رهبر سابق در مواجهه با دستگیری برای “دفاع از اوکراین” از روسیه بازمی گردد

کی‌یف: پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور سابق اوکراین، علی‌رغم خطر دستگیری، روز دوشنبه از اروپا به کیف بازگشت و قول داد که از کشور سابق شوروی سابق در برابر حمله احتمالی روسیه محافظت کند.
پوروشنکو که از سال 2014 تا 2019 ریاست جمهوری را برعهده داشت، به اتهام خیانت بزرگ تحت بازجویی قرار گرفت و در دسامبر اوکراین را ترک کرد.
او اوایل روز دوشنبه با پروازی از ورشو به کیف بازگشت و در میان صحنه‌های آشفته از کنترل گذرنامه عبور کرد و بعدا گفت که گاردهای مرزی تلاش کرده‌اند از ورود او به کشور جلوگیری کنند.
دادگاهی در کیف قرار بود اواخر روز دوشنبه تصمیم بگیرد که آیا پوروشنکو را در بازداشت موقت قرار دهد یا خیر.
هزاران نفر از هواداران او در نزدیکی فرودگاه برای دیدار با پوروشنکو تجمع کردند.
او به آنها گفت که برای کمک به اوکراین برای مقابله با “تهدید فزاینده تهاجم روسیه” بازگشته است و جانشین خود، رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی را به “خیانت” به این کشور متهم کرد.
تنش ها بین غرب و روسیه که اوکراین آن را به جمع آوری نیروهای نظامی در مرز خود قبل از حمله احتمالی متهم می کند، در بالاترین حد خود قرار دارد.
روز جمعه، واشنگتن مسکو را به اعزام خرابکاران آموزش دیده در زمینه مواد منفجره متهم کرد تا حادثه ای را به نمایش بگذارند که می تواند بهانه ای برای حمله به همسایه طرفدار غرب باشد.
پوروشنکو خطاب به جمعیتی که پوسترهایی با مضامین «ما به دموکراسی نیاز داریم» و «دست‌ها از پوروشنکو بردارید» در دست داشتند، گفت: «ما اینجا هستیم تا متحد شویم و از اوکراین دفاع کنیم».
او گفت: “اکنون به دادگاه می روم که در آنجا با آنها دعوا می کنیم.”
پوروشنکو 56 ساله یکی از ثروتمندترین مردان این کشور است. او پس از الحاق شبه جزیره کریمه توسط روسیه و تشدید درگیری بین نیروهای کیف و جدایی طلبان مورد حمایت مسکو در شرق صنعتی این کشور به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.
در سال 2019، او در انتخابات ریاست جمهوری توسط زلنسکی، یک کمدین که در آن زمان هیچ تجربه سیاسی قبلی نداشت، شکست خورد.
پوروشنکو اکنون عضو پارلمان و رهبر یک حزب مخالف، همبستگی اروپایی است.
پوروشنکو راه میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق گرجستان و الکسی ناوالنی، منتقد اصلی ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را دنبال می کند که هر دو در سرپیچی از مقامات به کشورهای خود بازگشتند و اکنون در زندان هستند.
ناوالنی یک سال پیش در همان روز به روسیه بازگشت.
مقامات می گویند که در حال بررسی ده ها جنایت ادعایی هستند که ممکن است پوروشنکو در آنها دست داشته باشد.
او مظنون به کمک به جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک در فروش حدود 1.5 میلیارد گریونا (54 میلیون دلار) زغال سنگ به کیف بین سال های 2014 تا 2015 است.
او در صورت محکومیت در پرونده خیانت با ۱۵ سال زندان مواجه است.
پوروشنکو هر گونه تخلفی را رد کرده و زلنسکی 43 ساله را به ترتیب دادن این اتهامات به منظور منحرف کردن توجه از شکست های سیاست داخلی و خارجی خود متهم کرده است.
پوروشنکو در یک سخنرانی ویدئویی در فیس بوک قبل از خروج خود، زلنسکی را متهم کرد که برای محافظت از اوکراین در برابر روسیه به اندازه کافی تلاش نمی کند و به او کمک کرد.
وی گفت: “ما آماده کمک به مقامات هستیم. ما آماده هستیم تا افکار و توصیه های خود را به اشتراک بگذاریم.” وی افزود که حزبش از “همه ابتکارات با هدف تقویت پتانسیل دفاعی کشورمان و جهت گیری اروپایی کشورمان” حمایت خواهد کرد.
اوکراین از سال 2014 با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در مناطق شرقی دونتسک و لوگانسک می‌جنگد، در یک درگیری که بیش از 13000 کشته برجای گذاشته است.
روسیه متهم است که حدود 100000 سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین جمع آوری کرده است تا برای تهاجم احتمالی جدید آماده شود زیرا به دنبال تعهد غرب است که کشور شوروی سابق طرفدار اتحادیه اروپا هرگز به ناتو نخواهد پیوست.
اوکراین در ساعات اولیه روز جمعه مورد حمله سایبری گسترده قرار گرفت که کیف روسیه را مقصر آن دانست و برخی از تحلیلگران نگران بودند که این حمله ممکن است مقدمه یک حمله فیزیکی باشد. مایکروسافت روز یکشنبه هشدار داد که این هک می تواند بسیار بدتر از آن چیزی باشد که تصور می شد.
پوروشنکو که اغلب او را “پادشاه شکلات اوکراین” می نامند، صاحب یک امپراتوری شیرینی پزی و دو کانال تلویزیونی است. مجله فوربس ثروت او را 1.6 میلیارد دلار تخمین زده است.