیر. او ناآرامی ها را «داستانی درهم آمیخته» توصیف کرد و اشاره کرد که محله چینی ها قبل از مداخله استرالیا در سال 2003 صحنه شورش بود.
در همین حال، چین بدون ارائه جزئیات از حملات اخیر به برخی از شهروندان و مؤسسات چینی ابراز نگرانی جدی کرد.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت: ما معتقدیم که تحت رهبری نخست وزیر سوگاواره، دولت جزایر سلیمان می تواند نظم و ثبات اجتماعی را در اسرع وقت بازگرداند.
وی گفت: همکاری های اقتصادی و غیره از زمان برقراری روابط دیپلماتیک به نفع هر دو طرف بوده است.
وی گفت: “هر گونه تلاش برای تضعیف توسعه عادی روابط چین و سلیمان بیهوده است.”
داتون گفت که هواپیمای حامل 23 افسر پلیس فدرال و چندین دیپلمات اواخر روز پنجشنبه از کانبرا پایتخت استرالیا به هونیارا پرواز کرد.
قرار بود روز جمعه 50 پلیس دیگر و همچنین 43 پرسنل نیروی دفاعی با یک قایق گشتی نیروی دریایی وارد شوند.
داتون گفت که نیروهای استرالیایی نیز برای “ارائه پاسخ پزشکی” مجهز خواهند شد.
مطمئناً این یک وضعیت خطرناک در زمین است. ما شورش‌های رخ داده، آتش‌سوزی و بی‌نظمی عمومی را که در حال حاضر وجود دارد، دیده‌ایم.» داتون گفت.
او افزود: «بنابراین کارهای زیادی برای پلیس وجود دارد که باید روی زمین انجام دهد.
سوگاواره روز چهارشنبه پس از تجمع حدود 1000 نفر در تظاهرات در هونیارا و خواستار استعفای او به دلیل انبوهی از مسائل داخلی، قرنطینه را اعلام کرد.
دولت گفت که معترضان به ساختمان پارلمان ملی حمله کردند و سقف کاهگلی ساختمان مجاور را سوزاندند. آنها همچنین یک ایستگاه پلیس و ساختمان های دیگر را به آتش کشیدند.
سوگاواره دستور داد پایتخت از ساعت 7 بعدازظهر چهارشنبه تا 7 بعدازظهر جمعه تعطیل شود، زیرا گفت که “شاهد رویداد غم انگیز و ناگوار دیگری با هدف سرنگونی یک دولت منتخب دموکراتیک بوده است.”
علیرغم اعلام نیروی پلیس جزایر سلیمان مبنی بر افزایش گشت زنی از طریق هونیارا در بحبوحه قرنطینه، معترضان روز پنجشنبه دوباره به خیابان ها آمدند.
رسانه‌های محلی گزارش دادند که بسیاری از معترضان اهل مالایتا بودند، نخست‌وزیر آن، دانیل سویدانی، با سوگاواره که او را به نزدیکی بیش از حد به پکن متهم می‌کند، اختلاف داشت.
سویدانی گفت که او مسئول خشونت در هونیارا نیست، اما به Solomon Star News گفت که با درخواست سوگاواره برای استعفا موافق است.
جزایر سلیمان در حدود 1500 کیلومتری شمال شرق استرالیا، صحنه نبردهای خونین در طول جنگ جهانی دوم بود.
پس از اینکه توسط ژاپنی ها تسخیر شد، تفنگداران دریایی ایالات متحده در اوت 1942 در جزیره گوادالکانال فرود آمدند تا عملیاتی را برای بازپس گیری کنترل آغاز کنند. آنها موفق بودند، اگرچه جنگ در جزایر سلیمان و اطراف آن تا پایان جنگ ادامه یافت. (AP)